Hoppa till huvudinnehåll
Av

Vad händer med Saab?

Saab sägs vara räddat tack vare uppgörelsen med kinesiska Hawtai motors. Men framtiden för jobben i Trollhättan är osäker när tilltron sätts till uppgörelser mellan obskyra kapitalister som inte har andra intressen än att sno åt sig så mycket vinst för egen del som möjligt.


Det är inte första gången som Saab ska räddas av den privata kapitalistiske ägare som i marknadsliberalismens tecken ses som enda möjliga lösningen av såväl borgerliga politiker som fackliga ledare.

Tvärtom uppvisar de två år som gått sedan förre ägaren GM tog sina händer från Saabs fabrik i Trollhättan en sällan skådad sörja av banker, riskkapitalister och lycksökare, som alla beskrivits som potentiella räddare i nöden.

De flesta kommer säkert ihåg Christian von Koenigsegg, sportbilstillverkaren från Ängelholm som uppbackad av norska riskkapitalister skulle rädda Saab, medan få förmodligen minns spekulanter som banken Merbanco och investmentbolaget Genii Capital.

Victor Muller, vars Spyker Cars godkändes som köpare av Saab i vad som då kändes som ett dramatiskt slutskede, är sannerligen inget undantag. Han finansierade Saabköpet med i huvudsak lånade pengar från diverse riskkapitalister.

Låt oss påminna om att vid sidan av Victor Mullers eget Spyker Cars, vars tillgångar för övrigt till stora delar lär bestå av lån från den ryske bankmannen Vladimir Antonov, är även Abu Dhabis kungahus genom investeringsfonden Mubadela en av Saabs storägare.

Utöver det byggde Victor Muller Saab-köpet på att holländska investmentbolaget Herema Holding Company fick ett stort inflytande i Saab genom ett lån på 185 miljoner kronor, och genom lån från amerikanska fondbolaget GEM, Global Emerging markets. Det sistnämnda ett bolag med säte på skatteparadiset Caymanöarna vars affärsidé är lån med ockerränta till företag med liten eller ingen kreditvärdighet.

Borgarmedia var snabba att döpa Victor Muller till ”Victory Vic”, men efter bara lite mer än ett år som ägare vet vi att han än så länge inte fört Saab till någon seger.

Tvärtom, Saab har inte sålt de bilar som behövs för att nå lönsamhet och fabriken har stått still i över en månad. Arbetarna på Saab tvingas åter leva i ovisshet för jobben och framtiden när Saab, oklart för vilken gång i ordningen, än en gång ska ”räddas” av privata kapitalister.

Efter många turer ska nu Saabarbetarnas hopp stå till en kinesisk biltillverkare, en Bahamsbaserad riskkapitalfond och rysk bankman – Vladimir Antonov är ännu ivrig att få bli delägare i Saab.

Kinesiska Hawtai är inte bara okänt för den svenska allmänheten. Även i Kina, med en snabbt växande bilmarknad, är Hawtai Motors ett okänt företag vars bilproduktion främst tycks bestå av att bygga stadsjeepar på licens åt koreanska Hyundai. I övrigt sysslar Hawtai med bland annat kolbrytning och bankverksamhet.

Vad Hawtai vill uppnå med ett delägarskap i Saab vet vi givetvis inte, men planerna på en Saabfabrik i Inre Mongoliet till 2013 borde räcka för att resa ett och annat frågetecken över vad det finns för planer för fabriken i Trollhättan.

Om det nu blir någon affär. Kinesiska bedömare som citeras i Dagens Industri är tveksamma, och påpekar att affären ännu inte är godkänd av statliga ”kommissionen för utveckling och reform”, som ska godkänna större affärer mellan kinesiska och utländska företag.

Dagens Industris fordonsanalytiker Håkan Mattson sätter i en krönika själv fingret på bräckligheten i den nya ”räddningen” för Saab:

”Frågan är om panikartade räddningsaktioner med pengar från Bahamas och en okänd liten kinesisk biltillverkare ger den trygghet och framför allt den stjärnstatus som en prestigebilsköpare kräver” (Dagens Industri 4 maj).

Nu bryr vi oss för all del kanske främst om tryggheten för de som ska bygga bilarna, inte de som ska köpa dem, men frågeställningen är fullt berättigad.

Men de orosmoln som en journalist på kapitalistorganet Dagens Industri förmår se, de föresvävar däremot inte de fackliga ledare som borde stå i det främsta ledet för att kämpa för jobben.

– Beskedet är jätteglädjande. Jag gratulerar medlemmarna på Saab, säger IF Metalls ordförande Stefan Löfven i Dagens Arbete, som en kommentar till uppgörelsen mellan Saab och Hawtai.

Att Hawtais vice ordförande Richard Zhang pliktskyldigast kallat Saab för en ”ikon” bland bilmärken är för Löfven bevis nog för att det även i framtiden kommer att byggas bilar i Trollhättan.

Håkan Skött, ordförande för Saabs verkstadsklubb, är inte sämre han utan sin vana trogen förutspår han nyanställningar.

Uttalandena från de fackliga ledarna är som ett eko från de tidigare turerna kring Saab. För oavsett hur osannolika de olika räddningsalternativen för Saab har varit har de varje gång haft fackets godkännande. Vi kan inte låta bli att fråga oss, lär de sig aldrig?

För om det är något turerna kring Saab har visat är det väl ändå hur oduglig kapitalismen är för att rädda jobben. Det är ett enormt resursslöseri att utlämna de tillgångar och det yrkesmässiga kunnande som finns i Trollhättan i händerna på allehanda kapitalistiska skojare.

Saab är värt ett bättre öde än så. Varför inte som ett statligt ägt bilföretag?

Fakta

Vad händer med Saab?

Vilka äger Saab?
  • Om avtalet mellan Saab och kinesiska Hawtai blir verklighet kommer Hawtai att äga 29,9 procent, lika stor ägarandel som Victor Mullers Spyker Cars har idag.
  • Investeringsfonden Mubadela, som ägs av kronprins Mohammed från Abu Dhabi, äger 22 procent av Saab.
  • Bahamasbaserade riskkapitalfonden Gemini, som sägs ha kopplingar till ryske bankmannen Vladimir Antonov, äger 12 procent.
  • Dessutom har den förre ägaren General Motors ännu ett stort ägarinflytande i Saab i form av preferensaktier värda 2,7 miljarder kronor.