Hoppa till huvudinnehåll
Av

SEKO befarar mer utflaggning

Efter de resultatlösa förhandlingarna mellan fack och redare befarar Peter Skoglund, ombudsman på Seko Sjöfolk, att sjömansjobben hotas av fortsatt utflaggning.


Utredningen om svensk sjöfarts framtid har blivit en segdragen historia, där frågan om ett internationellt skeppsregister utgör den stora bromsklossen. De förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter som nyligen avslutades i oenighet, skulle utgöra grunden för regeringens kommande proposition i sjöfartsfrågan.

Peter Skoglund, ombudsman på Seko Sjöfolk som organiserar det ombordanställda manskapet, berättar att det var låsta positioner i förhandlingarna.

– Vi kunde inte komma vidare och nu verkar det som att infrastrukturministern inte får ihop någon proposition förrän till våren 2013. Men jag är övertygad om att redarna kommer att börja röra på sig redan i vår.

• Du befarar fortsatt utflaggning?
– Just nu ser jag ökad utflaggning av utesjöfarten som ett större hot än ett internationellt register.

• Fanns det några frågor i förhandlingarna där ni var överens med redarna?
– Vi vill se en paketlösning med flera åtgärder för sjöfarten, men för vår del är det ointressant att diskutera andra frågor så länge vi inte kan avfärda frågan om ett internationellt register.

I debatten kring sjöfartens framtid har det etablerats en sanning som säger att det är redarnas bemanningskostnader som är det stora hotet mot svensk sjöfarts framtid. Det upprepas av såväl borgerliga tidningars ledarsidor som borgerliga riksdagspolitiker.

Det var också sänkta bemanningskostnader som regeringens sjöfartsutredare Jonas Bjelfvenstam gav arbetsmarknadens parter i uppdrag att förhandla fram.

– Redarna vädrar morgonluft och avfärdar alla former av överenskommelser, de är bara intresserade av ett internationellt register, konstaterar Peter Skoglund.

Frågan om att införa ett internationellt skeppsregister är känslig eftersom det innebär så uppenbara brott mot allt vad fackliga rättigheter innebär, och det är få som öppet vågar ta ställning för ett sådant register.

Istället talar många av de som vill gå redarna till mötes i gåtor, på ett sätt som påminner om de kodord maffian använder när de beslutar att genomföra mord.

Liberala Göteborgs-Posten, en av de tidningar som vid sidan av Proletären och fackförbundspressen noga följt frågan, skriver på ledarplats att det ”krävs modiga regeringsbeslut för att försvara Sverige som sjöfartsnation” men att ”i längden förutsätter det att det är lika lönsamt att segla under svensk flagg som exempelvis under dansk eller norsk flagg”.

När internationella skeppsregister infördes i Norge och Danmark innebar det att redarna i princip över en natt kunde sparka i land tusentals sjömän och ersätta dem med utländsk låglönebesättning utan fackliga rättigheter. Men om det tiger GP.

Det finns också de som öppet tar ställning. Kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell (KD) ger sitt stöd till ett internationellt register på GP:s debattsida och skriver att ”på sikt måste vi vara ärliga med att framtiden för den svenska handelssjöfarten främst ligger i management, befälsbemanning och andra kvalificerade uppgifter”.

Matrosers och motormäns yrkesskicklighet är lågkvalificerad kunskap enligt Mats Odell.
Liknande tongångar har hörts från representanter från samtliga borgerliga partier, inte minst från riksdagsledamöter hemmahörande på det rederitäta västkusten.

– Regeringen är ingen vän av sjöfartspolitik, konstaterar Peter Skoglund. Jag kan bara hoppas att regeringen väljer att inte bryta mot kärnkonventioner om fackliga rättigheter i internationella överenskommelser.

• Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärdh säger sig vara positivt inställd till ett internationellt register, hur ser du på det?

– De som uttalar sig positivt om ett register vet inte vad de snackar om. Det är ungefär som heroin, det kanske låter lockande att pröva men det är förödande när du väl har börjat och det är svårt att komma ur det. Om det införs ett internationellt skeppsregister lär det knappast kunna avskaffas i en handvändning, avslutar Peter Skoglund.