Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Vi tar inte över någon verksamhet”

– Vi har gjort den samlade bedömningen att det här inte är ett övertagande ur en arbetsrättslig aspekt, utan vi startar upp en egen verksamhet. Så motiverar Peter Blomqvist, personaldirektör på SJ, beslutet att inte anställa de uppsagda städarna på Trafficare.


I Stockholm, Göteborg och Malmö har SJ sedan tidigare depåoperatörer som bland annat kontrollerar vattentryck och utför enklare reparationer – uppgifter som de städare som varit med sedan före bolagiseringen av SJ är väl förtrogna med.

Enligt Peter Blomqvist kommer SJ att integrera städet med dessa arbetsuppgifter.

– Vi tar inte över någonting från Trafficare, varken arbetsledning, maskinell utrustning eller någonting annat. Vi startar en ny verksamhet där det inte är exakt samma arbetsuppgifter även om en stor del kommer vara städning.

• Det låter som att det räcker att köpa några nya skurhinkar och slå upp en ny barack som omklädningsrum och sen hävda att det inte är ett övertagande för att kringgå Las?
– Nej, vi har ju upphandlingar titt som tätt och i de fallen är det klockrena övertaganden. Men det här fallet är inte sådant, det är en stor skillnad faktiskt.

• Från fackligt håll kritiseras SJ för att välja bort de som är lite till åren komna och är ”halta och lytta”. Hur ser du på den kritiken?
– Det är klart att facket har den ståndpunkten, och det ska de väl ha också. Det viktiga för oss är inte hur gammal man är utan hur man passar in i den här nya profilen.

• Och vad innebär den nya profilen?
– Förutom städning är det också andra uppgifter som vattentryck och enklare reparationer som man ska kunna utföra. Och det innebär att man måste kunna städa skiftgång och vara flexibel i att röra på kropp och armar och ben och allt det här. Det blir en viss gallring där naturligtvis beroende på vilka förutsättningar man har.

• Hur påverkar det att SJ är ett vinstdrivande bolag, kommer det att bli färre anställda som ska städa samma ytor?
– I grunden är det samma tåg som ska städas, men det är klart att vi gör en översyn av hela städupplägget nu med syfte att effektivisera och göra det så bra som möjligt. Men vi vet ju också att det är en jätteviktig fråga mot kunden att det är städat och helt och rent. Kvalitetsfrågan får vi faktiskt inte göra avkall på.

• De som riskerar jobbet har lång erfarenhet ända sedan den gamla SJ-tiden och kan arbetet utan och innan. Borde det inte vara en tillgång för er att ta över personalen?
– Jovisst, vi har erbjudit alla i Stockholm, Göteborg och Malmö att vara med i den här sökprocessen och jämföras med den profil vi söker och det är jättemånga som har nappat på det så vi kommer nog att anställa en hel del från Trafficare.

• Men de ni eventuellt väljer att anställa kommer att förlora vissa förmåner som löner och extra semesterdagar?
– Vi har inte exakt samma lön i den här nya rollen som de nya rekryteras in i. Och i den ligger lönerna lite högre än i städrollen. Men visst, det kan ju innebära försämring för någon eller några, det kan det nog göra.

• Ännu har ingen fått besked om anställning så just nu går det runt massor med oroliga människor och städar tåg!
– Jag vet, men vi ska starta den 25 januari och vi är mitt i rekryteringsprocessen så vissa får besked nu i dagarna att de ska göra läkarundersökning för det är det sista i rekryteringsprocessen. Men vi är mitt upp i det så jag kan inte ge exakta siffror på exakt hur många anställningar som ska tillsättas.