Hoppa till huvudinnehåll
Av

Strejk för bättre arbetstider

Flygstrejken på tre charterbolag avslutades i helgen när Unionen tecknade avtal om schemalagd arbetsvecka på högst 47,5 timmar. Arbetstiden regleras men facket frångick sitt krav på 42 timmar.


I helgen tecknade fackförbundet Unionen avtal för kabinpersonalen på de tre flygbolagen TUIfly, Novair och Primera, som flyger för de stora resebyråerna Fritidsresor, Apollo och Solresor. Därmed avbröts den strejk som omfattade 400 anställda, och som pågick i knappt fem dagar.

Bakgrunden till strejken är ett EU-direktiv från 2008 som tillåter företagen att schemalägga arbetspass på hela 60 arbetstimmar under en sjudagarsperiod. Unionen har i avtalsförhandlingarna krävt att arbetsveckorna inte ska vara längre än max 42 timmar.

Bolagen har tidigare vägrat att ens diskutera frågan, men efter bara några dagars strejk var de villiga att sätta sig vid förhandlingsbordet. Väl där accepterade Unionen en avtalad arbetstid på max 47,5 schemalagda timmar på en sjudagarsperiod.

Avtalet tillåter också ”undantag i vissa fall”, enligt ett pressmeddelande från Unionen.

Vi ringer upp Niklas Hjert, förhandlingschef på Unionen, för en kommentar.

• Ni gick i strejk med krav på 42-timmarsvecka inskrivet i avtalet. Varför avbryter ni då strejken och accepterar 47,5 timmar?
– Hade vi inte tecknat avtal med de här tre bolagen hade EU:s regelverk varit gällande. Vi ser det som en stor framgång att få in en arbetstidsreglering i kollektivavtalet. Nu finns det en balans mellan arbete och privatliv.

• Hur ser du på strejken, hur viktig var den för att nå ett avtal med de här bolagen?
– Vi ser det som beklagligt att det överhuvudtaget skulle behöva gå så långt som till strejk. Men det har hela tiden funnits ett motstånd hos bolagen att ens diskutera arbetstidsfrågor. Vi har förhandlat i fyra månader utan att komma någonstans. Så det är klart att strejken haft betydelse.

• Om nu strejken haft effekt, kunde ni inte fortsatt några dagar till och hållit fast vid ert ursprungliga krav på 42-timmarsvecka?
– Varje förhandling måste innehålla ett givande och tagande. Vi såg det här som en rimlig lösning och våra klubbar på bolagen är nöjda.

• Ni strävar efter att nå ett centralt branschavtal. Idag har flera bolag avtalat om 42-timmarsvecka. Finns det inte en risk nu att 47,5 timmar blir normen i ett branschavtal?
– Ett kollektivavtal hindrar inte lokala överenskommelser där villkoren är bättre en i ett centralt avtal.