Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ledningen känner inte igen kritiken

– Det här tar jag som en allvarlig signal, här gäller det att agera, säger hållbarhetschef Pär Larshans, när Proletären kontaktar ledningen för Max hamburgerrestauranger för en kommentar.


Pär Larshans är hållbarhetschef på Max. Han säger att han tar uppgifterna från Proletären som en signal om att någonting inte står rätt till.

– Det här är ingenting vi känner till, vare sig ifrån medarbetarundersökningar eller gästenkäter. Jag har svårt att kunna bemöta det enskilda rakt upp och ner men så här ska det inte vara på Max, det kan jag säga.

– Någon eller några medarbetare säger att det inte är bra på Max. Bara det tar jag som en allvarlig signal, här gäller det att agera.

• Enligt våra uppgifter känner anställda sig pressade att jobba gratis, och de får inte heller den övertidsersättning som de har rätt till. Ni sysselsätter väldigt unga arbetare, många får sin första arbetslivserfarenhet hos er. Har inte ni ett väldigt stort ansvar som arbetsgivare gentemot dessa arbetare?
– Det är inget snack om saken, vi ska alltid ta ansvar och i det här fallet vill jag uppmana dem att ta kontakt med sitt fackförbund. Har vi gjort fel så ska vi självklart göra rätt, det är nummer ett för Max att alltid ta ansvar.

• Jag har inte hört liknande rapporter från Max tidigare, men från snabbmatsbranschen överlag är avslöjanden som det här inget ovanligt. Har ni några rutiner för att se till att sådant här inte uppstår på era restauranger?
– Absolut. Om det här som du säger stämmer, att komma en timme tidigare och jobba gratis, det får inte ske.

Enligt Pär Larshans får nyanställda på Max genomgå en betald webbaserad utbildning innan de börjar jobba i restaurangen, där de anställda uppmanas att gå vidare till högre ort om cheferna gör något fel.

– Vi är jättetydliga med att de ska våga gå förbi restaurangchefen, säger Pär Larshans.

Och vi har en distriktschef som också är på plats så normalt sett ska sådant här inte undgå att komma till vår kännedom.

Pär Larshans tror inte att den situation som vi fått beskriven från restaurangen i Kristianstad är något som gäller generellt för Max, och han understryker än en gång att det är företagets skyldighet att rätta till fel om det uppstår sådana.

– Nu är jag ju part som arbetsgivare i det här fallet, men jag tror inte att den bilden som du beskriver här är något generellt för Max, och jag tror inte att facket har den uppfattningen heller.

– Vi har 86 restauranger i Sverige. Vår ambition är att hela tiden göra rätt, och om någon gör fel på en enskild restaurang så ska vi naturligtvis ta ansvar. Ansvaret ligger alltid hos oss, och där är min bild att vi skiljer oss från andra. Vi jobbar inte med franchising utan äger restaurangerna själva.

• Hur ser du på påståendet att det är stressigt på grund av underbemanning. Försöker ni hålla nere personalstyrkan för att kunna göra större vinster?
– Det är faktiskt tvärtom, om vi har mer personal inne så dra vi in mer pengar. I så fall är det enstaka tillfällen. Jag kan inte yttra mig om den här restaurangen, det är jättesvårt att bemöta i det enskilda fallet.

• Hur kommer ni att gå vidare med den informationen som ni just har fått ifrån mig?
– Nu har vi ju tyvärr inte kontakt med den här tidigare anställde, men vi måste självklart höra vad restaurangchefen och övrig personal har att säga. Nu har vi precis genomfört en medarbetarenkät och vi håller på att genomföra medarbetarsamtal som vi gör årligen i hela företaget. Så låt oss se vad det ger.

– Men den bilden du beskriver, så får det inte vara på Max restauranger. Men hur det har varit i det enskilda fallet vet jag inte, om de har haft en kontrovers med varandra eller så. Det är svårt att gå in på den enskilda restaurangen, men den bild som du beskriver tar jag avstånd ifrån, avslutar Pär Larshans.
Fakta

Ledningen känner inte igen kritiken

Max
  • Max Hamburgerrestauranger AB är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Den första restaurangen öppnade 1968 i Gällivare.
  • 2010 omsatte företaget 1250 miljoner kronor.
  • Enligt hållbarhetschef Pär Larshans har företaget idag 86 restauranger.
  • Företaget har ca 3000 anställda.
  • Ägare sedan starten är Familjen Bergfors.