Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Det skulle gå att starta om”

Förra onsdagen var metallarna på Saab i Trollhättan av företaget kallade till informationsträff med självaste vd Victor Muller. Efter bara en halvtimme strömmade arbetarna ut från fabriken och vi fick en pratstund med montörerna Mikael Jofur och Kjell Sätterman som jobbat på Saab i fjorton respektive tretton år.


• Utan lön för augusti och efter fem månaders oviss väntan på besked om och i så fall när produktionen kan komma igång, hur känns det?
– Vad tror du? Vi mår givetvis skit, säger Kjell Sätterman som klarar sig tack vare lån från flickvännen.

– I snart ett år har vi mått dåligt. Bedrövligast är det för stackarna där båda jobbar på Saab och som har villa. Vi tappade ett par tusen per person när skiftet drogs in och ingen vet när huspriserna störtdyker, säger Mikael Jofur.

– Det är lite bättre för oss som bor i hyresrätter, men jag hade lite sparade pengar och de försvann djävligt snabbt.

• Vad händer med er lön vid rekonstruktion eller konkurs?
– Den statliga lönegarantin ger oss maximalt 171000 kronor. Det räcker till lön i 6 månader. Men konkursförvaltarna bestämmer vad som ingår. Det kan vara så att semesterpengar räknas av från lönegarantin, förklarar Kjell Sätterman.

• Berätta vad som hände idag?
– Vi stämplade in klockan 07.00 och sedan samlade facket in fullmakter från varje medlem så att LO rättskydd kan föra vår talan vid en konkurs, berättar Mikael Jofur.

• Men vd Victor Muller vad hade han att komma med?
– Han berättade om varför företaget ansökt om rekonstruktion och vad som nu ska hända. Han får det att låta som om han agerar för vår skull, förklarar Kjell Sätterman.

Det är andra gången de och arbetskamraterna samlats av företaget för att lyssna på Victor Muller. De beskriver honom som vältalig, rent av karismatisk och att han får folk att lyssna. Karlen ger ett sympatiskt intryck och han har en otrolig förmåga att få det han säger att låta trovärdigt.

• Men tror någon verkligen på produktion i Trollhättan under hans ledning?
– De flesta vill inget hellre. Visst finns det ännu hopp och tro det går inte att neka till, säger Mikael Jofur.

– Men nog är stämningen bland folk allt mer uppgiven. Nu finns en knivskarp linje mellan de som gett upp och de som fortsatt tror på produktion, säger Kjell Sätterman.

– Enligt mitt sätt att se på hederligt arbete så går det inte att hålla en verksamhet flytande med smarta transaktioner. Så länge det inte kommer pengar på hederligt sätt så är jag mer skeptisk inför framtiden än jag någonsin varit.

• IF Metallklubben, hade den inget att säga er medlemmar när nu alla var samlade?
– Facket kallade inte till något möte. Vi får inte reda på någonting. All information stannar hos de fackliga ombuden, de jobbar mer för företaget än för medlemmarna. Tillsammans skulle vi kunna sätta press på regeringen att agera, säger Kjell Sätterman och får bifall från kamraten.

– Kjell och jag har länge efterfrågat att de skulle samla oss till möte. Saabs vara eller icke vara betyder otroligt mycket för hela regionen. Metall skulle kunna samla hur stora demonstrationer som helst. Om du jobbar på ICA Maxi eller i vården, det kvittar. Alla här är berörda av hur det går för Saab.

• Skulle det kunna finnas en framtid för Saab?
– Visst skulle det gå att hålla Sverige med på tåget om framtidens bilar med högteknologi, goda prestanda och miljökrav. GM stoppade framtagningen av nya modeller men nu finns de i princip klara, säger Kjell Sätterman.

Han förklarar också hur GM sänkte Saab genom att utnyttja den svenska och tyska lagstiftningen till max. vilket i längden missgynnade Saab:

– Tyskland har låg skatt på vinst medan det i Sverige är förmånligt för företagen att skriva av kostnader. Så GM lade vinsten i Tyskland och förlusterna i Sverige.

• Men tror ni verkligen att staten skulle kunna få igång produktionen?
– Hade vi bara haft de gamla 9.3 och 9.5 modellerna så hade fabriken varit nedlagd för länge sedan, konstaterar Kjell Sätterman. De nya bilarna är klara på konstruktionsbordet och om bara ett år kan vi börja bygga förseriebilar, förutsett att utvecklingsarbetet kan komma igång i full skala igen.

– Klart att det varit annorlunda om regeringen hade gått in stöttat produktionen. Det finns nya spännande modeller på gång och jag är övertygad om att det skulle gå att starta om med samhällets stöttning, säger Mikael Jofur.

– Här finns duktigt folk i fabriken och det är bättre för samhället med 3200 personer i arbete än i arbetslöshet.
[[nid: view_mode=inlinenode]]