Hoppa till huvudinnehåll
Av

Åkerier dumpar lönerna

Lördagen den 2 juli genomfördes en aktion mot lönedumpning inom åkeribranschen utanför Biltema på Backaplan i Göteborg som använder sig av Andreassons åkeri i Veddige.


Mellan tio och femton transportarbetare deltog. Det delades flygblad, dels på bilar och dels i handen på folk. Dessutom vecklades en banderoll ut. Många tog flygbladet och tittade lite nyfiket på banderollen. Vissa stannade för att byta några ord med transportarna.

Det överlämnades en protest till ledningen för butiken mot att Biltema anlitar oseriösa åkerier.En av transportarbetarna som deltog i aktionen var Gert Andersson.

– Vi genomför denna manifestation av den enkla anledningen att det måste kännas för företagen när de anlitar oseriösa åkerier och därmed medverkar till lönedumpning. Vi upplyser genom vår banderoll och flygbladen Biltemas kunder att billigheten har ett pris, säger han.

Gert Andersson räknar upp ytterligare företag som beter sig på samma vis, där exempel är Tjörns bilservice och Ahlqvists åkeri.

– Andreassons åkeri är bara ett exempel på oseriösa åkerier som tar in polacker och vitryssar. Det har blivit närmast en explosion i branschen, säger han.

– Chaufförerna från öststaterna som kör med F-skattsedel är helt rättslösa. Om uppdragsgivaren hamnar i konflikt med dem eller inte tycker om dem så åker de ut på dagen.

Gert Andersson är själv direkt drabbad av åkeriernas utnyttjande billig arbetskraft.

– Jag är nu uppsagd från 15 september till följd av lönedumpningen. Jag fick ett erbjudande av arbetsgivaren att gå ner motsvarande 30 procent i lön, då skulle jag få vara kvar. Men det är inget vi kan acceptera, i så fall skulle ju även jag pressa lönerna för andra chaufförer.

Gert Andersson förklarar att de utländska chaufförerna inte betalar någon skatt i Sverige trots att de arbetar här.

– I förlängningen slår det mot välfärden, det måste man vara medveten om, menar Gert Andersson.

Gert Andersson är tydlig med problemets lösning.

– Jag menar att sättet att angripa problemet är att helt förbjuda inhyrd personal, och då menar jag över huvud taget all inhyrning. Om det blev verklighet skulle inte längre arbetsgivaren kunna undandra sitt lagliga ansvar.

Precis innan aktionen avslutas säger en av transportarbetarna till Proletären:

– Detta är bara första manifestationen, vi kommer agera mot en rad stora företag. Vi betar av dem en efter en.

Tor Härnqvist