Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

”Systemet missgynnar förebyggande folkhälsa”

Efter sex år med Vårdval Stockholm är kritiken stark från många som arbetar inom vården. Systemet underlättar inte ett förebyggande folkhälsoarbete.


Vania Ramirez León är medicinskt ansvarig läkare på Vendelsö vårdcentral strax söder om Stockholm. Den drivs av landstinget och sysselsätter ett trettiotal personer. Som en del av primärvården omfattas vårdcentralen av Vårdval Stockholm.

– Vårdvalet skapar en konflikt mellan två olika agendor, säger Vania Ramirez León. Å ena sidan har vi ett folkhälsoperspektiv med sikte på en sjukvård för alla. Å andra sidan är systemet efterfrågestyrt vilket gynnar och bereder plats för en viss typ av patienter.

– Med vårdvalet är det inte säkert att de äldre och multisjuka kommer till tals, fortsätter hon. Att kunna välja kräver kunskap. De som kan dålig svenska i socialt utsatt områden uppmärksammas inte av sig själva. De riskerar att glömmas bort.

– Däremot, de som söker på nätet, är pålästa och insatta i sina rättigheter hamnar lätt i fokus, förklarar hon. Systemet är till för de som förvärvsarbetar, har småbarn på dagis och som inte kan vabba hur mycket som helst.

Filippa Reinfeldt (M) som åren 2006-2014 styrde sjukvården i Stockholm s län brukade hävda att vårdvalet synliggör de enkla tillstånden. Systemet belönar snabba och korta besök, som förkylningar och ont i fingret.

– Men vad händer med gamla tanter som går hemma och har jätteont, undrar Vania Ramirez León. På vår vårdcentral har vi en fungerande hemsjukvård med koll på multisjuka patienter.

Men här finns en konflikt. Att göra hembesök kostar tid och pengar. Det är inte lika lönsamt.

– Vårdvalet har tillförts ett antal kvalitetsindikatorer, berättar Vania Ramirez León. Vi får en extraslant för tolksamtal och äldre patienter över en viss ålder. Vi har fokus på diabetes. Allt det här ökar det administrativa inslaget men det fångar inte de egentliga problemen.

Den vårdcentral som inte lever upp till en viss kvot kan få vite, och kanske tvingas att säga upp personal. Medan de som når över en bestämd nivå kan få bonus.

– Tillgänglighet är också en indikator, poängterar Vania Ramirez León. Därför är det populärt att prata om webbokning. Med då exkluderas många patienter för att de saknar datakunskap. Det gör att vårdtiderna fylls upp med enkla grejor in och ut.

Besöken är indelade på 15 eller 30 minuter. Eftersom tillgängligheten är ett stort incitament tenderar 15 minuter att bli praxis. Men det finns alltid akuta fall som krisar och tar längre tid. Allt går inte på 15 minuter.

– Det har blivit allt vanligare att husläkare jobbar deltid för att klara trycket, berättar hon. Många tvingas ha en dag ledigt i veckan för att klara av att utföra jobbet. Man kommer extra tidigt på morgonen för att beta av.

– Vi känner oss otillräckliga och blir frustrerade, avslutar Vania Ramirez León. Det finns ett socialt uppföljningsansvar men vi får svårt att leva upp till det. Jag letar aktivt efter riskfaktorer bland mina patienter. Men systemet gynnar inte folkhälsoförebyggande arbete.