Hoppa till huvudinnehåll
Av

Viktig busstrejk för rimliga villkor

– Det handlar om att vi ska få bättre villkor – inte sämre. Det säger Achim Rödner som är behovsanställd bussförare på Keolis i Stockholm.


Det bussgarage som Achim Rödner arbetar på är ännu inte uttaget i strejken, så han jobbade natten till onsdag.

– Strejken har ett starkt stöd. Inte bara bland förarna, utan passagerarna ställer också upp, säger han.

Det var under natten till onsdag som Kommunals strejk i busstrafiken bröt ut. 900 kommunalare i Södertälje, Stockholm, Umeå och Sundbyberg är uttagna i det första varslet. Konflikten handlar framförallt om bussförarnas rätt till anställningstrygghet och en rimlig arbetsmiljö.

Konflikten är principiell och visar vilka konsekvenser privatiseringar och upphandlingar får. Idag kan bussförare tvingas att söka om det jobb de haft under många år om ett nytt företag vinner en upphandling och tar över trafiken.

– Anställningstryggheten är kraftigt försämrad i och med upphandlingarna. Man får börja om från början hela tiden, säger Achim Rödner.

I värsta fall kan föraren förlora jobbet helt. I vissa fall erbjuds de provanställningar, trots att de kan ha jobbat som bussförare i tiotals år. Detta är givetvis helt orimligt. Kommunal kräver att bussförarna får följa med till det nya företaget om trafiken upphandlas.

– Upphandlingarna ger inte bara sämre anställningstrygghet utan också sämre villkor. Företagen bjuder ju under varandra, och det blir vi förare som får betala priset. Vi får exempelvis kortare och färre pauser, och det påverkar säkerheten också.

Achim Rödner pekar också på problemet med den ökande andelen behovsanställningar.

– Vi rings in på timmar när det finns jobb. Ibland blir vi uppringda ett par dagar innan vi ska jobba, ibland samma dag. Det ger också en sämre kollektiv styrka eftersom vi blir mer utlämnade åt företaget, säger han.

Kommunal tar också strid för att de alldeles för korta lunchrasterna ska bli längre, och för bättre arbetstider.

Lönekraven ligger i nivå med det av industrin satta ”märket”, med 1740 kronor i löneökning på tre år.

Hittills har motparten Bussarbetsgivarna ställt sig helt kallsinniga till kraven. Det återstår att se om Kommunal håller fast vid att villkoren måste förbättras innan facket skriver under ett nytt avtal.

– Förarna är beredda att strejka länge, säger Achim Rödner.

På måndag 24 juni träder ett andra varsel i kraft, och ett tredje varsel bryter ut 29 juni om inget avtal slutits innan dess.

Kommunal är inte ensamma om att gå in i en konflikt som berör kollektivtrafiken. Seko har varslat om strejk för lokförare på pendeltåg och i Stockholms tunnelbana. Varslet träder i kraft natten till torsdag, om ingen överenskommelse med motparten Almega nås innan dess.

Konflikten mellan Seko och Almega har flera beröringspunkter med bussförarnas kamp. Lokförarna vill behålla löner och anställningsvillkor vid upphandlingar och byten av tågoperatör. Med andra ord är det upphandlingarna – och i grunden privatiseringarna – som ligger till grund för även denna konflikt.