Hoppa till huvudinnehåll
Av

Stort varsel i Göteborgs hamn

GRT, Gothenburg Roro Terminal AB, det stuveribolag som driver Älvsborgshamnen varslar 75 arbetare och 15 tjänstemän om uppsägning när rederiet Cobelfret 15 november flyttar en fartygslinje till den närbelägna Bilhamnen i Göteborg där hamnverksamheten drivs av Logent.


Samtidigt förlorar Älvsborgshamnen 1 november ro/ro-linjer som trafikerar norra Finland och brittiska Tillbury.

– Att säga upp 75 av våra medlemmar är helt vansinnigt, säger Johan Eliasson hamnarbetare i Älvsborgshamnen och förtroendeman i Hamn4an. De brukar ta i så när en terminal förlorar intäkter. Här påstår företaget att de förlorar 100 miljoner vilket motsvarar kostnaden för 90 man. Arbetsgivaren gjorde på liknande sätt vid storvarslet 2009 då 155 man varslades, vilket i slutändan blev en minskning med 50 kollektivanställda.

– De tar verkligen i från tårna, så att det ska se bra ut för aktieägarna, säger Björn Håman-Lindström, hamnarbetare i Älvsborgshamnen. Terminalbolaget GRT har på senare tid gjort stora besparingar genom omorganisationer och företaget har gått riktigt bra. Visst blir det viss övertalighet när Älvsborgshamnen förlorar trafik men det handlar i så fall om betydligt färre hamnarbetare.

Hamn4ans inställning till det aktuella varslet är klar. Huvuddelen av godsvolymerna finns kvar i Göteborg. Möjligen handlar övertaligheten om ett femtontal personer. Inte fler än att det borde gå att finna acceptabla lösningar.

Medlemmarnas jobb kan räddas genom omplaceringar och planering av verksamheten. Så behöver Skandiahamnen för tillfället fler arbetare. Men det är så att goda lösningar försvåras genom privatiseringen av hamnverksamheten och uppdelningen i tre terminalbolag.

En lösning vore att personalen anställs av ett för terminalerna gemensamt bolag för att sedan placeras ut på respektive hamnavsnitt. Då riskerar ingen arbetare att förlora anställningsår och förmåner vid förflyttning till andra terminaler. En sådan förändring skulle underlättas av det faktum att alla hamnarbetare oavsett vem de är anställda av jobbar under samma avtal. Men är terminalernas ägare intresserade av en sådan för de anställda gynnsam förändring?

– Klart att varsel om uppsägning av 75 medlemmar ska sätta press på oss för att vi ska gå med på eftergifter. Ett är säkert, vi klarar inte av jobbet med en sådan minskning av arbetsstyrkan i Älvsborg, påpekar Johan Eliasson.

– De hoppas att vi ska gå med på löneförändringar och köra med färre folk på båtarna, säger Björn Håman-Lindström.

Men några sådana eftergifter är inte aktuella. Det finns alltid toppar och dalar i hamnverksamheten. Så sent som i somras gick Älvsborgshamnen riktigt bra och nästan ett 50-tal nya blixtanställda rekryterades.

Tvärt mot vad politikerna ställde i utsikt så blev resultatet av privatiseringen inte att konkurrensen mellan olika terminalbolag ledde till att nytt gods kom till hamnen. Istället konkurrerar terminalerna med varandra om jobben och arbetarna drabbas genom arbetslöshet eller försämrade arbetsvillkor och lön. Hamnarbetarna befarar att rederierna som driver terminalerna mest vill se till sina egna linjer och struntar i om de kan få in annat gods.

– Vi vill ha en hamn som är angelägen om alla jobb, framhåller Björn Håman-Lindström.

– Vi måste hålla på skyddsfrågorna, arbetstider och antalet man i arbetslagen. Det är samma avtal i Bilhamnen som i Älvsborgshamnen och vi kan inte släppa iväg något bolag och ge rabatt på kostnaden för arbetskraften, säger John Eliasson.

– Tills nyligen var de på väg att fastanställa många av blixtarbetarna i Älvsborgshamnen. Så kom plötsligt detta att folk ska sparkas, berättar Björn Håman-Lindström. Vi fick höra från folk i bilhamnen om att Cobelfrets linje skulle flyttas dit långt innan vårt företag hade en aning. De blev tagna på sängen.

De båda erfarna hamnarbetarna, med nio respektive sju år i hamnen, berättar om omorganisationen i Älvsborgshamnen under våren. Företaget skulle spara 25 miljoner och facket och dess medlemmar gick med på förändringar. Nu infördes en ny lönestruktur som utjämnade lönerna mellan högre betalda ordinarie hamnarbetare och extraanställda blixtarbetare. Arbetarna tog också på sig mer ansvar och skötte jobbet mer själva. Förtagets idé var att minska antalet tjänstemän.

– De skulle skickat av tjänstemän, men det har de inte gjort. Samtidigt har de varit nöjda med vår arbetsinsats. Produktiviteten har gått upp. Företaget har varit runt till varje skift och berättat om hur bra det går, berättar Hamn4ans förtroendeman Johan Eliasson. Så kommer denna smäll. Klart att folk blir förbannade.