Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Spårvägen räddad – bussar säljs ut

Borgarnas motion om att sälja ut Göteborgs Spårvägar med dotterbolag röstades ner i kommunfullmäktige. Ändå beslutades att bussbolaget ska säljas, då Sverigedemokraterna och Vägvalet röstade för en försäljning.


– Det känns tungt, säger Marcus Sjömark, ordförande för Kommunals sektion på Spårvägen till Proletären, när vi ringer upp några dagar efter kommunfullmäktiges beslut om att sälja GS Buss. Han är bekymrad trots att moderbolaget Göteborgs Spårvägar blir kvar i stadens regi.

– Det är en tillbakagång. Klart att det är bra att Spårvagnsdelen räddades. Men vi är oroliga för bussförarnas del. Upphandlingarna leder till försämrade villkor. Samtidigt har vi sett att det också leder till ökade kostnader för skattebetalarna.

Dessutom ställer utförsäljningen till det för det fackliga arbetet, menar Marcus Sjömark.

– Otrygga anställningar leder tyvärr till lägre fackligt engagemang.

Kommunals sektion på Spårvägen har under lång tid bedrivit en kampanj mot de återkommande försöken att sälja ut Göteborgs spårvägar och dess dotterbolag GS Trafikantservice och GS Buss.

Så också under vintern, där sektionens medlemmar flera gånger samlat till manifestationer.

När Proletären kom till Kronhusbodarna i centrala Göteborg strax innan kommunfullmäktiges möte torsdag 25 februari hade runt 35 Spårvägenarbetare samlats för att sätta press på politikerna om att rösta emot motionen om en utförsäljning. En av dem var Elaine Axelsson, servicearbetare på Spårvägen.

– Jag är rädd om mitt jobb helt enkelt. Jag tror att det fungerar bäst så som det är.

Stämningen var försiktigt positiv efter att både Sverigedemokraterna och Vägvalet sagt sig vilja behålla Spårvägen i kommunens regi.

Elaine Axelsson menade att arbetarnas protester påverkat politikerna i fullmäktige.

– Jag får hoppas det åtminstone.

Efter att de allra flesta politiker fått Spårvägenarbetarnas uttalande och flyg-blad i handen och efter sju timmars fullmäktigemöte stod det klart att Göteborgs spårvägar inte säljs ut.

Därmed kunde många Spårvägenarbetare andas ut. Värre blev det för de runt 160 anställda på GS Buss, vars villkor och anställningstrygghet nu hotas.

Sverigedemokraterna och Vägvalet valde att gå på de borgerliga partiernas linje i utförsäljningen av GS Buss, som därmed klubbades igenom med minsta möjliga röstmarginal, 41-40.

Sverigedemokraten Lars Hansson, själv tjänstledig bussförare på Keolis, var en av de som fällde domen mot GS Buss. På Facebook verkar han obrydd över att han just sålt ut hundratalet bussförarkollegor.

”Vill ni köpa ett bussbolag?”, skriver han, följt av en smiley, till en anställd på Keolis som undrar över SD:s inställning i frågan.

En stor del av busstrafiken i Göteborg är redan utsåld, men tre linjer körs allt-jämt av GS Buss. Nu ska alltså även dessa linjer, och de över hundra bussförarna, ställas till marknadens förfogande och upphandlas regelbundet.

Marcus Sjömark är bekymrad men säger att Kommunals sektion är redo att kämpa för bussförarna.

– Givetvis kommer vi att kräva att allihop får följa med vid försäljningen och behålla sin anställningsform. Vi ska ha möte och fundera på hur vi ska agera.