Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Posten driver en ideologisk linje”

Tomas Dahl är kommunist och arbetar sedan 36 år som postchaufför. Proletären har ställt några frågor om utvecklingen inom Postnord.


• Kan du berätta lite om hur utvecklingen ser ut på chaufförssidan i Posten?
– Ledningen vill lägga ut en del av chaufförsjobben på entreprenad, så att de kör som egenåkare via Postens dotterbolag Pexab. På andra ställen säljer de ut hela områden till externa åkerier. Det händer nu i bland annat Kungälv och Stenungsund, men enligt vd:n ska man fortsätta i storstäderna sedan. Resultatet av detta blir förstås att kollektivavtalet åker i papperskorgen för stora grupper. Förutom det som står i lagen har egenåkare inget reglerat, utan övertid, raster, ob-tillägg och annat som anställda har gäller inte dessa.

– Postens vd har klart uttalat att han vill lägga över fler transporter på entreprenad, runt 20 procent är ”önskemålet”. Men något underlag för att detta skulle vara bättre, billigare eller mer kundvänligt har man inte lyckats visa upp. Det är helt klart en ideologisk linje man driver. Tanken med sådan här outsourcing är att sätta press på kollektivavtalen, anställningstryggheten och lönerna.

• Hur agerar facket?
– Seko Post har bland annat drivit en kampanj för trygga jobb och rättvisa anställningsvillkor. Över 13000 anställda skrev på Postuppropet som lämnades över till företagsledning och politiker.

– Men som alla vet lever vi under kapitalism och då står rätten och lagen på de rika och mäktigas sida. Medan facken har fredsplikt kan arbetsköparna genom upphandlingar och outsourcing kraftigt försämra anställningsvillkor och löner. Fredsplikten och rådande avtal måste även gälla för arbetsgivarna.

• Vet du något om hur det ser ut i andra länder?
– Det är samma utveckling i många länder, inte minst på brevsidan. Med fallande volymer försvinner jobben. Till exempel i Nederländerna drivs många brevbärarkontor som franchiseföretag och ”ägaren” har i princip bara hemmafruar och studenter som anställda på deltid.