Hoppa till huvudinnehåll
Av

Lönestrid på Renova i Göteborg

Den kommunalt ägda miljökoncernen Renova i Göteborg vill ändra lönesystem. Bland arbetarna finns en välgrundad oro för sämre avtalsvillkor, såväl lönemässigt som arbetsmässigt.


– Vi har blivit tillbakapressade under många år. På fackmötet förra veckan fick vi veta att Renova Miljö vill införa ett enhetligt lönesystem. Min erfarenhet är att de inte vill byta avtal utan att företaget tjänar på det, säger Lars Nyberg, kommunist med 35 års erfarenhet som renhållningsarbetare i Göteborg.

– Alla är förbannade. Vi vill gärna ha pengar utöver avtalet men inte till priset av att kollektivet slås sönder. Som jag ser det vill de få oss själva att betala priset för bonusen genom att jobba mer.

Lars Nyberg är en av 252 medlemmar i Transports sektion på Renova. Det är Transport som sedan början av 2000-talet ”äger” avtalsrätten för renhållningsarbetarna, men det är långt från alla arbetare som är organiserade i Transport avdelning 3. Några är kvar i Kommunal som tidigare tecknade avtalen och andra arbetare har lämnat LO-kollektivet och gått in i Vision, ett TCO-förbund som tidigare hette SKTF. Åter andra är helt oorganiserade.

– Någon gång får det räcka, därför anser jag att vi måste börja agera. På fackmötet krävde jag sluten omröstning om frågan att gå ifrån nuvarande lönesystem. Alla ska kunna göra sin röst hörd, precis som vi gjorde när vi gick från ackord till månadslön. Det måste våra företrädare ha med sig i förhandlingarna som inte är slutförda, säger Lars Nyberg.

Det faktum att ett arbetarkollektiv som tidigare organiserats i samma fackförening nu är medlemmar i flera olika fackförbund är ett resultat av den nyliberala bolagiseringen. Men också LO har haft en inte oviktig roll i det spel som lett till den sorgliga fackliga splittringen bland renhållningsarbetarna på Renova.

Så beslutade LO 1996 att Transport ska organisera alla renhållningsarbetare som inte är anställda i kommunal förvaltning. Men när politikerna i socialdemokratiskt styrda Göteborg två år senare bolagiserade Renhållningsverket så ville arbetarna stanna kvar i Kommunal.

Inte konstigt då Renovas arbetare sedan lång tid varit nöjda med Kommunals avtal som innehöll en lönetrappa och överenskommelser som ”äldstamannaprincipen”, att den som jobbat längst har förtur när det blir lediga jobb inom företaget. Kommunal hade som större förbund också bättre och billigare försäkringslösningar än Transport.

Det kollektiva motståndet bland Renovas arbetare mot att byta fackförening bröts först 2004 när en ombudsman i Kommunal bakom medlemmarnas rygg skrev bort avtalsrätten till Transport. I dagsläget är majoriteten av sopåkarna på Renova organiserade i Transport. Men ett antal mestadels äldre anställda har valt att stanna kvar i Kommunal och andra har gått med i Vision.

– Vi i Transport vill organisera alla rullande yrken, flyg, hamnar, buss- och lastbilsförare. Här på Renova är vårt intresse 450 i rullande yrken av totalt cirka 700 anställda, säger Kim Jörgensen, sedan tio år ordförande i Transports sektion på Renova.

Han var en av 30 tidigare medlemmar i Kommunal som bildade klubben sedan Transport fått avtalsrätten. Motståndet mot att byta facklig tillhörighet var som sagt kompakt och det bröts först sedan Per Winberg, Transports dåvarande förbundsordförande, personligen besökt arbetsplatsen och förklarat Transports syn på fackliga frågor.

– Vi hatar individuell lönesättning och vi håller på att skillnaden ska vara så liten som möjligt. Vårt viktigaste och mest demokratiska avtal reglerar arbete på årets röda dagar, förklarar Kim Jörgensen och framhåller att Transport numera är ensamt om att hävda principen om lika lön för lika arbete. Kommunal har infört individuella löner med lönesamtal, vilket också är fallet i Vision som dessutom skrivit avtal utan garanterade lönenivåer.

Renova, som till 85 procent ägs av Göteborgs kommun och resterande 15 procent av nio kommuner runt staden, driver också det stora avfallskraftvärmeverket Sävenäs. Arbetarna här, mekaniker, el- och instrumenttekniker, var tidigare också medlemmar i Kommunal. Men på Sävenäs har samtliga numera bytt till TCO-förbundet Vision.

I våras aviserade Renova att företaget ska genomföra löneförändringar. Samtliga anställda ska flyttas från avtalet KFS Energi till KFS Återvinning. Särskilt bland Visions medlemmar på Sävenäs var känslorna upprörda då de befarade lönesänkningar på upp till 5000 kronor i månaden. Tjänstemannafacken Vision, Unionen samt Ledarna och Saco uttalade sig kritiskt i en alarmistisk artikel i Göteborgs-Posten.

• Men från Transport hördes då inte ett ljud. Varför?
– Vision vandrade ut från ett möte med företaget och puttade upp frågan till Stockholm för centrala förhandlingar, vilket satte broms på våra möjligheter att förhandla, förklarar Kim Jörgensen då vi för några veckor sedan träffar honom på fackexpeditionen på Renovas anläggning på Holmen i centrala Göteborg.

– Vi renhållningsarbetare förlorar ingenting på en övergång från Energi- till Återvinningsavtal.

Här finns många ofta krångliga avtalstekniska frågor inbakade. Så har de anställda på Sävenäs klart bättre OB-ersättningar än de som kör sopor. Vilket också är ”naturligt” då arbetarna på Sävenäs, där verket går dag som natt måste vara beredda att ställa upp på obekväma tider, vilket sällan inträffar i hämtningen av sopor.

– Jobbar du femskift ska du ha ett så bra OB som man bara kan ha. Men där har vi inga pengar att hämta, förklarar Kim Jörgensen och betonar vikten för sina medlemmar av grupplön, lönetrappa och stege samt ATK, arbetstidsförkortning.

– Vi i Transport tycker att medlemmarnas behov ska vara styrande. Vi kan med ATK ta ut 10 000 kronor i pengar, pension eller ledighet. Den ledigheten har gjort underverk för att rädda folk. Vi måste behålla det.

Kim Jörgensen försäkrar att Renovas önskade löneförändringar, som alltså ännu inte är förhandlade, inte innebär någon lönesänkning. Han räknar också med att det blir en acceptabel lösning för Visions medlemmar på Sävenäs. Men klart är att företaget jagar kostnader, bland annat genom att undvika tillfälliga ersättare.

Förutom den allmänna kostnads- och vinstjakten som präglar all kapitalistisk verksamhet så vilar hela tiden hotet om nya upphandlingar av verksamheten över arbetarna inom sophanteringen i Göteborg, liksom för snart sagt alla arbetare i offentlig tjänstesektor. I Renovas fall ska all verksamhet ut på ny upphandling åren 2016-17.

– Arbetare förlorar hela tiden på upphandling, konstaterar Kim Jörgensen.

• Vad kan då facket göra för att motverka upphandling eller utförsäljning?
– Ingenting. Ägarna kan alltid sälja oss. Visst skulle vi kunna tömma ut soporna på Gustaf Adolfs torg. Men det är inte lagligt.

Så kom då Renova med konkretiserade förändringar i lönesystemet vilket presenterades på det fackmöte vi nämnde inledningsvis.

– De vill ha ett lokalt avtal som ger oss mer pengar utöver avtalet men det handlar om att de vill få oss att jobba mer. Kostnaden ska vi själva betala genom att vi ska köra kort. Om någon är sjuk så ska tvåmansbilar köra med en man, förklarar Lars Nyberg.

Det Renova vill införa är ett bonussystem där faktorer som närvaro, skador på bilen och omdömen från arbetsledning ska ligga till grund för mer individuella löner.

– De vill slå sönder kollektivet och samtidigt ska företaget inte förlora ekonomiskt, konstaterar Lars Nyberg.

• Men tidsjakten pågår väl redan?
– Ja så är det hela tiden. För sju år sedan slutade jag att köra baklastare, de stora bilarna som tömmer sopkärlen. Varje kärl har en datalapp så företaget kan följa en sopbil från det att den tömmer första till sista kärlet. Tala om att vi är övervakade på jobbet.

– Vi vill ha rättvisa löner och lönetrappa så att lönen höjs stegvis efter en viss tid. Tjänstemännen tänker individuellt. De vill ha mer till sig själva och skiter i andra. Vi vill inte ha individuell bedömning och individuella löner.

• Vad säger du om en bonus som också finns i löneförslaget?
– Bonus är intressant om det handlar om tillkommande pengar. Men det är lönens storlek som är det avgörande. Bonusen måste vara rättvisande, framhåller Lars Nyberg.

• Kan den vara det?
– Genom kretsloppet är Renova entreprenör till Göteborgs kommun. Därifrån får Renova bonuspengar. Ju färre glömda tömningar desto högre bonus till Renova. I alla år har vi sopåkare krävt att de pengarna ska ut till bilarna.

– Eller som när vi får extrahämtningar, då tycker vi att vi ska ha mer betalt. Det fick vi under ackordet men med månadslönen ser vi aldrig röken av de pengarna. Lägg bonusen på sådant, det vore en rättvis bonus.

• Du säger blankt nej till Renovas individuella bedömning och bonus?
– Ja, bort med alla tankar om bonus baserad på luddiga kompetensfaktorer som bedöms av arbetsledare eller närvaro, vilket tvingar folk att gå till jobbet när de är sjuka. Betänk att ett 140 liters kompostkärl som ska dras över trottoarkanter väger 100 kg. Kärl med kontorspapper är också riktigt tunga, och restavfallskärlen är på upp till 800 liter. Med stigande ålder kommer förslitningar och arbetsskador.

Lars Nyberg vet vad han talar om. I ett halvår har han varit sjukskriven i väntan på operation av ett utslitet knä. Operationen lyckades och han ser fram mot att gå tillbaka i arbete om någon vecka.

• Hur ser du på möjligheterna för er att hålla stånd mot Renova?
– Det viktigaste är att vi som kör får säga ja eller nej till det nya avtalet. Det är bra och viktigt att Transport står fast i sitt motstånd mot individuella löner. Arbetare som kollektiv måste hålla samman, det är vår enda möjlighet när arbetsgivaren vill slå sönder enigheten.

Lars Nyberg är bestämd motståndare till den fackliga splittringen som varit ett faktum på Renova i över tio års tid. Han anser att LO:s beslut att överlåta avtalsrätten till Transport bidragit till splittringen. Men i nuläget finns det inget alternativ. Särskilt som Vision, som också har avtalsrätt som TCO-förbund, inte säger nej till individuella löner.

– Alla fattade inte hur allvarlig striden mellan Kommunal och Transport var. De trodde att bara vi stannade i Kommunal så skulle de få behålla avtalsrätten. Men även om Transport inte hade fått över en enda medlem så hade de tack vare LO ändå fått förhandlingsrätten.