Hoppa till huvudinnehåll
Av

Festivaler ger stora vinster

Way Out West i Göteborg är en stor inkomstkälla för multinationella Live Nation, med säte i USA.


I helgen anordnas Way Out West i Slottsskogen i Göteborg. Till skillnad från Peace & Love är det inte en festival som vuxit sig större ur ett ideellt gräsrotsarbete. Istället är det bokningsbolaget Luger, numera ägt av multinationella Live Nation, som sedan starten för sex år arrangerar festivalen efter ett väl uttänkt koncept.

Valet att förlägga festivalområdet till ett storstadscentrum har attraherat en äldre och mera köpstark publik som föredrar att bo på hotell snarare än i tält. Festivalen lägger stor vikt vid att profilera sig som miljövänlig. ”I grunden handlar det om en vardaglig humanism. Vårda jorden, djuren och medmänniskorna med respekt”, skriver Way Out West på sin hemsida.

Det är helt i linje med hur allt fler företag inser att en utvecklad miljöprofil också kan generera ett positivt vinstresultat. Miljöengagemanget kan säkert vara äkta, men självklart är det också ett uppenbart frieri till den klimatmedvetna medelklassen.

Tack vare stor fingertoppskänsla i valet av artister har festivalen ända sedan starten haft ett grundmurat gott rykte hos publiken. Men besökarna bjuds inte bara på musik utan också på massiv reklam från sponsorer som Metro, SJ, Sony Ericsson och Telia.

Way Out West har visat sig vara en lönsam affär. Förra året såldes 30.000 biljetter, varav merparten festivalpass för 1.395 kronor styck. Det ger biljettintäkter på 35 miljoner kronor. Utöver det kommer sponsorintäkter från ett femtiotal sponsorer.

År 2010 hade Luger samlade intäkter på 126 miljoner kronor. Vinsten blev 2,5 miljoner kronor som betalades ut som ett koncernbidrag till moderbolaget Live Nation Sweden. Live Nation Sweden gjorde i sin tur en utbetalning om 3,2 miljoner som skickades till koncernens huvudbolag, Live Nation, med säte i USA.

Men det är fler som tjänar pengar på Way Out West. Biljettförsäljaren Ticnet har ensamrätt på biljettförsäljningen till Way Out West. För varje såld biljett tar Ticnet ett arvode för 45 kronor. Beräknat på förra årets försäljning innebär det inkomster på omkring 1,3 miljoner kronor.

Ticnet är en del av amerikanska Ticketmaster, som i sin tur ägs av ingen mindre än Live Nation. För Live Nation, som är världens största konsertarrangör, är Way Out West ingen dålig inkomstkälla. Lägg till det att Luger också arrangerar eller är medarrangör till festivalerna Stockholm Music & Arts, Where The Action Is och Popaganda. Förutom till Popaganda så är Ticnet återförsäljare av biljetter till samtliga dessa festivaler.

Som på så många andra festivaler blir vinsten större tack vare att omkring tvåtusen unga volontärer arbetar gratis. Proletären har varit i kontakt med en av de, 22 år gammal, som berättar att hennes arbetspass under årets festival uppgår till 33 timmar fördelat på tre dagar (varav två trettontimmarsdagar i följd). Räknat på årets biljettpris innebär det att timlönen skulle motsvaras av ca 60 kronor, ob- och övertidstillägg inte inräknat.

Efter förra årets festival intervjuade Göteborgs-Posten, vars granskning vi här har refererat, Lugers vd Ola Broqvist. Han förnekar inte att volontärarbetarna är en förutsättning för det goda vinstresultatet.
– Om man skulle anställa lika många som volontärerna är så skulle man vara tvungen att sälja fler biljetter.

För en vd finns självklart inte tanken att ett alternativ vore att minska vinsten till ägarna. Istället är det vinstmaximering som gäller.

Eftersom den nuvarande festivalplatsen inte rymmer fler besökare och merparten av arbetarna jobbar gratis återstår att öka inkomsterna genom höjda priser. Följaktligen är ett festivalpass i år 500 kronor dyrare än för ett år sedan och kostar nu 1.895 kronor.