Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

Avblåst tågstrejk

Den av Seko varslade strejken bland lokförare och tunnelbaneförare ställdes in efter att en överenskommelse mellan parterna nåtts på onsdagskvällen. Det nya centrala avtalet har bemötts av blandade känslor bland Sekos medlemmar.


Även om Seko lyckades försvara Götalandstågs personals rätt att behålla sina tidigare avtalsvärden står principfrågan olöst. Den avtalsdumpning som SJ försökt genomföra vid upphandlingen av tågtrafiken i västra Sverige stoppades visserligen och SJ tvingas nu betala ut retroaktiv lön till de visstidsanställda vars lön redan sänkts efter övergången. Men inget i det centrala avtalet hindrar samma sak från att hända igen.

Jannis Konstantis, ordförande för Seko Tunnelbanan klubb 111 i Stockholm, vittnar om blandade känslor efter att Seko skrivit på avtalet och ställt in strejken.
– Det känns sådär. Det fanns en stor stridsvilja bland våra medlemmar, säger han till Proletären.

• Är ni nöjda med vad Seko fick igenom?
– Vissa saker fick vi igenom, men största frågan, den om övertagandet av verksamhet vid upphandlingar, har inte lösts. Dom har bara skjutit upp den, säger Jannis Konstantis som är kritisk till att Seko inte vågar ställa tuffare krav.
– Man försvarar sig bara och tar inga steg framåt.

• Frågan om att förhindra avtalsdumpning är principiellt viktig, vad har ni för möjligheter att gå vidare nu?
– De lyckades bevara avtalsvärdet idag, men det kan hända när som helst igen. Nu har vi visserligen rätten att säga upp avtalet, men det är en sanning med modifikation, säger Jannis Konstantis som ställer sig frågande till om Seko verkligen kommer att använda sig av den möjligheten.
– De kan säga att vi kan förlora, och att det inte är en tillräckligt stor fråga. Men vi och andra klubbar kommer att pressa på för att ta till kamp.

Frågan om avtalen vid upphandlingar är alltså inte löst på något sätt. Det var medlemmarna, och klubbar som Seko Klubb 111, som drev på att lyfta frågan i årets avtalsrörelse och det måste vara medlemmarna som fortsatt driver på för att stoppa avtalsdumpningarna och eländet med privatiseringar och upphandlingar inom branschen.
Fakta

Avblåst tågstrejk

Avtalet i korthet
  • 3-årigt avtal med möjlighet att säga upp avtalet varje år.
  • Löneökningar på totalt 6,8 procent, enligt det av IF Metall satta märket.
  • ITP-pensionsavtalet behålls enligt Sekos krav.
  • De anställda på Götalandståg får behålla sina avtalsvärden.
  • Frågan kring avtalen vid verksamhetsövergång fortfarande olöst.
  • En arbetsgrupp tillsätts för att reda ut frågan, samt se över lokala avtal.
  • En arbetsgrupp tillsätts även för att se över frågan om hot och våld mot anställda.