Hoppa till huvudinnehåll
Av

Strejk i Sydeuropa mot EU:s hamndirektiv

Som en markering av hamnarbetarnas motstånd mot EU:s hamndirektiv stoppar hamnarbetarfack anslutna till den fristående internationalen IDC allt hamnarbete under fyra timmar torsdag 6 oktober i Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Grekland, Cypern och Slovenien.




Strejkbeslutet togs på ett möte i Barcelona 8 september där också
representanter för Svenska Hamnarbetarförbundet deltog. Efter långa
diskussioner beslutade IDC, International Dockworkers Council, att
förkasta det nya hamndirektivet i sin helhet.



IDC anser att det nya direktivet har samma grundfel som det förra. Det
förra kommissionsförslaget förkastades av EU-parlamentet efter
omfattande protester i hamnarna, demonstrationer i Bryssel och flera
politiska strejker. I Sverige deltog såväl Hamnarbetarförbundets som
Transports medlemmar i korta politiska strejker.



”Lyssna på oss”

I ett uttalande från IDC:s möte i Barcelona påpekas att trots att det
inte ens gått två år sedan det första direktivet förkastades påskyndar
EU:s transportkommissionär arbetet med att få igenom det nya
direktivet. Enligt hamnarbetarna, som samlades i Barcelona, upprepar
det nya direktivet samma grundfel som det förra, brist på social dialog
och förhastat förfarande.



– Ingen förändring av hamnsystemet kan göras bakom ryggen på arbetarna.
De måste lyssna på oss, säger Julian Garcia, huvudsamordnare inom IDC.



Av olika skäl deltar inte hamnarbetarfacken i norra Europa i proteststrejkerna 6 oktober.



Upplysningskampanj

– Här i Sverige kommer vi att ha en upplysningskampanj om var vi står
idag. Vi skickar bland annat våra synpunkter till Näringsdepartementet,
säger Björn Borg, Svenska Hamnarbetarförbundets ordförande.



Det är främst tre skäl till varför EU:s nya hamndirektiv måste avvisas.



Tre viktiga skäl

• Egenhanteringen, att redare eller transportörer ges rätten att
använda egen personal till lastning och lossning. Detta leder ofelbart
till lönedumpning och social dumpning i hamnarna, eftersom ordinarie
hamnarbetare lätt kan slås ut av underbetald arbetskraft. En direkt
parallell till vad som idag sker på svenska byggarbetsplatser.



• Avreglering och konkurrensutsättning av hamntjänsterna skulle
ofelbart slå sönder de i dag oftast samhälleligt ägda hamnarna. Ett
huvudsyfte med detta är ökad konkurrens i syfte att pressa ner lönerna
för hamnarbetarna.



• Genom sammanhållning och facklig kamp har Europas hamnarbetare
lyckats höja yrkets status och drivit upp lönerna till jämförelsevis
hyggliga nivåer. Med EU:s hamndirektiv hotas i förlängningen själva
existensen av fackföreningar i hamnarna.



Starkt motstånd


Det är inte bara på kajerna i Europa som EU-kommissionen har åter mött
ett starkt motstånd med sitt nya hamndirektiv. I EU-parlamentet har två
utskott röstat nej till kommissionens förslag. Den 10 oktober ska det
viktigaste utskottet för transport och turism säga sitt.



EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson (v) är föredragande i frågan i
utskottet för den inre marknaden och konsumentskydd. Hon lyckades med
konststycket att få ett enhetligt nej till kommissionens hamndirektiv
från utskottet.



– Det oerhört viktigt att hela direktivet förkastas, säger Eva-Britt
Svensson. Det räcker inte att bara få bort skrivningarna om
egenhantering som föreslås av vissa här i parlamentet. De som nöjer sig
med detta inser inte syftet med EU.



Förklara detta närmare.

– Kommissionen är mycket tydlig när man talar med den. Inte i skrift,
men muntligt, får vi höra att hamnarna är den enda transportsektor som
EU på 50 år inte har lyckats avreglera. Kommissionens hela syfte med
hamndirektivet är rent principiellt, att flytta fram arbetsgivarnas
positioner.



Och utan ett direktiv styr nationella regler?

– Visst. Då bestämmer Sverige över svenska hamnar.  



Tror du att parlamentet kan stoppa hamndirektivet ännu en gång?

– Jag är optimist, men du ska veta att här kryllar av lobbyister från
arbetsgivarorganisationer som vill driva igenom direktivet.



LARS ROTHELIUS

Proletären 40, 2005