Hoppa till huvudinnehåll
Av

Hamnkonflikter även i Norge

I Norge pågår konflikt i tre hamnar där ägarna stenhårt försöker knäcka de i LO organiserade hamnarbetarnas arbetsvillkor och dumpa lönerna rejält.


Vid Risavikaterminalen utanför Stavanger och vid Holship AS i Drammen kräver Norska Transportarbeiderforbund kollektivavtal för sina registrerade medlemmar enligt ILO-konvention 137.

Risavikaterminalen har använt oljearbetare organiserade i LO-förbundet Industri Energi för lossningsarbeten. I Stavanger finns organiserade hamnarbetare men terminalbolaget nekar blankt att skriva avtal med Transport.

1 november förklarade Transport bojkott av arbetet vid terminalen i Risavika. Detta följdes en månad senare upp med sympatistrejk i hamnarna Mosjøen och Tromsø. Arbetsköparna stämde facket till såväl arbetsdomstol som tingsrätt men förlorade i båda domstolarna och kampen går vidare.

Sedan fackförbundet Industri Energi slutit upp bakom Transport använder sig Risavikaterminalen av sjömän för lastning och lossning utan någon ersättning.

– Detta är inte en strejk som är över på tre fyra veckor. Den kan pågå i månader och år, säger Roger Hansson ordförande i Transport till tidningen Klassekampen.

Frågan är om inte konflikten i kommunalt ägda Oslo hamn kommer att bli minst lika tuff. I en krönika i tidningen LO-Aktuellt beskrivs läget av Bjørn Sandnes, informationsansvarig i norska Transport:

”I Oslo, där vi har kollektivavtal, försöker arbetsgivarna sabotera avtalet och de trakasserar hamnarbetarna på ett sätt som vi inte har sett maken till på denna sida andra världskriget. I december 2012 antog hamnstyrelsen ett hemligt strategidokument som beskriver hur de i samarbete med arbetsgivarna ska vidta åtgärder för att göra sig av med hamnarbetarna inför en privatisering av hamnen.”

Det smutsiga arbetet är full gång men Transport lovar motåtgärder.