Hoppa till huvudinnehåll
Av
Utrikesskribent

Historien om de 120 hundarna


När propagandadrevet mot Nordkorea går är det svårt att värja sig. Men mycket av det som rapporteras är rena påhitt vars syfte är att svartmåla landet och dess system.

Ett exempel på hur det kan gå till är historien om de 120 hundarna.

Det var den 3 januari som en rad svenska medier citerade en tidning i Hong Kong som påstod att Jang Song Teak och flera av hans medhjälpare efter dödsdomen klätts av naken och blivit mat åt 120 hungriga hundar. Aftonbladet ringde till och med upp Utrikespolitiska institutet för att få en kommentar till hur denna händelse påverkar relationen med Kina.

Så småningom avslöjades ursprunget till denna historia. Två dagar före Jang Song Teak officiellt avrättades postades ett inlägg på mikrobloggen Tencent Weibo, som är en kinesisk variant av twitter, om hur Jang blivit hundmat. Kontot påstods tillhöra en Kinabaserad nordkoreansk satiriker, som går under namnet Pyongyang Choi Seongho. Men satirikern själv förnekar kännedom om inlägget och menar att namnet används av andra.

Blogginlägget citerades av Hong Kongtidningen Wen Wei Po 12 december. Sedan blev det tyst fram till julafton. Då publicerades historien i Singaporetidningen Straits Times, vilket resulterade i att nyheten spreds brett och nådde Sverige.

Ett twitterinlägg från en okänd källa fick alltså genomslag över stora delar av världen. Det säger en hel del om inställningen till Nordkorea. Handlar det om detta land är det fritt fram att publicera vilka påståenden som helst, hur grundlösa de än är.