Lås upp hela webbplatsen

Rädda jobben – förstatliga Saab!

Regeringen ser på när Saab går mot sin död. Sverige förfogar över ett av världens mest innovativa bilföretag, med en modern produktionsanläggning i Trollhättan och med goda utsikter som producent av framtidens bilar. Allt som krävs en kapitalstark och långsiktig ägare, som staten. Därför kvarstår kravet: Rädda jobben – förstatliga Saab!
Publicerad 19 maj 2011 kl 11.49

Turerna kring Saab börjar alltmer likna en makaber dödsdans. Ägaren Victor Muller befinner sig i Kina i desperat jakt på pengar och han vilar sannerligen inte på hanen. Knappt hade affären med förra veckans ”räddare” Hawtai gått i stöpet förrän Muller har en ny kinesisk räddningsfisk på kroken, denna gång bilhandlarföretaget Pang Das.

Tonerna går som alltid i dur. Nu är Saab räddat, pengarna kommer redan i morgon (läs idag) och som senast i nästa vecka skall produktionen rulla igång igen. Tro det den som vill.

Räddarna har som bekant avlöst varandra. Först var det garageföretaget Koenigsegg från Ängelholm, som avlöstes av det holländska garageföretaget Spyker och dess vd Victor Muller. Därefter ställdes hoppet till rövarkapitalisten Vladimir Antonov, som avlöstes av Hawtai och nu av Pang Das. Alltmedan Saab sjunkit allt djupare ner i krisen.

Den avgörande frågan är varför Sveriges regering godkänner denna makabra dans kring ett av Sveriges mest anrika företag. Vladimir Antonovs svenske advokat Lars Carl-ström har sin uppfattning klar.

”Regeringen hoppades att Saab skulle gå i konkurs den 25 april, att man inte skulle klara löneutbetalningarna. Nu hoppas de att konkursen kommer vid nästa löneutbetalning. De har aldrig haft en tanke på att låta Saab överleva”, säger Carlström till Aftonbladet (16/5).

Enligt Carlström är det en snäv krets inom regeringen, bestående av Maud Olofsson, Fredrik Reinfeldt och Anders Borg, som bestämt sig för att låta Saab gå i graven. Med Anders Borg som primus motor. I Borgs nya tjänstesamhälle behövs inte industrin och särskilt inte bilindustrin.

Huruvida den något bittre Carlström har rätt låter vi vara osagt. Men oavsett om regeringen har den dolda agenda som Carlström talar om eller inte, så är hanteringen av Saab-krisen en industripolitisk skandal av monumentala mått. Här förfogar Sverige över ett av världens mest innovativa bilföretag, med en modern produktionsanläggning i Trollhättan och med goda utsikter som producent av framtidens bilar. Allt som krävs är en kapitalstark och långsiktig ägare, som staten.

Men vår marknadsfundamentalistiska regering är inte intresserad. Hellre än att rädda Saab låter man 10 000 jobb gå i graven. Det är i sanning en skandal.

Vi tror inte ett ögonblick på att bilhandlarföretaget Pang Das räddar Sabb genom att sälja några tusen bilar i Kina. Därför kvarstår kravet: Rädda jobben – förstatliga Saab!

Dela artikeln

Proletären behöver ditt stöd!

Vi har inga rika annonsörer. Vi får inget mediestöd. Däremot har vi våra läsare som inser vikten av en tidning som tydligt tar ställning. För välfärd, fred och socialism, mot högerpolitik och imperialism. Vi skildrar verkligheten och vi vill ge röst åt dem som sällan får höras i andra medier.

Så här kan du stödja oss: