Pigan tar plats på scenen

Publicerad 11 september 2013
Skådespelaren Helena Gezelius tillsammans med Hanna Petersson, vars texter och seriestrippar dramatiseras i musikalen Pigan.
Skådespelaren Helena Gezelius tillsammans med Hanna Petersson, vars texter och seriestrippar dramatiseras i musikalen Pigan.

Teater Tamauer gör feministisk musikal om rut-branschen.

”Man utnyttjar en kvinna ur arbetarklassen för att kunna behålla fasaden i medelklassfamiljen.”
Hanna Petersson

På lördag har Teater Tamauer i Göteborg premiär på musikalen Pigan, baserad på serietecknaren Hanna Peterssons strippar och texter. Hanna Petersson har själv lång erfarenhet av städjobb, både i offentliga lokaler och i rut-branschen, och tycker inte att den allmänna bilden av jobbet stämmer med hennes egna erfarenheter.

– I media är det bara glada städare och nöjda kunder som får mer tid för sina barn, men så är det ju inte, berättar hon när vi träffas på Hagateatern i Göteborg där repetitionerna närmar sig slutfasen. Rekvisitan med färgglada skurhinkar och moppar är på plats och dekoren målad.

Hanna Petersson beskriver en tuff bransch med timanställningar, stress, dålig arbetsmiljö och låg status. Samtidigt som hon tycker mycket om själva städyrket och inte alls håller med om att det skulle vara ”själsdödande”.

– Om vi inte städar i de offentliga rummen, exempelvis sjukhus, blir folk sjuka och om det hade varit själsdödande hade jag inte kunnat göra konst av det.

I strippen Pigan som under en tid publicerades i tidningen Arbetaren ville Hanna Petersson ge sin egen bild av verkligheten samtidigt som hon försökte göra städjobben till en fråga som angår oss alla. Teater Tamauer läste serien och någon föreslog en dramatisering. Tamauer har tidigare satt upp Liv Strömqvists Whatever Love Means, så de var bekanta med proceduren att gestalta en tecknad serie på teaterscenen.

Hanna Petersson är kritisk till rut-avdraget som hon menar skapar en bransch där ingen kan försörja sig på riktig. Alla är tvungna att ha flera jobb för att få ekonomin att gå runt. Avdraget lanserades som en jämställdhetsreform av högerregeringen men i själva verket handlar det om att män och kvinnor som har råd slipper att ta konflikten om hushållsarbetet.

– Man utnyttjar en kvinna ur arbetarklassen för att kunna behålla fasaden i medelklassfamiljen, säger Hanna Petersson. Och alla är vi med och betalar för den falska jämställda relationen.

Hon menar att rut-avdraget därför är både en klassfråga och en feministisk fråga.

På Hagateatern där Teater Tamauer huserar träffar vi också skådespelaren Helena Gezelius som medverkar i Pigan. Hon säger att hon kände direkt att texten är både viktig och rolig, samtidigt som det finns utrymme att ta ut svängarna. Alla är på scen hela tiden och skådespelarna delar på rollen som Pigan.

– Det är kul att jobba så, tycker hon. Det är också en form för jämställdhet. Teatern kan vara en väldigt konservativ plats, där det manliga geniet hamnar i fokus.

– Det blir en kollektiv röst, fortsätter Hanna Petersson. Vi är många som berörs av det här och många som delar erfarenheterna.

Även Helena Gezelius har egen erfarenhet av städjobb och är lika kritisk till rut-avdraget. Hon menar att det leder till ökade klasskillnader när de rika kan lägga ännu mer tid på lönearbete. Ur ett jämställdhetsperspektiv tycker hon att det reproducerar män som makthavare och kvinnor som utbytbara.

– Jämställdhetsfrågan läggs på familjerna och behöver inte diskuteras på samhällsnivå.

Pigan har undertiteln ”En feministisk musikal” och det blir mycket sång och dans. På scen finns också Maja Gödicke som har skrivit musiken till föreställningen. Kombinationen av orden feministisk och musikal tror ensemblen kan provocera.

– Musikaler har oftast ingen feministisk touch, säger Helena Gezelius. De är ofta ganska stereotypa.

Pigan spelas 14 september-26 oktober på Hagateatern i Göteborg. Teater Tamauer arrangerar dessutom Pigan by Night på fredagar med olika fördjupande samtal i anslutning till föreställningen.