Hoppa till huvudinnehåll
Av

Ökat kulturstöd till redan framgångsrika


Åt dem som har skall varda givet, står det i bibeln. Detta motto genomsyrar inte bara regeringens socialpolitik, med skattesänkningar åt de rika och försämringar för oss andra, utan det styr också högerns kulturpolitik.

Kulturutövare som lyckas ska ges mer stöd, medan konstnärer som inte säljer så bra eller teatrar som drar en mindre publik ska missgynnas. Logiken bakom är enkel och följer marknadens lagar: det som säljer är det som ska främjas.

Två färska exempel illustrerar detta med önskvärd tydlighet.

Regeringen har godkänt instiftandet av ett nytt filmstöd på 100 miljoner kronor. Inga småslantar med andra ord. Pengarna ska satsas på filmer med ”stor publikpotential”, och utgör ett förhandsstöd.

Tidigare har det funnits ett avtal som innebär att filmer som exempelvis Arn och Göta kanal som når fler än 100.000 besökare får ett efterhandsstöd; en form av bonus. Men färre filmer än beräknat har nått så många tittare, så det har blivit pengar över. Det är dessa överblivna resurser som nu istället ska satsas på ett nytt förhandsstöd.

Det är inte vem som helst som kan få del av de 100 miljonerna. Upphovspersonerna ska ha varit framgångsrika tidigare, och det är ett stort plus om flera kända skådespelare medverkar i filmen.

– Man kan tänka sig en del komedier, ja breda filmer, säger vice vd Peter Harald på Svenska Filminstitutet till Dagens Nyheter.

Pengar till Göta kanal 3 eller till en fortsättning på Eva och Adam snarare än till Roy Anderssons nya med andra ord.

Dessutom måste en stor del av finansieringen redan vara klar för att det ska vara möjligt att få det nya filmstödet. Ju mer pengar upphovspersonerna redan har dragit in till projektet – desto större chans att också få del av förhandsstödet.

Bakvänt? Nja, inte om du frågar högern.

Dubbelt belönade
De riktigt framgångsrika filmerna kan dessutom bli dubbelt belönade. Bara för att ett förhandsstöd införs för filmer med stor kommersiell potential så innebär det nämligen inte att efterhandsstödet till framgångsrika filmer tas bort. Med andra är det möjligt att först få bidrag innan filmen är gjord, och sedan få mer pengar efteråt om tillräckligt många har sett filmen.

Det andra exemplet på högerns logik är mer lokalt, och utspelar sig i Stockholm. Där har en ny form av kulturbonus inrättats, och nu har de första 5,5 miljoner kronorna delats ut. De som fått del av pengarna är dem som lyckats ”nå en bredare publik” och jagat tillräckligt mycket sponsorpengar.

– Tidigare har det varit så att man räknat ner stödet när man sålt mycket biljetter eller fått sponsring. Vi tycker att det ska vara tvärtom, den som är duktig på att öka sin publik ska gynnas av detta i bidragsgivningen, säger kultur- och idrottsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) till DN.

Det finns många kulturella uttryck som aldrig kommer att bli kioskvältare, och som inte överlever utan offentliga bidrag. Därför är ett rikt kulturliv oförenligt med marknadsanpassning, och därför har det också varit självklart med statliga och kommunala kulturbidrag.

Det högern nu gör är en uppvisning i borgerliga kullerbyttor. De fortsätter att dela ut kulturbidrag, men till dem som behöver dem minst. På det viset kan ingen klaga på att kulturbidragen tas bort, men bidragen slutar att fylla en progressiv roll.

Listigt.

LISA ENGSTRÖM
Proletären 27, 2008