Hoppa till huvudinnehåll
Av

En rullande upplevelse

Runt om i Sverige dundrar bokbussarna fram. Biblioteken på hjul skapar en länk mellan medborgarna och de vanliga biblioteken. Alla ska ha tillgång till bibliotek i en demokrati.




Enligt svensk bibliotekslag ska det finnas ett folkbibliotek i varje
kommun. Som komplement till folkbiblioteken finns det i flera kommuner
även en bokbuss som når till dem som av olika anledningar inte kan ta
sig till biblioteket för egen maskin. Proletären har följt med
bokbussen på en av turerna i Malmö stad.



En helt vanlig onsdagseftermiddag kör bokbussen i Malmö till sina
hållplatser. Efter ett kort stopp vid studentboendet Rönnen kör
bokbussen till Borgmästaregården. Därefter bär det av till Holma.
Onsdagsturen med bussen blir också ett socialt nedslag i Malmö, från
studentområdet till ett rikare medelklassområde och arbetarstadsdelen
Holma. Bokbussen ska vara till för alla som behöver den.



Det är fem olika bibliotekarier och biblioteksassistenter som kör
bokbussen i Malmö. Madeleine Petersson är biblioteksassistent och
dagens chaufför. Hon har bakgrund från olika sociala yrken såsom
hemtjänst och restaurangbranschen och har alltid läst böcker.



Människan i fokus

Bibliotekarieyrket ser hon som en kombination av flera yrken i ett och
att det handlar mycket om att bemöta och förstå människor. Framförallt
om att sätta människorna, inte böckerna, i fokus. Hon trivs bra med att
köra bokbuss och tycker det är bra att den finns då många av låntagarna
annars kanske inte hade tagit sig till biblioteket.



– Här på Borgmästargården är det många äldre damer som lånar, säger
Madeleine Petersson. De skulle ha mycket svårt att ta sig till
biblioteket annars. Närmaste bibliotek är Bellevuegården och det är en
liten bit att ta sig. Men vi är populära här hos låntagarna som ibland
står och väntar på bussen en stund innan vi ska komma. Ibland hjälper
de också till att köra bort bilister som står parkerade på bokbussens
plats.



Bussen fylls snabbt av låntagare. Medelåldern hos låntagarna är ganska
hög, precis som den är i området Borgmästargården. En tredjedel av alla
boende i området är pensionärer. I förra valet hade SPI 13 procent av
rösterna. Området består till större delen av bostadsrätter som
uppfördes på 60-talet. Många har bott där sedan dess.



Många av de äldre damerna ställer sig direkt och tittar på nyhetshyllan
innanför dörren på bokbussen. Flera av låntagarna har också beställt
böcker och blir smått ivriga när Madeleine Petersson berättar att boken
äntligen har kommit. Det småpratas mycket om ditten och datten.
Bokbussen blir en social mötesplats och flera blir personliga med
bibliotekarien.



– Efter ett tag lär man känna folket här, säger Madeleine Petersson.
Det blir många personliga samtal och jag känner till en del om deras
familjer och vardag och det är bara trevligt. Och det blir lättare för
mig som bibliotekarie att hitta bra böcker och litteratur som passar
var och en.



Blandat utbud

Damerna i bussen lånar mycket skönlitteratur och deckare. Madeleine
Petersson säger att bussen försöker ha så blandat utbud som möjligt.
Både senaste nytt och lite klassiker. Alla ska kunna hitta något
läsvärt i bussen efter sina intressen.



Malmös bokbuss är en Mercedes-Benz på knappt sju meter, modernt
utrustad av Fellwings Karosseri. Bredden är 2,3 meter och höjden tre
meter. Tjänstevikten är 3,5 ton och den kan därför köras med vanligt
körkort. Automatväxel och servostyrning gör den lilla bussen smidig att
köra i den hektiska stadstrafiken.



Bussen rymmer cirka 1.000 böcker och har ett ställ för 30-talet
tidskrifter. Det finns även tal- och ljudböcker och böcker med extra
stor stil. Bokbussen är uppkopplad till stadsbiblioteket via
Innovatives system som heter Anzio, och kan när tekniken fungerar som
den ska ge direkt tillgång till katalogen och det digitala
utlåningssystemet.



Olika stadsdelar

På vägen till Holma berättar Madeleine Petersson att bokbussen kör till
de flesta stadsdelar i Malmö efter samråd med respektive
stadsdelsbibliotek. Bokbussen lyder under Stadsbiblioteket.



Hit kommer både yngre och äldre låntagare för att förse sig med
litteratur och kunskap. Bland de första låntagarna på plats är Gull-Maj
Jonsson som själv var chaufför på den gamla större bokbussen. Hon
tycker det är bra att bokbussen finns kvar.



– Vi hade två bussar förr i tiden, säger Gull-Maj Jonsson. De var
större, hade fler böcker och körde över hela Malmö. Då var vi två
stycken som bemannade bussen. Jag har varit låntagare på bussen sedan
garantipensionen då de lade ner gamla bussturerna. Det är bra för dagis
och förskolor att bussen finns. Givetvis för oss äldre också och för
barnen som slipper tvingas ut i trafiken för att ta sig till
biblioteket.



Gull-Maj Jonsson tycker det är synd att Malmö ändrat sina busslinjer
och gjort det svårare att ta bussen till stadsbiblioteket. För en
stadsdel som Holma är det viktigt att bussen och närheten finns kvar.



Holma är en invandrartät arbetarstadsdel (50 procent) i Malmös utkant
och föddes ur miljonprogrammet i början på 70-talet. Majoriteten av
bostäderna är kommunala hyresrätter och disponibla medelinkomsten
ligger på 156.000 kronor om året. 29 procent av befolkningen går på
socialbidrag.



Integration

Madeleine Petersson berättar att både svenskar och invandrare kommer
och lånar böcker på Holma. Bokbussen har därför även en viktig funktion
att fylla ur integrationssynpunkt. Strax innan bussen ska köra kommer
tre unga tjejer till bussen. De är flitiga låntagare och har varit det
hela sitt hittillsvarande liv.



Syskonen Anna och Linda Nilsson och deras kompis Agneta Sherifi kommer
till bokbussen nästan varje vecka. Agneta Sherifi och jämnåriga
kompisen Linda Nilsson lånar gärna roliga och spännande böcker. Anna
Nilsson läser mycket kärleksdikter. Hon lånar mycket på
skolbiblioteket, men kommer gärna också till bokbussen som är ett bra
komplement.



Bokbussen i Malmö kör till 22 hållplatser. Dessutom kör de till ett
antal förskolor och sjukhem. Bokbussen är en rullande upplevelse med
allas lika rätt till kultur, upplevelser och kunskap som drivmedel.



JÖRGEN LUNDBERG

Proletären 44, 2005