Hoppa till huvudinnehåll
Av

Dan Viktor sjunger Dan Andersson

– Jag vill tolka Dan Andersson med mer kärlek än respekt, säger Dan Viktor som är aktuell med en ny skiva där han tolkar sin namne och förebild.




Musikern, artisten och vissångaren Dan Viktor sitter i vårsolen på
uteserveringen framför stamkrogen i Göteborg. Skäggstubb, coolaste
hatten och cigaretten i mungipan. Han har precis kommit tillbaka till
stan efter några spelningar tillsammans med Jack Vreeswijk, där de har
varvat material av Dan Andersson med låtar av Cornelis Vreeswijk.



– Det funkar faktiskt bra ihop.



Han menar att det går att hitta många paralleller mellan Vreeswijks och
Anderssons låtar. Skillnaden är att karaktärerna hos Dan Andersson
oftare dör på slutet.



– I hans texter finns döden ofta närvarande som en lösning på livets
problem och en sista utväg. Tanken på att få dö med ett leende på
läpparna gör det trevligare att leva.



Ny skiva

Dan Viktor släpper i dagarna skivan ”Dan Andersson sjunger Dan
Andersson” (Dan Viktor heter egentligen Dan Viktor Andersson). Många av
dikterna har Dan Viktor själv tonsatt och musiken är visa med dragning
åt blues. Det är svårt att föreställa sig att råmaterialet är hundra år
gammalt. Dan Viktor håller med.



– Det är samma stuk som idag och inga krångliga ord.



Dan Viktor säger att han har levt med Dan Anderssons länge. Med
tolkningarna på nya skivan vill han ge en kompletterande bild av Dan
Andersson, som under de senaste åren annars mest har kopplats samman
med folkmusikern Sofia Karlsson. Hennes Dan Andersson-skiva ”Svarta
ballader” blev en jättesuccé när den kom för två år sedan.



Sofia Karlssons tolkningar av Dan Anderssons mest välkända visor är en
samling otroligt vackra hyllningar till poeten och ett gediget
musikaliskt hantverk. Hon för vidare en mer traditionell bild av en
nationalskald som skrev om längtan i den svenska glesbygden.

 

– Det finns så mycket hos Dan Andersson som inte är rumsrent eller
harmlöst, säger Dan Viktor. Jag vill plocka fram det mer
samhällskritiska och realistiska. Jag vägrar att spela ”Omkring tiggarn
från Loussa” när det finns så mycket annat häftigt material. Jag vill
tolka Dan Andersson med mer kärlek än respekt. Jag vill att bilden av
honom ska få en välbehövlig omruskning.



Humor och svärta

För Dan Viktor är också humorn tillsammans med svärtan central hos Dan Andersson.



– Han använde humorn för att kunna ta i de största problemen.
Agnostikern Dan Andersson har också förbisetts av alla, tycker jag.



– Men det är bra att Sofia Karlssons platta finns. När olika personer sjunger samma text kan den uppfattas på olika sätt.



Dan Viktor kisar mot solen och berättar engagerat om skogsarbetarsonen
som inte var lämpad för kroppsarbete, samtidigt som han hade svårt att
bli erkänd som diktare.



– Han tillhörde den första kullen av arbetarförfattare. Han var omtyckt av folket men fick dåliga recensioner.



Dan Viktor kan på många sätt känna igen sig själv i sin namne och
dennes positiva och sociala, men samtidigt lite manodepressiva läggning.



– Många av oss står ut med ensamheten genom att skriva. Jag
identifierar mig jättemycket med honom. Han var en rebell oavsett
vilken situation han befann sig i.



Dan Viktor som växte upp på landsbygden förväntades bli bonde, medan han själv ville bli poet och musiker.

– Sedan kommer man till stan och upptäcker att man inte kan göra fin säljande musik.



Satte sitt yrke högt

Båda två är också samhällskildrande poeter som inte säljer sin själ för
karriär eller rikedom. Dan Andersson fick bara några friex som
betalning för sin samling ”Svarta ballader”, som sedan kom att bli hans
mest lästa och älskade verk.



– Han satte sitt yrke högt. Det handlade inte om att tjäna pengar för honom.



Och Dan Viktor själv vägrar att bli en del av P3-bruset.



– Det handlar bara om att tillfredsställa behov och är ett
konstfientligt sätt att arbeta. För mig är det inget alternativ. Det
jag gör måste vara rättvist och sant. Men det innebär att jag inte
säljer så mycket, och att jag aldrig kommer att bli hipp.



Han tror själv att skivan med Dan Andersson-sånger kan bli svårsåld.



– Jag ser det mer som en slags dokumentation.



Samtidigt är villkoren för en kulturarbetare naturligtvis avsevärt mycket bättre idag än på Dan Anderssons tid.



– Svensk kulturpolitik har ändå varit ganska tillåtande. Men jag vet
inte vad den nya regeringen sätter för käppar i hjulet för det.

Han är redan förbannad på förändringarna i a-kassan.



– Det är en mardröm för många kulturarbetare. Friåret har de också
förstört. Men det här människoföraktet drabbar inte bara kulturen.

Han tror däremot inte att kulturen är hotad i grunden eller att framtiden för den svenska visan är osäker.



– Om kulturen är livsnödvändig finns den ändå, utan stålar från moderaterna.



Han kan också tycka att vi fokuserar för mycket på saker och konsumtion som statussymboler.



– De lurar på oss en massa grejer. Att vi måste ha det på ett visst
sätt. När vi säger att det går bra för någon menar vi alltid att han
tjänar pengar.



Dagsverser

För att klara ekonomin har Dan Viktor en rad olika sysslor vid sidan
om. Bland annat deltar han i ett projekt där han åker runt på
grundskolor och tillsammans med barnen skriver låtar.



För P4 Göteborg har han ett stående uppdrag att varje vecka leverera en nyskriven låt om något aktuellt.



– Det är ett grymt kul jobb. Lite som dagsverser.



Sist gjorde han ”Carl Axel Roslund Boogie Woogie”, om den moderate riksdagsmannen som vill kriminalisera tiggeriet.



– Han är tillsammans med många andra symbolen för
människofientligheten. Roslund säger att det förstör hans livskvalitet
att se tiggeri på affärsgatorna.



Vi återkommer till arbetet med Dan Andersson-skivan. När Dan Viktor
tillsammans med musikerna gick igenom Dan Anderssons rika material
tyckte de nästan inte längre att det var någon idé att lägga tid på att
skriva egna texter. Där fanns redan allt.



– Det är ett svinbra material. Vackra, fula, sanna och svulstiga
texter. Det är ett slöseri med kulturarv att de inte har förts ut på
ett vettigt sätt.



Hela ambitionen med skivan är just det. Att säga: Kolla på det här! Det här är också Dan Andersson.



Men att tonsätta dikter av Dan Andersson har inte varit helt enkelt.



– En del texter är tematiskt krångliga och det kan vara svårt att veta
hur de ska berättas. Andra dikter ändrar versmått efter några verser.
Det är en utmaning.



Verserna är dessutom många och låtarna blir långa.



Skivan är inspelad i en stuga utanför Åmål. Ljudbilden är akustisk, det enda som lagts på i efterhand är lite blås.

– Det är rösten och texterna som är centrala, men det ska svänga ändå.



Turné

Dan Viktor och hans musiker ger sig nu ut på turné runt om i landet. De
är bokade i ett år framöver och kommer mest att spela på landsbygden.



– Det blir visfestivaler och bygdegårdar. Vi vill komma ut till folk.



Turnélivet kommer att filmas och förhoppningsvis resultera i en dokumentärfilm om Dan Viktor och hans musik.



JENNY TEDJEZA

Proletären 17, 2007