Hoppa till huvudinnehåll
Av

Andra Generationen: ”Musiken ska förena folk"


Andra Generationen ger extra allt på nya skivan och försvarar rätten att vara en helt vanlig människa. Möt musikerna som blandar kulturer och som helst av allt vill vara folkliga.

Kärnan i göteborgsbandet som var så nära att skrälla i Melodifestivalen består av barn till invandrare från dåvarande Jugoslavien. Därav namnet Andra Generationen.

Proletären träffar trummisen Stevan Tomulevski och gitarristen Teddy Paunkoski på deras favoritfik i centrala Göteborg för att prata om erfarenheterna från Melodifestivalen och nya skivan ”Extra allt”.

– ”Extra allt” är i samma andra som ”Kärlekens land”, men vi har jobbat länge med den och som musiker tycker man alltid att den nya skivan är bättre, säger Teddy Paunkoski

Andra Generationen är bandet som vill förena nord och syd genom att spela folkmusik från Balkan med nya arrangemang och svenska texter. Flera av låtarna på nya skivan är helt nya.

– Det är trallvänlig festmusik med annorlunda sväng, säger Teddy Paunkoski. Vi sjunger om olycklig kärlek och livet i vardagen. Vi är ju ganska vanliga fortfarande.

Banalt?
Recensenter har anklagat låtarna på ”Extra allt” för att vara banala, men då har de inte förstått själen i den sydeuropeiska folkmusiken.

– Vi försöker återskapa feelingen från originalet och då kan det bli banalt ibland, säger Teddy Paunkoski. Men det är alltid med en viss ironi och glimten i ögat.

I årets upplaga av Melodifestivalen deltog Andra Generationen med låten ”Kebabpizza Slivovitza” som dels är en kritik mot bortskämda brats som lever på pappas pengar, dels en kärleksförklaring till det vanliga livet.

– Varför är det fult att vara vanlig svenne? undrar Teddy Paunkoski. De flesta är faktiskt inte stjärnor.
Själv arbetar han som fritidsledare i en förort till Göteborg och Stevan Tomulevski jobbar på SKF. Några av bandets medlemmar har sin försörjning vid bandet på Volvo. Alla har skiftarbete så stora delar av skivan är inspelade på konstiga tider mitt i natten.

– Vi har tagit kompledigt och stått i studion i arbetskläder, berättar Stevan Tomulevski.

På ”Extra allt” ingår även Andra Generationens version av Lasse Dahlquists sjömansvisa ”Jolly Bob från Aberdeen”. Lite oväntat kan man kanske tycka.

– Det är Lasse Dahlquistsällskapet som ber olika musiker att göra nya tappningar av Lasses låtar, berättar Stevan Tomulevski som fastnade för ”Jolly Bob” tack vare skildringen av stuveriarbetet.

– Det finns mycket som förenar folksjälarna på Västkusten och i Makedonien, menar Teddy Paunkoski. Vi spelar för att beröra folk och det här blev både balkansväng och retro.

Bra skyltfönster
Till fenomenet Melodifestivalen är killarna kluvna.

– Melodifestivalen är ett bra skyltfönster för musiker, tycker Teddy Paunkoski. Vi fick en chans att spela för Bengt och Achmed i tv-soffan.

SVT:s arrangemang kring festivalen gjorde också stort intryck på dem.

– Det är imponerande att se hur välorganiserat det är, säger Stevan Tomulevski.

– Det ska mycket till om man ska sumpa sitt framträdande, även om man inte har någon tv-vana, säger Teddy Paunkoski.

Efter telefonomröstningen under den direktsända delfinalen kom Andra Generationen och ”Kebabpizza Slivovitza” på femte plats och missade precis tåget till Kiruna och andra chansen.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Teddy Paunkoski. Vi hade ändå ett annorlunda bidrag och det tar tid att nå den vanliga svensken med vår musik. Vi är nöjda om intresset för vår musik ökar.

– Vi märker att det har ramlat in fler spelningar efter Melodifestivalen, säger Stevan Tomulevski.
Det negativa med Melodifestivalen är kvällspressen och allt elakt som skrivs om deltagarna på löpsedlar och bloggar.

– Där ligger fokus på rubriker och skandaler, säger Teddy Paunkoski. Låtskrivarna kommer i skymundan. Det har blivit populärt i bloggkulturen att tycka till och vara elak.

Efter Andra Generationens framträdande i delfinalen i Västerås kunde bandmedlemmarna läsa bloggar som dömde ut dem som ”tjocka gamla gubbar” som inte hade i Melodifestivalen att göra.

Det fanns också sverigedemokrater som på nätet diskuterade huruvida det är moraliskt försvarbart att äta pizza eftersom det är invandrare som tillverkar och serverar pizzorna.

Men även om sverigedemokraterna har gått framåt och det blåser fientliga vindar i Sverige, så är killarna hoppfulla inför nästa generation.

– Många unga är uppväxta med mångkulturen och har en mer positiv syn, tror Teddy Paunkoski. När vi åker på skolturnéer i mångkulturella områden är inte vår musik ett dugg främmande för eleverna.

Han tror också att musiken är ett bra redskap för att förena människor.

– Därför är det viktigt att vi inte avstår från att delta på nya arenor när vi får chansen, menar Teddy Paunkoski.

– Som när företag anlitar oss istället för Carola, fyller Stevan Tomulevski i.

– Jag hoppas att vi har brutit isen för andra band, att de ska våga, säger Teddy Paunkoski. Målet är att folk inte ska känna igen sig i Melodifestivalen.

En likriktad bransch
Vi pratar om musikbranschen och hur den förändras med Internet och ny teknik. Killarna i Andra Generationen tycker inte enbart att det är negativt att folk laddar ner musik från nätet.

– Det sägs att det går dåligt för branschen, men det är bara de stora artisterna som förlorar på nedladdningen, säger Teddy Paunkoski. Tack vare Internet får vi samma villkor som Gessle. Möjligheten att nå ut till fler ökar för små band.

Då tycker han att likriktningen i musikbranschen är ett större problem.

– Bolagen är inte redo att ge utrymme åt alternativa band. Branschen är marknadsanpassad, istället för konstnärligt anpassad.

Samtidigt har Andra Generationen själva kontrakt med ett stort och kommersiellt skivbolag. För Teddy Paunkoski och Stevan Tomulevski finns det inget egenvärde i att vara små och smala.

– De stora bolagens filosofi är att tjäna pengar. Men när man väl slår igenom på ett stort bolag så blir musiken folklig, och det är det vi vill, förklarar Teddy Paunkoski.

JENNY TEDJEZA
Proletären 13, 2008