Hoppa till huvudinnehåll
Av

Stadens seger över landsbygden

I filmen ”Tom at the Farm” blandas lögner med det öppna våldet. Filmens fond är en ödslig landsbygd och under ytan blottas motsättningen mellan stad och landsbygd. Filmen får sin upplösning i en skräckfylld scen där landsbygden återigen får se sig besegrad av staden.


Min arbetskamrat brukar säga till mig att ”Där har vi bondpojken som har kommit till stan och fått det bra”. Vi brukar skratta gott för det är faktiskt roligt. För det har en innebörd i all sin enkelhet. Staden var vägen till ett bättre liv och är så fortfarande runt om i världen. Det är det underliggande temat i Xavier Dolans nya film ”Tom at the Farm”.

Tom kör på en väg i det ödsliga och lantliga Quebec för att delta på sin älskares begravning. När han kommer till familjens gård möter han modern och den äldre brodern. Det visar sig att Toms älskare endast har berättat för brodern om sin livsstil i staden. Något som ska döljas till varje pris.

Ett destruktivt spel börjar där brodern med hot och våld tvingar Tom att delta i lögnen för att skydda familjens heder. Brodern visar sig vara minst sagt besatt av att skydda moderns minne av den döde sonen.

Besattheten dras till sin spets och Tom hålls kvar på gården mot sin vilja. Men makten ligger hos modern som i sin aningslöshet har gården i sin hand. För trots att brodern är stark och hänsynslös underordnar han sig familjeöverhuvudet likt en hund.

Filmen får sin rafflande slutscen i ett kärr där skräcken blandas med hoppet om att kunna lämna gården.

Xavier Dolan har tidigare hyllats för sina skildringar av kärlek, ensamhet och utsatthet. Han har nu äntrat skräckgenren. Han ligger nära Hitchcock när han skickligt spelar på hot och våld med isande stråkmusik. Bondgården visar sig vara en perfekt plats för att bygga upp en hotfull stämning. Kadaver från döda kor förstärker vad som väntar Tom om han på allvar utmanar broderns försök att upprätthålla familjens dröm om den rättfärdige sonen.

Filmen har en tydlig koppling till klassikern ”Den sista färden” som skildrar några vänner som med kanot ska färdas ned för en flod i den djupaste södern.

I båda filmerna skildras stadsbornas förakt men även rädsla för landsortsbefolkningen. Våldet blir även där den yttersta konsekvensen när motsättningen mellan stad och landsbygd når sin kulmen. I båda filmerna går den förstnämnda segrande ur striden, likaså i verkligheten.

Staden och kapitalismen har varit vägen till ett drägligare liv för den härjade landsortsbefolkningen under de senaste århundradena. Men den friheten visade sig skapa en annan ofrihet som bitvis var minst lika förnedrande och hård. Industriernas rusande arbetstakt och fattigslummens elände.

Stadens seger över landsbygden öppnade upp för den sexuella friheten, men även könsjukdomarna som var dess baksida. Utan att det framkommer så kan man ana att Toms älskare gått under av sin aptit på livet.

I Sverige har stadens dubbelhet skildrats förtjänstfullt av Jonas Gardell i romansviten ”Torka aldrig tårar utan handskar”. Men Gardell hade sin föregångare i Ivar Lo Johansson som skildrade sexualitetens klassmässiga och patriarkala karaktär i ”Kungsgatan” från 1935. Även där fick den ett fasansfullt kännetecken, den fruktade syfilisen.

För här finns nyckeln till Dolans film. I alla fyra skildringarna får provinsens kvinnor och män uthärda stadsbornas förakt för sin efterblivenhet. Då är det inte så konstigt att den äldre brodern med hot och våld vill bevara familjens heder och moderns bild av sonen som en rättskaffens karl.
Erik Pettersson
Fakta

Stadens seger över landsbygden

Film
  • Tom at the Farm
  • Av: Xavier Dolan
  • I huvudrollerna: Xavier Dolan, Pierre-Yves Cardinal, Lise Roy
[[nid: view_mode=inlinenode]]