Den hemska "dubbelstöten"

Publicerad 17 april 2014

Företag utnyttjar ungdomar för röstfiske.

Att det är riksdagsval den 14 september har säkerligen inte undgått någon detta ”supervalår”. Trots att den stora cirkusen som kallas valkampanj (läs: röstjakt) inte riktigt påbörjats av de partier som har siktet inställt på riksdagen har röstpropagandan redan börjat göra sig synlig på gator och torg.

Ett tydligt exempel på det är Visitas reklamkampanj som handlar om det de själva kallar för “dubbelstöten”. Ett begrepp som de själva presenterar som vedertaget men som av nyfikenhet tvingade mig till en googling.

I korthet kan man säga att “dubbelstöten” är sossarnas och Vänsterpartiets förslag om en höjning av restaurangmomsen samt ett slopande av den halverade arbetsgivaravgiften för anställda under 26 år. En återgång till hur det såg ut för några år sedan med andra ord, någonting som Visita i sin reklamkampanj presenterar som ett hemskt hot. Framför allt är det ett hot mot ungdomen och dess anställningsmöjlighet!

Visitia, som är bransch- och arbetsgivarorganisationen för svensk besöksnäring (tidigare Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR), är inte ensamma om att flagga för farligheten med en alliansförlust i valet. Vi minns hur bröderna Bergfors, vd och vice vd för hamburgerkedjan Max, i januari gick ut till sina nästan 1700 anställda i ett internt månadsbrev och beskrev vilken “katastrof” det skulle vara med en valseger för oppositionen.

Vi minns också hur Moderaterna i Stockholms län skickade ut ett brev till över 500 unga vårdanställda och förklarade att om ni röstar rött riskerar ni att få sparken.

Båda brevutskicken­­ kritiserades hårt av vanligt folk som blev förbannade; inte tusan ska arbetsköparen säga åt sina anställda hur de ska rösta! Hur Visitas nya kampanj mottas återstår lite att se men jag noterar hur den redan nu har stött på kritik från visst håll, och det med all rätt.

Det är dock rimligt att sätta in utspelen i sitt samhälleliga sammanhang. Ungas möjlighet till en anställning har blivit en fråga om att göra dem till en billigare form av arbetskraft. Det är få som talar om hur alliansens genomförda sänkningar av både restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften i själva verket har öppnat för företagen att öka sin profit. Något som görs subventionerat via statskassan.

Företagen som tjänar på sänkningarna försöker på ett smidigt sätt också vinna allmänhetens respekt genom att marknadsföra sig själva som att de tar ansvar för Sveriges unga. Jag tänker främst på en annan hamburgerkedjas (McDonalds) vidriga reklamfilm vars andemening är att “vi tror på ungdomen, därför låter vi dem ta ansvar för våra restauranger”.

En anställning har nu blivit en allmosa som företagen av välvilja ger ungdomar. En välvilja vars grund nu riskeras tas bort genom den hemska oppositionens förslag.

Som ung är det viktigt att se igenom lögnerna om att det skulle vara REA-stämpeln i våra pannor som gör att vi blir anställda. Som ung är det viktigt att kräva lika lön för lika arbete. Som ung är det viktigt att peka på hur det skulle finnas arbete till oss alla, ung som gammal, om det bara fanns en politisk vilja.

Simon Renner

RKU:s förbundssekreterare