Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Vill öka pressen på företaget

Rätt till toalettbesök på arbetstid, max fem timmars arbete utan matrast och ett jämnare arbetsschema. Det kräver de strejkande syndikalisterna i Stockholms tunnelbana.


Jens Bessing på SAC-syndikalisterna kör själv tunnelbana. Han tycker att arbets- miljön drastiskt har försämrats sedan den nya entreprenören MTR tog över i november 2009. SAC:s driftssektion på tunnelbanan reser tre krav i samband med strejken.

– Spärrvakterna måste få rätt att gå på toaletten under sina arbetspass, förklarar Jens Bessing. Storstockholms lokaltrafik, SL, har ett avtal med MTR om att spärrarna hela tiden måste vara bemannade. Det ger orimliga konsekvenser då det oftast saknas ersättare.

Förutom spärrvakterna deltar även driftsektionens tunnelbaneförare i strejken. Deras arbetspass har förlängts trots att det strider mot gällande kollektivavtal på åtminstone två punkter. Driftssektionen kräver rätt till mat och vila under arbetsdagen.

– Ingen tunnelbaneförare ska behöva jobba längre än fem timmar utan matrast, fortsätter Jens Bessing. Det står redan i avtalet men det kringgås av MTR. Det är inte ovanligt att förarna får jobba i sex timmar i sträck utan mat i magen. Det innebär helt klart en säkerhetsrisk.

Liksom många andra arbetargrupper drabbas tunnelbaneförarna av arbetsköparnas krav på flexibla och anpassade arbetstider. Tidigare visste förarna vilken tid på dygnet som de skulle arbeta de närmsta kommande dagarna. Detta har försämrats med MTR.

– Vi vill ha tillbaka våra jämna arbetstider, hävdar Jens Bessing. Nu får vi först reda på tre dagar innan om vi ska jobba morgon, dag, kväll eller natt. Det gör det helt omöjligt att planera ett normalt vettigt liv. Hur ska man kunna gå på bio eller boka en tvättid?

Jens Bessing och driftssektionen skulle gärna se att fler anställda på MTR följde deras exempel. De vill öka pressen på MTR för att stoppa företagets fientliga personalpolitik.