Hoppa till huvudinnehåll
Av

Veolia tar över efter DSB

Det dansk-brittiska tågbolaget DSB First, som bland annat kör Öresundstågen mellan Småland och Köpenhamn, klarar sig undan konkurs, men franska konkurrenten Veolia tar över den svenska delen av Öresundstrafiken senast i december. Hur mycket trafiken sedan kostar i framtiden är oklart.


Det var 2009 som DSB First vann upphandlingen om Öresundstrafiken med ett anbud som låg klart under konkurrenternas, något som då kritiserades av bland annat SJ.

DSB First har dragits med stora förluster och förlorat runt en miljon kronor om dagen. Moderbolaget, statliga DSB i Danmark, har gått in med hundratals miljoner och nyligen fick olika huvudmän gå in med ett stödpaket på 70 miljoner kronor.

För de sju Smålandskommunerna i Kronobergs län handlar det om ett extra tillskott på 750000 kronor i månaden fram till årsskiftet, en kostnadsökning på tio procent. Kommunerna pressades till dessa stödåtgärder inför hot om omedelbar konkurs och inställd tågtrafik.

DSB Firsts skambud har drabbat tågresenärerna och givetvis även de anställda mycket negativt. Tåg som inte går i tid, dörrar som inte går att stänga, automater för dryck som aldrig fungerar och toaletter som i stort sett alltid är avstängda är i det närmaste regel på Öresundstågen.

För att avstyra väntat tågkaos tvingades Öresundståg AB, Skånetrafiken och fem övriga länstrafikbolag i regionen, bryta avtalet med det konkurshotade DSB First.

Men förlikningen innebär att bolaget kör Öresundstågen vidare på svensk sida av sundet till och med den 10 december 2011. Därefter ska Veolia ta över trafiken till årsskiftet 2013-2014, då en ny upphandling ska vara klar.

Vem som tar över driften av Öresundstågen avgörs i en ny anbudstävling där utgången är oviss. Det finns flera intressenter som säker kommer att pressa varandra för att lägga beslag på tågtrafiken. Lägsta bud vinner och därmed är det bäddat för problem igen.

Kaos och elände väntar. Sådan blir ofta konsekvensen av avregleringen av tågtrafiken, inte bara i södra Sverige, utan också i mellersta och norra delarna av landet. Resultatet blir att folk slutar att resa med tåg när inget fungerar som det ska.

Att släppa in privata aktörer för att ansvara för kanske en av de viktigaste infrastrukturerna leder till stagnation. Hittills har det inte fört något gott med sig, vilket har besannas gång efter annan.

För samhällsplaneringen av Sverige är avregleringen helt fel spår. Vad som krävs är ett övergripande ansvar, en samhällsstyrd tågtrafik, inte en mängd olika privata företag med profiten som enda drivkraft.

Med andra ord, vänd om för att göra det bättre. Återreglera tågtrafiken i statlig regi igen. Det vinner alla på.
Fakta

Veolia tar över efter DSB

Öresundstrafiken
  • DSB First fortsätter att svara för driften av Öresundstågen i Sverige till den 10 december, då Veolia Transport tar över.
  • Tågen fortsätter att gå direkt över sundet, i stället byts besättningen ut i samband med överfarten.
  • För att minska DSB Firsts förlust på den svenska trafiken till den 10 december skjuter Öresundståg AB till 45 miljoner svenska kronor.
  • Avtalet med Veolia gäller till årsskiftet 2013-2014, då en ny upphandling ska vara klar.
  • Veolia Transport i Sverige hette fram tills 2006 Connex Sverige AB. I dag kör det svenska bolaget trafik på 39 orter i Sverige. I Skåne sköter bolaget delar av busstrafiken, bland annat halva Malmö stadstrafik och vissa regionbussar. Det kör också fjärrtåg mellan Malmö och Stockholm.
  • Veolia Transport finns i 28 länder och har över 70000 anställda inom person- och gods- trafik världen över. Ägare är det börsnoterade Veolia Environnement.