Hoppa till huvudinnehåll
Av

Tågvärdar protesterar

På måndag 22 augusti planerar Storstockholms Lokaltrafik, SL, att sätta det första nya pendeltåget av typ X60 i trafik. Men om de lyckas få bemanning till det är osäkert.




Pendelklubben som organiserar de flesta tågvärdar och stationsvärdar
har uppmanat medlemmarna att inte sätta sin fot i dessa nya motorvagnar.



I ett brev till sina arbetskamrater skriver klubbstyrelsen: ”Vi ska ge SL vad man vill ha. Inga tågvärdar på dessa tåg!”



En svensk fackklubb som tar strid för medlemmarna är verkligen inte
vanligt. Anledningen är att nu är det dags för huggsexa igen, efter sex
år ska Stockholms tågpendlare och de arbetare som sköter trafiken åter
säljas ut till lägstbjudande. Med andra ord, trafiken är ute på
upphandling och SL har gått ut med sitt anbudsunderlag. I detta talar
SL om vilka krav man ställer på det företag som ska få driva
pendeltrafiken.



Dåligt underlag

Läget just nu är detsamma som strax innan Citypendeln vann den förra
upphandlingen och alla stockholmare minns säkert det totala kaos som
sedan följde. Kanske kan Citypendeln vinna igen, annars kan det bli
Deutsche Bahn,DB, eller det danska DSB som båda lagt in anbud.
Politikerna kan också tycka att solen kommer från öster eftersom MTR
som kör tunnelbanan i Hongkong är med i tävlingen och även SJ med flera
vill ta över trafiken.



Klubbordförande Rainer Andersson och vice ordförande Olof Fryklöf i
SEKO:s pendelklubb menar båda att SL:s anbudsunderlag är oacceptabelt
dåligt.



– Det är mer noggrant om hur kundtoaletter ska se ut än om hur
personalen ska behandlas säger Rainer Andersson. Intresserade
entreprenörer har också varit förvånade över att avsnittet om
arbetsmiljö och säkerhet är så tunt.



Olof Fryklöf påpekar att egentligen är det två avtal saken gäller, dels för trafiken och dels för stationerna.



Helt annan lösning

– Klubben anser att det bästa är om företag får lägga in
kombinationsavtal, men SL kräver separata avtal fast det blir dubbel
kostnad för administration och försvårar en effektiv drift säger han.



Helst vill pendelklubben ha en helt annan lösning, på sitt årsmöte i
februari krävde den en kollektivtrafik i offentlig regi utan
vinstintresse.



När SL-styrelsens ordförande Anna Berger Kettner (s) mötte
pendelklubbens medlemmar lovade hon att inga planer fanns att ta bort
tågvärdarna. Detta är alldeles motsatt vad SL sagt till de företag som
lämnat in anbud. På deras fråga om vilka tågvärdens arbetsuppgifter
blir när intern TV (ITV) införts på de nya tågen svarar nämligen SL att
”SL har för närvarande inga krav på att tåg med ITV utrustning ska
bemannas av mer än en person. Priset ska därför reduceras med kostnaden
för dagens tågvärdssyssla”. Det är sådana klara signaler som fått
fackklubben att reagera med både oro och vrede. I brevet till
medlemmarna sammanfattar styrelsen: ”Enligt SL har vi tågvärdar kvar
vårt arbete högst något år till. Förarna ska sköta inte bara dörrarna
utan förmodligen vara helt ensamma på tågen.”



Rainer Andersson och Olof Fryklöf säger att SL när det gäller tex ITV
gett felaktiga förutsättningar i sitt anbudsunderlag. Arbetsmiljöverket
är tillfrågat först i efterhand och har nu en lång kravlista innan de
kan godkänna upplägget.



– De minst seriösa vinner en sådan upphandling säger Olof Fryklöf, SL
måste göra klart vilka villkor som gäller och inte ge felaktiga
förutsättningar. De mer seriösa entreprenörerna har visat intresse för
att behålla tågvärdarna. Med tillräckligt antal anställda inräknat i
anbudet blir det naturligtvis lättare att sköta trafiken men också
dyrare för SL.



Er arbetsköpare är ju Citypendeln som ni inte har något otalt med i denna fråga, men era krav ställs till SL?

– Ja, idag kan klubben bara förhandla med Citypendeln svarar Rainer
Andersson, och ändå ändrar SL villkoren för vårt arbete. Deras grund
till detta är ju lagd av statsmakten till och med innan EU-inträdet.
Vår klubb kräver direkt förhandling med SL.



Flera skyddsombud har i tre års tid arbetat med X60-projektet och ändå
finns risken att något skyddsombud kommer att tvingas begära
skyddsstopp av trafiken. Klubbstyrelsen menar att allvarliga fel och
brister med X60 inte är åtgärdade. Så kan till exempel inte fönstren i
tågvärdarnas arbetsplats öppnas.



– Vi har två krav säger Rainer Andersson, X60 måste förbättras och SL måste klara av att göra ett korrekt anbudsunderlag.



Oroliga för säkerheten

Arbetarna i Pendelklubben är oroliga både för säkerheten och sina jobb.
Många både tågvärdar och stationsvärdar har ringt klubbstyrelsen.
Rainer Andersson och Olof Fryklöf ger följande besked:



– På måndag kommer inte klubbens medlemmar att arbeta i X60 om inte någon lösning nåtts innan dess.



Lasse Simmons

Proletären 33, 2005