Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Strejk för bättre arbetsmiljö

Syndikalisterna i Stockholms tunnelbana lyckas stoppa ett hundratal avgångar när de strejkar för bättre arbetstider och rätten till pauser.


Syndikalisterna i Stockholms tunnelbana lyckas stoppa ett hundratal avgångar när de strejkar för bättre arbetstider och rätten till pauser.

Förmiddag en helt vanlig vardag på Gullmarsplans tunnelbanestation. Tågen kommer och går. Matarbussarna avlöser varandra. Folk jäktar upp och ner för trapporna. Här ska pågå en strejk. Men vart då? Inte en antydan så långt ögat når.

Vid spärrarna står en kille och en tjej i arbetskläder. De ser ut att kontrollera de inpasserande. På bröstet står det tydligt MTR. Det är namnet på den nya entreprenören i Stockholms tunnelbana.

– De strejkande? svarar killen och skiner upp. Jodå, de sitter uppe i fikarummet. Kom så ska jag visa dig. Du ska veta att stödet är stort från alla oss som inte strejkar. Här är det inga sura miner idag.

Inne i fikarummet pratar tunneltågförare och spärrvakter om vart annat med varandra. Några gula signalvästar bryter mot de dova mörkblå arbetskläderna. Det är strejkvakter från Stockholms LS. Det är de som organiserar strejken.

– Det är dags att sätta ner foten, förklarar den strejkande tunneltågföraren Lisa Lundström samtidigt som hon drar på sig sin väst. Jag tror att vi kan stoppa ett 30-tal turer här idag. En tur kan vara i tre timmer. Det betyder att just det tåget kommer att tas ut ur trafik.

Sammanlagt är det ett 50-tal syndikalister, både förare och spärrvakter, som gått ut i strejk för dagen. Det kan förefalla vara en droppe i havet. De flesta av de strejkande jobbar längs den gröna linjen. I hela tunnelbanan lyckas de förhindra omkring 100 avgångar av totalt 2000 per dygn.

– Vi delar flygblad och informerar trafikanterna, fortsätter Lisa Lundström. De är i allmänhet positiva till våra krav. I morse var det en och annan som blev sur för att deras tåg inte gick som det brukar.

Plötsligt ringer det i hennes mobiltelefon. Nu är ett tåg som ska omfattas av strejken på ingång. Hon skyndar nerför trapporna och ut på perrongen. Strejkvakterna möter upp framför förarhytten där föregående förare just går av sitt pass.

– Detta tåg är inställt på grund av strejk, ropar en av strejkvakterna i mikrofonen från tågets förarhytt. Alla passagerare måste lämna vagnarna. Tåget tas ur trafik.

Lisa Lundström är på hugget med sina flygblad och argumenterar med trafikanterna. Tåget töms på folk. En förare kör iväg det mot en uppställningsbrygga där det ska stå tills strejkpasset är över. Strejkvakterna står kvar på perrongen.

– Vi kollar tågen, berättar Julio. Våra arbetskamrater är med oss. Det andra facket Seko stöder solidariskt våra krav. Men jag tycker gott att de kunde vara lite mer aktiva. Men de är naturligtvis bundna av sin fredsplikt.

I sin hand håller han en lista med de tåg som ingår i syndikalisternas strejkaktion. Nästa kommer in först om tre kvart. Under tiden avlöser andra tåg varandra med några minuters mellanrum. Nya människor och ansikten strömmar förbi på väg till och från rulltrapporna.

– Vi ska hålla på till tidigt i morgon bitti, säger Jonas Grönvik. Det blir totalt 24 timmar. Strejkvakterna står var för sig i åtta timmar. Det är som en arbetsdag, men inte för MTR. Själv kommer jag att vara här hela dan.

De strejkande har skapat uppmärksamhet för sin sak. Åtminstone för de som skulle åka med just de tågen och som passerade perrongen just då. Dessutom har de fått massmedia att skriva om aktionen. Om det räcker för att beveka MTR är en annan sak.