Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Säkerheten kommer i andra hand

Missnöjet med säkerheten och arbetsmiljön är stort bland de anställda i Stockholms tunnelbana. Den nya entreprenören MTR får skarp kritik i en färsk undersökning.


Missnöjet med säkerheten och arbets- miljön är stort bland de anställda i Stockholms tunnelbana. Den nya entreprenören MTR får skarp kritik i en färsk undersökning.

MTR tog över driften av Stockholms tunnelbana för drygt ett år sedan. Miljardkontraktet vanns i en bitter strid med konkurrenten Veolia som visade sig vara involverat i ett kontroversiellt spårbygge på Västbanken. Underhållet sköts numera av TBT som till 50 procent ägs av MTR.

Förhoppningarna på den nya entreprenören var till en början stora. Men efter ett år är besvikelsen hos de anställda stor. Det visar en undersökning av Novus Opinion som fackförbundet Seko har låtit göra bland sina medlemmar hos MTR och TBT.
I stort sett alla förare hos MTR anser att det finns brister i tunnelbanans underhåll. 65 procent upplever till och med bristerna som allvarliga. På TBT tycker tre fjärdedelar av arbetarna att underhållet brister.

Trots att de anställda rapporterar allvarliga fel och brister låter MTR och TBT bli att göra något åt problemen.

Över hälften av arbetarna svarar att företagen aldrig vidtar några åtgärder. Över hälften av de anställda hos TBT säger att otillåtet slitna tåg i strid mot reglera skickas ut i trafik.

– Som förare måste vi ha god sikt genom fönstret i förarhytten, säger tunneltågsföraren Gunnar Woldén. I en vagn har vi haft 19 olika rapporter på att sikten inte varit tillfredsställande. Ändå händer det ingenting från vare sig MTR, TBT eller SL.

– Rapporterade fel är inte detsamma som åtgärdade fel, förklarar Ove Kjellin som är ordförande i Sekoklubben på TBT. Det är mycket materialbrist som ligger utan åtgärd över tid. När ingenting görs tvingas vi rapportera felen flera gånger om.

Från Sekos sida hävdar man att problemet ligger i själva upphandlingssystemet. Entreprenörerna vill ha snabba omloppstider och nöjer sig med att lappa och laga för att hålla kostnaderna nere. Men detta gör att de samhällsekonomiska kostnaderna i längden blir högre. Det är många olika aktörer.

– MTR och TBT har olika rapporteringssystem, berättar Caroline Evander på Seko klubb 119. De prioriterar inte säkerheten. Samtidigt är det SL som med sitt kontrakt anger spelreglerna. Både Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket har dragit ner på sina resurser.

– Politikerna har överlämnat säkerheten till privata aktörer, menar Gunnar Woldén. Företagen spar in pengar för att få upp vinsten. Det är som att köpa en ny dyr bil och sen låta bli att lämna in den på service och underhåll.

Nära hälften av samtliga tillfrågade på MTR och TBT svarar att arbetsmiljön blivit sämre det senaste året. 37 procent bedömer den som mycket eller ganska dålig.
Störst är missnöjet hos förarna där hela två tredjedelar tycker att miljön försämrats. Det anser även över hälften av spärr- vakterna.

Seko kräver bland annat att det införs rutiner för ett systematiskt säkerhetsarbete på tunnelbanan. Mer tid måste ges för underhåll. Riskabla arbetsmoment ska utföras på dagen istället för på natten. Facket vill också att SL ser över och utvärderar avtalet med MTR.