Hoppa till huvudinnehåll
Av
Gymnasielärare

Posten försöker tysta anställda

Alltfler postanställda protesterar mot nerskärningar och försämrad service. Men nu försöker företagsledningen att tysta anställda som vittnar om missförhållanden.


Brevbäraren Johan Fehrman på Södermalm i Stockholm fick nog av missförhållandena på sin egen arbetsplats. Han tog modet till sig att skriva en debattartikel till Dagens Nyheter. Han gjorde det som varje arbetare borde ha en självklar rätt att göra i ett demokratiskt samhälle.

Debattartikeln publicerades i början av mars. Johan Fehrman berättar hur Postens jakt på besparingar och rationaliseringar lett till kraftigt försämrad service för allmänheten och tuffare arbetsvillkor för de anställda. Artikeln är väl underbyggd med exempel och fakta.

Posten delas inte ut i tid. Antalet anställda har minskat och utdelningsdistrikten har blivit större. Allmänheten får sin post senare på eftermiddagen.

I många distrikt blir posten liggandes för att delas ut först nästa dag. Samtidigt ökar övertiden bland brevbärarna.
– Budgeten tillåter inte att arbetet utförs ordentligt, kommenterar brevbäraren Nils Råstander till Proletären. I
Skarpnäck där jag jobbar har vi klarat oss utan betydande förseningar men istället har vi överskridit budgetramarna för i år.

Viktigt att berätta. Men i ett kapitalistiskt samhälle gör demokratin halt vid fabriks-
portarna. Så borde det inte vara på ett statligt företag som Posten. Men Posten konkurrensutsattes och bolagiserades redan på 1990-talet. Skillnaden mot ett privat företag är försumbar.

Johan Fehrmans debattartikel väckte ont blod hos företagsledningen. Produktionschef Peter Brännström skickade honom ett kritiskt förebrående mejl med en ”erinran” om att så här får anställda inte göra.

I Svenska Dagbladet förklarar Peter Brännström sitt agerande:

– I andra företag hade man säkert blivit avskedad om man hade riskerat affärerna för företaget, säger han. Det finns en ovana i Posten att se det som om man enbart utför en samhällsgärning, men våra intäkter kommer från våra kunder. Om våra kunder får en skev bild av att vi inte klarar av vårt uppdrag då riskerar man affären.

Men miljardvinsterna fortsätter att rulla in för Posten och företagsledningen skär oblygt ner bland antalet anställda. Tusentals tjänster har redan dragits in och ytterligare tusentals ska bort de närmsta åren. De som inte går i pension hotas av arbetslöshet.

Den svenska Posten slogs ihop med den danska och bildade Post Nord 2009. Siktet har hela tiden varit inställt på maximal lönsamhet och framtida börsintroduktion.

För det senare saknas ännu politiskt mandat men allt talar för att frågan kommer upp på agendan inom kort.