Hoppa till huvudinnehåll
Av

Kaos med ny lag

Vid årsskiftet trädde den nya kollektivtrafiklagen i kraft, trots stort motstånd från anställda i branschen. Nu fortsätter kampen mot lagen som väntas ge kaos i kollektivtrafiken.


– Än så länge har lagen inte fått så stora konsekvenser. Här i Göteborg har ett litet bussbolag börjat köra mellan hotellen och flygplatserna parallellt med Flygbussarna, men det är nog det enda. Det är först om några år vi verkligen kommer se vad lagen ställer till med, säger Jan Strömqvist. Han är spårvagnsreparatör i Göteborg, huvudskyddsombud och medlem i Kommunistiska Partiet.

Orsaken till att det dröjer innan vi märker av lagens konsekvenser är att avtalen för den upphandlade kollektivtrafiken inte gick ut vid årsskiftet. Det är först när ett sådant avtal löper ut någon gång under de kommande åren som det blir aktuellt att bjuda ut lönsamma områden till trafikkapitalister.

– Vem som helst som har trafiktillstånd kan begära hos Trafiknämnden att få trafikera ett område. Nämnden avgör vad som ska läggas ut på den öppna marknaden, men principen är att all trafik som kan ge vinst ska läggas ut.

I andra länder, som Storbritannien, där liknande system har provats har det lett till fullständigt kaos och kraftigt minskat resande med kollektivtrafiken. I Storbritannien tvingades därför politikerna tänka om.

Också resenärerna i Sverige kan förvänta sig sämre service i längden.

– Tillfälligt kanske det kommer att uppfattas som positivt med olika bolag som kör under högtrafik.

Men planeringen minskar och det lär leda till kaos. Och vad händer när ett bolag inte är lönsamt och bestämmer sig för att lägga ned? Uppsägningstiden är bara tre månader, sedan kan en busstur plötsligt försvinna.

För de anställda innebär den nya lagen uppenbara risker.

– De osäkra anställningarna lär öka, och bolagen kommer vilja driva igenom besparingar på anställningsmiljön. Troligen kommer de också attackera arbetstiderna, säger Jan Strömqvist.

Ur ett samhälleligt perspektiv är lagen en katastrof. Städer som Göteborg planerar bostadsbyggande, service och liknande med hänsyn till kollektivtrafiken. Nu blir det omöjligt att förutse hur tillgången till bussar kommer att se ut.

– Göteborg har haft en målsättning om att kollektivtrafikåkandet ska ha fördubblats år 2020. Det blir mycket svårare att förverkliga en sådan vision med den här lagen.

Exempelvis diskuterar politiker och tjänstemän hur trafiksituationen vid en stor knutpunkt som Brunnsparken i centrala Göteborg kan lösas. Tanken är att avleda bussarna därifrån så att spårvagnarna kan komma fram lättare och trafikstockningar undvikas. Men det finns inget som hindrar privata bolag som vill köra genom Brunnsparken att göra det, och de lär inte vilja gå miste om en så central hållplats.

Anställda inom kollektivtrafiken, däribland Jan Strömqvist, började tidigt agera mot den nya lagen. När Kommunistiska Partiet höll kongress 2010 restes frågan där också, och kongressen antog ett uttalande för en samhälleligt styrd och ägd kollektivtrafik. Dessutom tog kongressen beslut om en kampanj i frågan, som nu genomförs.

– Vi har också tagit initiativ till att samla yrkesverksamma och agera mot kollektivtrafiklagen. Vi skrev ett uttalande som 56 busschaufförer, spårvagnsförare, reparatörer, tågvärdar och andra anställda inom området har skrivit under, och som publicerats i flera tidningar, i fackpress och på internet. Det var otroligt lätt att få folk att skriva på. Jag har inte mött någon anställd inom kollektivtrafiken som är för den här lagen, säger Jan Strömqvist.

Nu fortsätter kampen mot lagen. Torsdag 26 januari är anställda från olika delar av landet i Stockholm och uppvaktar Trafikutskottet.

– Hittills har det varit oerhört tyst om den nya lagen från politiskt håll, trots att det är en oerhört viktig fråga. Beslutet om lagen kom strax innan valet 2010. Alliansen röstade för och de rödgröna mot. Därefter lovade de rödgröna att de skulle riva upp lagen om de vann valet, berättar Jan Strömqvist.

Det blev ingen rödgrön valseger 2010, men alliansen har inte majoritet i riksdagen. Alltså går det inte att förutsäga hur en omröstning om kollektivtrafiklagen skulle sluta. Trots detta har varken V, MP eller S lyft frågan. Jan Strömqvist hoppas att uppvaktningen av Trafikutskottet kan ändra detta.

– Det ligger i tiden att föra över verksamhet till privata intressen, men det ligger inte i tiden att propagera för det öppet. Se bara på Caremaskandalen. Det är aldrig för sent att riva upp en lag!