Hoppa till huvudinnehåll
Av

Hamnarbetare lastar för Ship to Gaza

Till vardags arbetar Erik Helgeson i Göteborgs hamn, och är förtroendeman för Hamnarbetarförbundet avdelning 4. Men när Proletären når honom på telefon är han i Aten och förbereder årets frihetsflotta. Erik Helgeson är nämligen en av deltagarna i årets Ship to Gaza.


– Eftersom Hamnarbetarförbundet stödjer Ship to Gaza fick vi en förfrågan om att delta i årets konvoj, och jag fick möjlighet att följa med, berättar Erik Helgeson när Proletären når honom över en något brusig telefonlinje.
Hamnarbetarförbundet har även tidigare tagit aktiv ställning mot Israels blockad, och för ett år sedan genomförde förbundet en tio dygn lång blockad mot allt israeliskt gods och mot israeliska fartyg.

– Det var runt 500 ton gods som vi blockerade då, berättar Erik Helgeson.

• Varför är du engagerad i arbetet mot Israels blockad?
– Jag vet inte vilken ände jag ska börja i…Israels blockad av Gaza är sjuk. Den skapar en humanitär kris. Ändå reagerar inte omvärlden. Det gör mig så förbannad! Det är som att Israel behandlas på ett helt annat sätt än alla andra stater.

De stora protesterna i Grekland mot regeringens hårda sparpaket gör att inramningen kring årets frihetsflotta är speciell. I skrivande stund verkar det som att arbetet med konvojens båtar kommer att fortgå som planerat, trots en utlyst generalstrejk.

– Israel sätter väldigt hårt tryck mot alla länder i Medelhavet som båtarna kan utgå från. Men det faktum att det redan är enormt många ute och protesterar och att folk är stridsberedda gör nog att den grekiska regeringen inte vågar backa och stoppa frihetsflottan. I samband med den svenska lastbåten så är varvsarbetare, hamnarbetare och facket för fabriksarbetare involverade med att färdigställa fartyget. Det är ett väldigt stort engagemang. Jag är grymt imponerad!
Palestinasolidariteten är också synlig på Atens gator och torg. Bland banderollerna mot det ekonomiska krispaketet som klär hela staden finns också Ship to Gazas affischer.

– Det händer en massa saker överallt. Hotellet som jag bor på är fullt av Ship to Gaza-aktivister som försöker lösa alla praktiska problem. Det ska svetsas och lastas och fartygen ska färdigställas. Det här är en jätteoperation!

Erik Helgeson berättar att han redan har varit i hamnen och träffat det grekiska hamnarbetarfacket i Pireus. Deras medlemmar ställer upp ideellt och lastar båtarna med förnödenheter som ska fraktas till palestinierna. Erik Helgeson kommer också själv att hjälpa till med lastningen.

• I svenska medier påstås det att konvojen är provocerande och onödig. Vad säger du om det?
– Att vissa hävdar att det skulle vara provocerande att genomföra en solidaritetsaktion för mänskliga rättigheter visar vilken särställning Israel har. Ingen hade brytt sig om någon makthavare i exempelvis Iran uttalade sig om att en solidaritetsaktion som går ut på att skydda mänskliga rättigheter är provocerande.

– Att det skulle vara onödigt är rent skitsnack. Israel hävdar att det inte finns en humanitär katastrof, att det inte finns brist på varor, att man kan köpa nya bilar och att hyllorna i affärerna bågnar av livsmedel. Det är inte sant! Det är ren och skär propaganda! Även de stora biståndsorganisationerna visar att det råder brist på väldigt många basvaror och byggmaterial som behövs för att bygga upp landet och säkra elförsörjningen och tillgången till rent vatten. Utöver det saknas det många mediciner.

• Tror du att frihetsflottan kan göra skillnad för befolkningen i Gaza?
– Den gör skillnad redan nu. Jag tror kanske inte att flottan kommer att komma fram i år heller, men den skapar en medial uppmärksamhet och en uppmärksamhet bland vanligt folk. Blickarna riktas mot Gaza igen, och det blir omöjligt för Israel att hävda att blockaden inte skadar civilbefolkningen. Det gör att det upprätthålls ett tryck internationellt mot Israel. Sen om det är tillräckligt vet jag inte.