Hoppa till huvudinnehåll
Av

De rödgröna bryter vallöften om skolan

Politikerna fortsätter sina vanvettiga nedskärningar i Göteborg. I Angered hotas 90 tjänster inom skolan. Detta trots alla löften om att satsa på barn och unga.




Inför valet 2010 lovade såväl Socialdemokraterna som Vänsterpartiet och Miljöpartiet att en röst på dem var en röst för mer pengar till välfärden.

”Socialdemokratisk politik ger fler jobb och bättre välfärd.” ”Vi sätter barn och unga främst.” ”Skolan ska möta varje barns behov.” Så sade Sossarna.

V ville inte vara sämre. ”Vänsterpartiet kommer motverka alla nedskärningar inom barn- och ungdomsverksamheterna”, lovade de.

Miljöpartiet instämde. De skulle satsa på den ”moderna skolan”.

Efter en knapp seger i valet har S, V och MP makten i Göteborg, och i slutet av 2010 antogs de rödgrönas budget. Så väl budgeten för Göteborg som budgeten i Angered genomsyras av samma tongångar som hördes innan valet. Andelen elever med godkända betyg ska öka. Mobbningen ska minska, och skolorna i Angered ska bli mer attraktiva så att fler elever väljer att stanna i stadsdelen.

Det är förförande läsning. Allt ska bli bättre, och framförallt ska tillräckliga resurser ges till Göteborgs barn och unga.

– Men det är bara PR.

Det säger Patric Greider. Han är lärare på Vättleskolan i Angered och facklig förtroendevald för Lärarförbundet.

Orsaken till Patric Greiders uttalande är inte svår att finna. Under våren har stadsdelspolitikerna nämligen aviserat dramatiska nedskärningar i skolorna. 90 tjänster, varav 60 pedagogtjänster, hotas.

Stadsdelsnämndens ordförande, socialdemokraten Håkan Linnarsson, försvarar de planerade nedskärningarna.

– För att klara budgeten måste vi minska antalet tjänster vilket innebär att vi minskar lärartätheten, säger han till Göteborgs-Posten.

Minskad lärartäthet är knappast ett sätt att göra skolorna mer attraktiva, och det rimmar minst sagt illa med löftena om att ”sätta barn och unga främst”.

– Det är dåligt redan idag, säger Patric Greider. Jag har svårt att se hur de ens ska få lärare till alla lektioner om nedskärningarna drivs igenom.

Politikerna försöker försvara åtgärderna genom att hävda att hundratals elever redan har lämnat Angereds skolor. De målar upp en bild av att det idag finns ett överflöd av lärare i stadsdelen. Men det stämmer inte med verkligheten.

– Vi har flera klasser på trettio elever. Det är skitsnack att vi har ett stort elevtapp. På Vättleskolan som jag arbetar på var det 314 elever 2008. Då hade vi 33,7 lärartjänster. Idag, 2011, har vi 360 elever och 28,7 lärartjänster, berättar Patric Greider.

Med andra ord är situationen redan pressad. En stor del av eleverna i Angered har ett annat modersmål än svenska, och många är nyanlända till Sverige. De behöver mycket stöd för att få de kunskaper som krävs för att kunna börja gymnasiet.

Patric Greider vittnar om kollegor som vill mycket och försöker finnas till för alla elever. Men de hinner inte med. Lärarna är stressade, och många känner sig allt mer uppgivna.

– Arbetsmiljömässigt innebär de planerade nedskärningarna extrema hälsorisker, säger Patric Greider.

I slutändan drabbas givetvis också eleverna.

– Både de svaga och de starkare, förtydligar han.

För lärarna i Angered och för alla som bor i området måste vallöftena som gavs för knappt ett år sedan kännas avlägsna. Hur ska man få fler elever att stanna kvar i Angereds kommunala skolor samtidigt som förutsättningarna att bedriva en bra undervisning förstörs?

Nu genomförs protester mot de planerade nedskärningarna. Demonstrationer har redan arrangerats, och Patric Greider berättar att Nätverket för Angereds skolor planerar för fler i höst.
Det lär behövas. Håkan Linnarsson och hans kollegor i stadsdelsnämnden visar än så länge inga tecken på att ändra den inslagna vägen mot mer nedskärningar.

– Vi måste bland annat titta på om vi behöver minska antalet skolor, säger Linnarsson till GP.
Fakta

De rödgröna bryter vallöften om skolan

Nedskärningar i Göteborg
  • Det är inte bara i Angered politikerna planerar stora nedskärningar som bland annat drabbar skolorna, i strid med vallöftena.
  • I Linné-Majorna talas det om att ta in barn i befintliga – redan överfulla – förskolor istället för att öppna nya. Dessutom kommer skolorna att omorganiseras.
  • I Centrum ska bland annat skolklasserna bli större, stödresurserna minskas, och icke-behörig personal ska undervisa.
  • I Askim-Frölunda-Högsbo kommer bland annat planerade minskningar av barngrupperna i förskolan att ställas in, liksom planerade satsningar på IT.
Överskott i Göteborg
  • Göteborg stads ekonomiska resultat beräknas bli ett överskott på hela 1479 miljoner kronor för 2010, om man exkluderar den en-gångskostnad som infrastruktursatsningen på det Västsvenska projektet kostade.
  • Året dessförinnan gick Göteborg med 279 miljoner kronor i överskott, om man bortser från en stor engångsintäkt. 2008 var motsvarande siffra 423 miljoner kronor.
  • Med andra ord går det bra för Göteborg. Men sämre för medborgarna.
Förändringsfaktorn
  • Den så kallade förändringsfaktorn på en procent infördes i Göteborgs kommunala budget under 1990-talet. Det innebär att Göteborgs kommunfullmäktige varje år beslutar om en generell besparing på en procent, oavsett det ekonomiska läget. Utöver denna procent kan ytterligare nedskärningar tillkomma.
  • 2011 var förändringsfaktorn enbart i stadsdelssektorn 150 miljoner kronor. Det motsvarar i runda drag 300 lärartjänster.
  • Inför valet 2010 lovade Vänsterpartiet att förändringsfaktorn skulle bort. Det löftet glömde V snabbt efter valet, men troligtvis kommer majoriteten S-V-MP föreslå att förändringsfaktorn sänks till 0,5 procent för stadsdelarna.
EU:s budgettak
  • 1997 infördes ett nytt ekonomiskt system i Sverige för att blidka EU. Det nya systemet innefattar så kallade budgettak. Det innebär att riksdagen bestämmer hur mycket den offentliga sektorn får kosta under en treårsperiod. Oavsett vad som sedan händer måste detta utgiftstak hållas.
  • Om till exempel en ekonomisk kris slår till, och kostnaderna för socialbidrag och a-kassa skjuter i höjden, så måste pengarna tas genom nedskärningar inom andra områden, som skolan.
  • Även det motsatta gäller. Om staten får mer resurser än beräknat får dessa inte användas till offentliga utgifter.