Hoppa till huvudinnehåll
Av

Tyska Terra lönedumpar på Volvos lastbilsfabrik?

Volvoanställda har gått miste om jobb när Volvo lastvagnar hyrt in tyska chaufförer för hamntransport av färdiga lastbilar. Affären luktar lönedumpning.




Nyligen samlade Volvo Verkstadsklubb in namn till försvar för det
svenska kollektivavtalet. Den fackliga organisationen användes och
kontaktombuden samlade ihop arbetarnas underskrifter för att skicka upp
dessa till den demonstration Byggnads anordnade härom veckan i
Stockholm. Att försvara kollektivavtalet mot utländska företags försök
att bedriva lönedumpning understödda och påhejade av Svenskt
Näringsliv, är en självklarhet för de flesta Volvoarbetare.



Klingar falskt

Det som klingar falskt är att samtidigt som Verkstadsklubben agerar i
frågan om Vaxholm så har de sedan länge låtit ett tyskt företag som ej
går under svenskt kollektivavtal verka innanför våra egna
fabriksportar. Det gäller att sopa framför sin egen dörr först!



Som första tidning kan Proletären avslöja att den tyska firman Terra
Handels- und Speditionsgesellschaft mbH har tagits in av Volvo för att
transportera färdiga lastbilar från fabriken till hamnen. Terra har
hållit på inom Tuvefabriken i cirka ett och ett halvt år. Antalet
Terra-anställda som verkar på lastbilsfabriken i Göteborg är 10-15
stycken.



Företaget har sitt huvudkontor i Buchholz, precis söder om Hamburg i
Tyskland. På huvudkontoret jobbar ett 30-tal människor. De har 250
förare knutna till sig som arbetar i ett 80-tal länder och
transporterar uppskattningsvis 18000 fordon per år.



"Optimal kostnad"

Sedan en tid tillbaka har Volvo Lasvagnars ledning beslutat att lägga
ut transporterna av de färdiga lastbilarna på upphandling "i full
konkurrens, vilket innebär att den interna offerten ställs mot externa
alternativ", som en ledande person inom Volvokoncernen uttrycker det.
Han påpekar också att målet är "optimal kostnad", dvs så billigt som
möjligt.



Det är på detta sätt som den tyska firman kommit över kontraktet. Dessa
kontrakt förnyas enligt samma källa vanligen varje år, vilket borde
innebära att Terra i varje fall kontrakterats vid två skilda tillfällen
utan att verkstadsklubben gjort något för att sätta stopp för detta.



Arbetet med att transportera lastbilarna ner till hamnen har varit en
eftertraktad arbetsuppgift för metallare som slitits ut efter lång tid
i produktionen. Ett sätt att slippa långvarig sjukskrivning eller i
värsta fall sjukpensionering. Men nu har alltså den tyska firman gått
in och snott jobben. En svensk metallarbetare som sökte jobb på Terra
fick klartecken om han skrev sig i Tyskland, berättar en källa till
Proletären.



Allt som gäller Terra är väldigt hemligt. Deras avtal är hemligt. Vem
den svensktalande som hänger med Terra-gänget är vet vi inte. Vad vi
dock vet är att de inte går under svenskt kollektivavtal och enligt
obekräftade källor inte heller under tyskt. Fackliga företrädare som
rotat i det hela har hotats av företaget. Hela historien stinker!



De Terra-anställda har verkligen levt upp till sitt namn genom att
trakassera de Volvoanställda som fortfarande transporterar färdiga
lastbilar bla genom att blockera deras fordon. Då lastbilarna körts ner
till hamnen åker chaufförerna tillbaka för att hämta en ny lastbil med
speciella bussar. De Terra-anställda åker i egna bussar och undviker
att prata med de Volvoanställda, vilket gör det ännu svårare att få
reda på sanningen om denna suspekta firma.



Lönedumpning?

Så fort något nytt framkommer om Terra så kommer självklart
arbetartidningen Proletären att skriva om det. Volvos tystnad kring
Terra föder en välbefogad misstänksamhet. Betyder inte Terras "optimala
kostnad" att dess anställda arbetar för lägre lön än de Volvoanställda?
Om de gör detta så är det ett uppenbart fall av lönedumpning.



Att de vägrar teckna svenskt kollektivavtal och att deras avtal är
hemligt tyder inte det på att de till och med arbetar under vad
kollektivavtalet anger som golv? Tills motsatsen är bevisad måste vi
utgå från detta.



Vad gör facket?

Är Terra bara början, ett sätt att testa facket och Volvoarbetarnas
reaktioner på att utländska firmor kommer in i fabriken? Manpower har
på senare tid släppts in i Tuvefabriken, är inte nästa steg att ta in
utländska bemanningsföretag?



Vad gör då facket? På gruppstyrelsenivå är det en hel del röster som
höjts. Det har gjorts skrivelser till verkstadsklubbens repskap och på
dess möten har frågan tagits upp flera gånger, första gången redan i
september förra året. Transportarbetarförbundet har också legat på
verkstadsklubben. Det enda resultatet är att klubben lovat att ta tag i
frågan. Men ännu ett halvår efter det att de först tog upp frågan och
ett och ett halvt år efter att Terra satte sin fot inne på fabriken har
inget hänt.



En av de huvudansvariga från verkstadsklubbens sida Ingvar Andersson
har agerat mycket skumt. Med tanke på den lamhet som uppvisats måste
man ställa sig frågan om den beror på den feghet och oduglighet klubben
visat upp så många gånger förr eller är de ansvariga på klubben på
något sätt inblandade i hela affären, obekräftade källor har viskat om
det senare.



Volvos verkstadsklubb säger sig vilja ta kamp för svenskt
kollektivavtal och samlar till och med in namn i detta syfte. Men då
gäller det Vaxholm, på den andra kusten på tryggt avstånd. Men innanför
fabrikens egna murar agerar Olle Ludwigsson & Co fullständigt
tandlöst och tillåter halvillegala firmor sno våra jobb och på sikt
torpedera våra rättigheter och arbetsförhållanden. Än är inte sista
ordet sagt!



Proletären, Volvo

Proletären 13, 2005