Hoppa till huvudinnehåll
Av

Sammanhållning i Göteborgs hamn


Den gångna helgen stod kranarna stilla i Skandiahamnen och ingen extrapersonal fanns att tillgå i Älvsborgshamnen. Orsaken är hamnarbetarnas allt djupare missnöje med hur det kommunala Göteborgs Hamn AB försämrar villkoren för övertidsarbete.

Istället för att på ett civiliserat sätt möta de anställdas djupt kända missnöje går företagsledningen till fortsatt attack mot hamnarbetarkåren. I ett flygblad undertecknat av vd Magnus Kårestedt fredagen 14 september med rubriken ”Hot och trakasserier accepteras ej i hamnen” sprider företagsledningen obevisade påståenden om att såväl fast- som blixtanställda känner sig hotade att inte jobba över.

Förtal

”Arbetare i hamnen hotas” är rubriken på en stort uppslagen artikel dagen därpå i Göteborgs-Posten där hamnens förhandlings-chef Peter Svanberg offentligt söker skandalisera de anställda. Här sprids allvarliga anklagelser om sönderskurna däck, skadade bildörrar och hotfulla telefonsamtal.

Inga av de hamnarbetare Proletären talat med känner igen beskrivningen. Inga skadade bilar har visats upp. Ingen har trätt fram och sagt sig vara hotad. I GP-artikeln ställer sig också Peter Anneback, ordförande i Hamn avd 4, helt oförstående till hamnbolagets oförskämda anklagelser.

– Vi hade ett möte med företaget på morgonen innan GP ringde Peter Svanberg, men företaget sade inte ett knyst till fackföreningarna om anklagelserna, berättar Peter Anneback för Proletären.

• Vad är grundproblemet bakom dina medlemmars missnöje?
– Det handlar om en medbestämmandefråga. Gubbarna accepterar inte att de och deras fackförening körs över. De och vi vill ha ett ord med i laget när företaget förändrar villkoren för vårt arbete.

Arbetsstopp
Arbetsstoppet i helgen orsakades initialt av stormstopp för krankörning. Sådant händer, men det kompenseras normalt genom övertidsarbete. Men av förståeliga skäl kunde företaget inte få ut något övertidsarbete alls den gångna helgen. En av Maersks stora containerbåtar låg olastad vid kaj måndag morgon, liksom båtar från flera rederier.

I måndags 17/9 ställde arbetarkollektivet krav på att företagsledningen skulle komma ner på golvet och förklara de oförskämda påhoppen på hela kåren. Under det dryga timslånga mötet stod arbetet åter stilla. Peter Svanberg sekunderad av bla hamncheferna Tom Westman och Lena Holmsten fick höra många väl valda ord från hamnarbetarna, både ordinarie och blixt.

Men någon öppning från företaget kunde inte skymtas. Dagen efter förklarar istället Peter Svanberg i GP att han inte ångrar någonting. GP har också den dåliga smaken att publicera en lapp som påstås ha suttit på en anslagstavla i hamnen med texten: ”Ge fan i att jobba över så kan vi få en lösning på det här”.

Oaktat om lappen verkligen suttit på en anslagstavla eller ej så får man leta länge efter maken till harmlös text. Ingen arbetare, i hamnen, på byggen eller i storindustrin lär höja på ögonbrynen inför ett dylikt nyktert konstaterande.

Ända sedan August Palm för etthundratjugosex år sedan land-steg i Malmö vet alla klassmedvetna arbetare att arbetarrätten endast kan försvaras genom ett kollektivt uppträdande gentemot arbetsgivaren. 

Stark sammanhållning
Slutsatsen av den senaste händelseutvecklingen i hamnen är att hamnarbetarna svetsats samman i sitt djupa missnöje med den provocerande företagsledningen. Övertidslusten lär inte återvända förrän företagsledningen tar sitt förnuft till fånga och sätter sig i regelrätta och konstruktiva förhandlingar med fackföreningarna.

LARS ROTHELIUS
Proletären 38, 2007


• Den pågående konflikten i Göteborgs hamn har sin upprinnelse i att företaget före sommaren ensidigt försämrade reglerna för övertidsarbete. Läs mer under fliken Arbetarkamp.