Hoppa till huvudinnehåll
Av

Övertidshets

Hetsen på SAAB i Trollhättan har nått ännu högre höjder.




Den förväntade uppgången av försäljningen i och med lanseringen av
93-kombin har fått ledningen att ta till det tunga artilleriet. Sedan
semestern tillämpas maxflex 2, vilket innebär 1 timme och 12 minuter
längre arbetsdag på kvällsskiftet, och för säkerhets skull beordrad
övertid på lördagar.



Men det räcker inte riktigt till för Lars Danielsson & Co utan man
har även beslutat om beordrad övertid till midnatt på fredagskvällar.
Normalt slutar kvällsskiftet 20.12 vid maxflex 2 på fredagar.



Skyldig jobba över

Enligt den nya tolkningen av det centrala avtalet som SAAB-ledningen
har gjort så är alla anställda skyldiga att jobba över så mycket som
arbetsgivaren finner nödvändigt. Det innebär att om någon händelsevis
skulle ha något annat för sig en lördag än att jobba över så skall
denne ansöka om ledighet och ange giltigt skäl för att få vara ledig på
sin normalt lediga dag.



Vad som är giltigt skäl finns det idag inga konkreta normer för, utan
är något som skall prövas från fall till fall. Om någon uteblir från
övertiden eller stannar hemma fast han eller hon blivit nekad ledighet
skall det betraktas som arbetsvägran.



Metall hävdar att ingen ny överenskommelse om övertid finns utan att
företaget ensidigt har valt att tolka avtalet snävare. Man säger också
att man inget kan göra åt saken utan hänvisar den som blivit nekad
ledighet på sin fritid att meddela klubben detta så att man får
förhandla om det enskilda fallet.



Phuu, man blir så trött! Skall det vara så förbaskat omöjligt att bara
hävda att varje anställd själv vet bäst om den kan eller orkar jobba
över?



Obefogat tvång

Det här är något som verkligen har retat gallfeber på jobbarna ute i de
olika fabrikerna. De flesta anser att de gamla rutinerna, som byggde på
frivillighet, fungerade alldeles utmärkt. Det var så gott som aldrig
som en planerad övertid fick ställas in på grund av att det saknades
folk. Det finns och har alltid funnits gott om folk som velat fylla på
sin tidbank eller tjäna en extra hacka, så det känns helt obefogat att
ta till tvångsåtgärder av det här slaget.



Även Metalls hållning har kritiserats hårt av medlemmarna. Många anser
att de ger företaget rätt när de inte klart och tydligt förkastar de
nya rutinerna och hävdar att de gamla skall gälla även i
fortsättningen. Att förhandla från fall till fall anses rimma illa med
den kollektiva tanken som all facklig verksamhet bygger på. Vad blir
det härnäst som skall tas ned på individnivå?



Protestlistor

Det har även börjat cirkulera protestlistor i fabriken, där man kräver
att facket skall ta i tu med problemet på allvar och att värna om just
den kollektiva styrkan. Den lista som passerade min arbetsplats var
redan så gott som fulltecknad med namn.



Jag kan inte låta bli att tänka på alla de som har fått lämna fabriken
de senaste åren. Hade vi haft den personalstyrkan nu så kunde vi ha
kört en högre takt, fått ut bilarna på ordinarie arbetstid och sluppit
den infekterade stämning som råder i fabriken just nu. Men det är inget
som intresserar GM-folket. I deras tankevärld finns bara ökad hets och
mer övertid.   



KJELL SÄTTERMAN, Saab-arbetare

Proletären 38, 2005