Hoppa till huvudinnehåll
Av

Låglöneimport på Volvo

Låglöneimport på Volvo - slovaker tvingas jobba för 10 kr/tim Volvo har i ett halvår utnyttjat slovakiska arbetare, som fått jobba för ynkliga tio kronor i timmen.




I måndagens alla tidningar kablades det ut i stora bokstäver. "Slovaker jobbar åt Volvo för tio kronor i timmen".



De jobbar tio till tolv timmar om dagen, ibland ända upp till tjugo
timmar, sju dagar i veckan. De bor på ett enkelt vandrarhem under
arbetsperioderna på 28 dagar. Sedan är de hemma i Slovakien några dagar
innan de återvänder till Göteborg. Det är ett slavarbete av värsta
slag. Det sker inne på en av Sveriges största industriarbetsplatser med
Sveriges största verkstadsklubb som vittne på första parkett.



Vad gör facket?


"Helt oacceptabelt", konstaterade Olle Ludvigsson, ordförande för
verkstadsklubben på Volvo i Göteborg i en första kommentar till
massmedia.



Man kan inte annat än hålla med. Det är totalt oacceptabelt att
slovakerna fortfarande jobbar som slavar inne på fabriken fyra månader
efter det att facket först fick vetskap om det.



Slovakerna har varit på fabriken i över ett halvår. De är anställda av
ett slovakiskt företag, som i sin tur har anlitats av ett tyskt
företag, som är en av Volvos huvudleverantörer för ombyggnaden av
fabriken. Slovakerna jobbar med att montera robotar och maskiner för en
ny produktionslinje till tillverkningen av en ny bilmodell. Ombyggnaden
av fabriken ska vara klar till semestern i år.



Totalt är 800 personer inblandade i ombyggnaden, varav cirka femton från Slovakien. De tjänar 2600 kronor i månaden.



För bara två veckor sedan kunde Proletären som första tidning
rapportera om det tyska företaget Terra som tagit över vissa
transporter av färdiga lastbilar från Volvos lastbilsfabrik till
hamnen. Företaget har inte tecknat något svenskt, och förmodligen inte
ens något tyskt, kollektivavtal.



Sedan artikeln i Proletären nr 13 har frågan tagits upp på allvar av
Transportarbetarförbundet, som ligger på för att teckna
kollektivavtalet.



På senaste repskapsmötet för Volvos verkstadsklubb tog den ansvarige i
styrelsen, Ingvar Andersson, till brösttoner över hur man skulle
försätta Terra i blockad. Den som känner herr Andersson och hans
gelikar i styrelsen vet att de är de mest konflikträdda och fega
stackare svensk fackföreningsrörelse lyckats avla fram.



Konsekvens av EU


I ett och ett halvt år har Terra fått verka innanför fabriksmurarna
utan att teckna kollektivavtal. Nu kommer det även fram att slovakiska
arbetare tillåts arbeta under slavliknande förhållanden i hittills fyra
månader utan att facket ingripit. Fackpamparnas ord och försäkringar om
att så här får det inte gå till väger lätt, så länge handlingen uteblir.



Christer Gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar, slår huvudet på
spiken när han till TT säger: "Det här är en konsekvens av den fria
rörligheten inom EU."



Visst är det det! Det är därför vi kommunister hela tiden har krävt
övergångsregler för att förhindra företagens lönedumpningsfasoner, och
det är en av anledningarna till att vi aldrig ger upp kravet att
Sverige ska lämna EU.



Med de två färska exemplen från två av Göteborgs största arbetsplatser
måste man inse att den arbetskraftsimport som i snart ett år, sedan
EU-utvidgningen 1 maj förra året, varit laglig i Sverige inte längre
bara är verklighet på byggena. Nu gäller det att slå vakt om våra
arbetsplatser och sätta stopp för lönedumpning och dessa
skumraskföretags torpedering av våra rättigheter. Det vi ser nu är bara
toppen av isberget.



Robert Mathiasson, Kommunistiska Partiet, Volvo


Proletären 16, 2005