Hoppa till huvudinnehåll
Av

Göteborgs hamn hotar arbetsrätten

Än en gång tvingas hamnarbetarna i Göteborg att tampas med det kommunalt ägda Göteborgs Hamn AB, som kraftigt vill försämra arbetsvillkor och trivsel på arbetsplatsen.



Men bakom hamnbolaget står arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar som är medlem i Svenskt Näringsliv och vars ledning är en mycket aktiv pådrivare i nyliberal riktning. Så skymtar vi också långtgående politiska syften bakom arbetsgivarens hårda linje.

I midsommar genomförde Hamnarbetarförbundets avd 4 i Göteborg en övertidsblockad som stängde hamnen hela helgen. Trots att blockaden var i laga ordning varslad har Sveriges Hamnar stämt avdelning 4 och Svenska Hamnarbetarförbundet till Arbetsdomstolen, AD, med krav på otroliga 1,6 miljoner kronor i skadestånd och ersättning för uteblivna intäkter.

Försämringar
Bakgrunden till varslet, som behandlades i Proletären 25/07, är att Göteborgs Hamn ensidigt beslutat införa försämringar i regler och ersättningar vid övertidsarbete. Förändringar som sparar pengar till bolaget, men som för arbetarna betyder försämringar där den värsta konsekvensen blir längre övertidsarbete för att uppnå samma ersättning som förr.

Arbetarna får alltså inte någon del av rationaliseringsvinsterna. De går till ökad vinst för det redan mycket lönsamma hamnbolaget och/eller till ökad profit för redarna. Måttet var rågat när företaget beslutade införa den nya ordningen trots att den partsammansatta arbetsgrupp som diskuterade saken inte slutfört sitt arbete.

Övertidsblockaden blev som sagt mycket lyckad. En tydlig demonstration av de anställdas djupa missnöje med företaget och krav på samverkan istället för diktat. Här fanns en chans för hamnbolagets ledning att ta till sig av signalen från den eniga hamnarbetarkåren. Men den möjligheten greppade varken det offentligt ägda hamnbolagets ordförande, socialdemokraten och förre kommunikationsministerna, Sven Hulterström eller dess vd Magnus Kårested, som dagligen och stundligen brukar tala om ”medarbetare” och vikten av de anställdas ”engagemang” i jobbet.

Istället valde bolagsledningen att gå till attack. Genom stämningen av Svenska Hamnarbetarförbundet och dess avdelning 4 i Göteborg och genom ett hotfullt brev från Kårestedt till de anställda. I brevet daterat 6 juli hotas bland annat med att hamnen riskerar att förlora stora kunder som rederierna Maersk och DFDS TorLine om inte arbetarna utan prut accepterar bolagets krav.

Nya övertidsregler
Inte konstigt att hamnarbetarna efter detta fullständigt förlorade orken att ställa upp på övertid. Utöver stämningen och hoten finns det faktum att hamnbolaget istadigt genomdriver de nya övertidsreglerna. En konsekvens är att moroten att via beting jobba in tid under helger och nätter tagits bort.

Arbetarna har rätt att inte jobba över. I det centrala avtalet finns visserligen regler för tvingande övertid, men dessa är bortförhandlade i lokalt avtal i Göteborg där tvånget byttes bort mot lägre ersättning för övertiden.

Men här finns fler orsaker till att lusten till övertidsarbete försvunnit. Bolagsledningen har ensidigt beslutat att från slutet av augusti ta bort övertidsmaten och att dra ner på öppettiderna i matsalarna. Faktiskt ett regelrätt avtalsbrott från företagets sida.

– Här finns ett kollektivavtal som inte är uppsagt, berättar Peter Anneback, ordförande i Hamn avd 4.

• Nu har övertidsarbete legat nere i fyra veckor. Vad ser du för lösning?
– Om bolaget återgår till de tidigare reglerna för övertidsarbete och ändrar beslutet att dra ner på övertidsmat och öppettider så är jag övertygad om att lusten hos medlemmarna att jobba över återkommer.

Peter Anneback sätter sig gärna i förhandlingar. Men som alltid vill Hamnarbetarförbundet som organiserar den överväldigande majoriteten av göteborgs hamnarbetare i grunden tillkämpa sig ett eget kollektivavtal. Denna grundlagsfästa rätt förvägras dem och i traditionell svensk korporativ anda sluter Hamnbolaget och Sveriges Hamnar avtal med det LO-anslutna Transport.

Ända sedan det stridbara Hamnarbetarförbundets bildande 1972 har de lokala hamnbolagen och Sveriges Hamnar haft ett gemensamt intresse med socialdemokratin att krossa utbrytarna. Detta har inte lyckats på 35 år och man kan tycka att det mest logiska för arbetsköparsidan vore att krypa till korset och skriva kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet  i utbyte mot arbetsfred. Istället ser vi ständiga attacker, som det nu lagda stämningen till AD.

Attack mot strejkrätten
Arbetsköparna vill testa den legala vägen att knäcka Hamnarbetarförbundet och dess grundlaggsenliga strejkrätt. Peter Svanberg, personalchef i Göteborgs Hamn har förklarat att företaget är berett att gå till EU-domstolen för att testa proportionalitetsprinciperna. Helt säkert har företaget också försäkrat sig om stöd från de stora rederierna som är kunder i Göteborgs Hamn. Stödet från Sveriges Hamnar och Svenskt Näringsliv har vi redan berört.

Att attackerna kommer nu hänger säkert också samman med att företaget planerar att investera 3,5 miljarder kronor i containerhamnen fram till 2012. Då om inte förr vill bolagsledningen ha lugn och ro på kajerna.

Men historien visar att goda arbetsförhållanden och med hygglig ersättning för nerlagt arbete är förutsättningen för ökad produktivitet. Om Göteborgs hamnarbetare i gammal god tradition håller samman finns alla förutsättningar för att hamnen ska bevaras som en modern fungerande arbetsplats där de anställda har ett betydande inflytande.

LARS ROTHELIUS
Proletären 31, 2007