Hoppa till huvudinnehåll
Av

Göteborg: Framgång för hamnarbetarna

Ordningen är återställd i Göteborgs hamn. I en överenskommelse förra veckan med de två fackföreningarna återgår Göteborgs Hamn AB på alla väsentliga punkter till ursprungsavtalen.



Utan tvekan en stor framgång för hamnarbetarkollektivet. Efter åtta långa månader där medlemmarna i Hamnarbetarförbundet och Transport enigt stått fast vid att inte jobba övertid med de nya påtvingade reglerna.

Att sedan 200 man i ett kollektiv på 800 vill jobba över första helgen måste ge en tydlig signal till arbetsgivaren. Lägg av med alla diktatoriska krav! Bland Göteborgs hamnarbetare finns en bred vilja att offra sin fritid och ställa upp när omständigheterna så kräver. Men bara med justa villkor som förhandlats fram av de fackliga företrädarna.

Så var det också idel glada miner, regnet och blåsten till trots, när Proletären i fredags sammanstrålade med ett gäng hamnarbetare utanför Skandiahamnen för att höra deras syn på saken.

– Vi fick som vi ville. De backade på alla punkter konstatera Bengt Alexandersson.

– Det känns bra att produktionen kommer igång igen som vanligt, konstaterar Frank Andrén. Men skriv att hela den här soppan har varit i onödan. Vi är tillbaka på ruta ett och företaget vill fortfarande förhandla om stora förändringar.

– Det positiva är att vi visat att när företaget åsidosätter reglerna, då kommer missnöjet fram. Om de verkligen hade förhandlat kunde vi ha löst alla knutar på åtta veckor istället för åtta månader, säger Stefan Karlsson.

Nya förhandlingar
Inte tu tal om att gruppen är bekymrad över konsekvenserna av det långa övertidsstoppet. Det har utan tvekan drabbat hamnens kunder, vilket i förlängningen också kan få återverkningar på jobben. Men det är också solklart var ansvaret ligger.

– Orsaken var att företaget ensidigt ändrade gällande regler, slår Tommy Palmqvist fast.

– Jag hoppas de inser vilka krafter de släpper lös när de ensidigt förändrar reglerna, inflikar Stefan Karlsson.

Konflikten är över, åtminstone för stunden. Redan innevarande vecka återupptas förhandlingarna mellan å ena sidan Hamnarbetarförbundet avd 4 och Transport avd 2 och Göteborgs Hamn på den andra. I överenskommelsen förra veckan fastslås att ”I och med denna uppgörelse anser vi att förutsättningarna för en normalisering och för fortsatta förhandlingar har uppnåtts.”

• I åtta månader har ni visat en enastående sammanhållning. Inte minst manifesterat i de historiska mötena för medlemmarna i Transport och Hamn. Det måste betyda en ökad styrka inför de kommande förhandlingarna?

– Visst har det ökat gemenskapen mellan olika gubbar och olika fack, säger Frank Andrén.

– Arbetsgivaren trodde att de skulle lyckas slå isär oss, men det blev tvärtom, säger en tydligt nöjd Tommy Palmqvist.

– Här har varit ett fantastiskt uppsving i facklig aktivitet. Diskussionen i fikarummen har i mycket högre grad handlat om samhällsfrågor och politik, konstaterar Bosse Johansson. Det är strålande att så mycket folk från båda facken varit aktiva på möten och det har aktivt bidragit till att gubbarna har kunnat hålla ut alla dessa månader.

– Vi ser att arbetsgivaren orkade åtta månader. Vi orkar mycket mer, säger Stefan Karlsson.

Ingen av de vi talar med har satt upp sig på övertid i helgen. Det är ett luttrat gäng som högt värderar sin fritid. Snacket om höga ersättningar i hamnen ger de inte mycket för.

– Vi får inget kvar om man jämför med 50-talet. De knör inte direkt ner stålarna i fickorna på dig. Det krävs en hyfsad insats för att få ut något, säger Frank Andrén.

• För en tid sedan åkte hamnledningen till Australien för att enligt egen utsago få inspiration för förändringsarbetet i Göteborgs hamn. Hur viktigt var det att fackföreningarna inte nappade på inbjudan att skicka med sina representanter?

– De åker inte till Australien utan att ha något i bakfickan. Sådant ska inte våra företrädare ställa upp på, säger Tommy Palmqvist.
– Det var oerhört viktigt att facken inte åkte med, säger Frank Andrén och säger retoriskt. Hur skulle det se ut att sitta bänkgranne på flyget med de som man förgäves förhandlat med i åtta månader?

Misstroende
Misstroendet mot den nuvarande hamnledningen är mycket markerat. Vd Kårested vill fördubbla godsmängden och anställa folk samtidigt som hamnbolaget ska spara 40 miljoner kronor årligen. Det är en ekvation som förutsätter ökad utsvettning av de anställda för att gå ihop. Det ser ut att bli tuffa förhandlingar framöver.

– Visst vill vi förhandla, men i en förhandling ska det vara två parter, konstaterar Frank Andrén.

– De vill att vi ska vara tillgängliga 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Idag jobbar vi 360 dager. Vi anser faktiskt att vi har rätt att vara lediga julafton, nyårsafton, påskafton, 1 maj och midsommarafton, säger Bosse Johansson. Om vi förvaltar den enighet vi visat upp så ser jag positivt på de kommande förhandlingarna.

Stridsvilliga
Vi får ett samfällt och rungande ja på frågan om hamnarbetarna är beredda att åter ta till stridsåtgärder om det är nödvändigt.
– Enigheten är solid, den har ju alltid funnits här i hamnen, säger Stefan Karlsson.

– Den har faktiskt stärkts under hösten, säger Bosse Johansson. Vi är i en generationsväxling och den nya generationen hamnarbetare har i handling fått uppleva vad sammanhållning betyder.

LARS ROTHELIUS
Proletären 9, 2008