Hoppa till huvudinnehåll
Av

GM sänker Trollhättan

Så kom i fredags det förutsägbara beskedet från styrelserummen hos den US-amerikanska biljätten General Motors, att Trollhättan förlorar produktionen av nästa generation mellanklassbilar. Med kapitalistiska mått mätt ett bra och logiskt beslut, ur arbetarsynpunkt det rakt motsatta.




Stora förlorare är bilarbetarna och tjänstemännen på
Saab och de anställda hos Saabs svenska underleverantörer. I
Trollhättan handlar det om 6.000 jobb, och därtill 8.000-10.000 jobb
hos underleverantörer som enligt Svenåke Berglie, vd i dess
branschorganisation, är beroende av Saab.



Ingen vet vad som händer efter 2010 när nuvarande Saab 9-3 tas ur
produktion, men det är inte mycket som i dagsläget talar för att Saab
kommer att överleva som bilfabrik. Men fram till dess lovade Saabs vd
Peter Augustsson oblygt på fredagens presskonferens att genomdriva
aktieägarnas krav på ständiga rationaliseringsvinster.



Förlorare är också och de Saab-anställdas kamrater i Tyskland. Här
försvinner 10.000 jobb på Opel de närmaste åren, bara i Rüsselsheim
4.000. Lägg därtill ökad arbetstakt, kraftigt sänkta löner och kraftig
höjd arbetstid enligt det avtal som fackbasen Klaus Franz, IG metalls
ordförande på Opel på fredagen undertecknade med Opeldirektören Hans
Demant.



Fram tonar bilden av en för GM:s kapitalister mycket lyckad tävling
mellan fabrikerna i Trollhättan och Rüsselsheim. Att social dumpning
var själva avsikten med den påhittade tävlingen, det som denna tidning
hela tiden hävdat, måste idag sansade bedömare inse. Tävlingen var
riggad, var en icke-tävling vad gäller vilken fabrik som skulle få de
framtida jobben.



Det enda som tävlingen handlade om var social dumpning. En tävling om
vem av Augustsson på Saab eller Demant på Opel som skulle lyckas bäst i
pressa ner "sina" arbetares villkor.



Ökad press

GM-kapitalisterna talar om kraftiga förbättringar av produktiviteten
såväl i Trollhättan som Rüsselsheim. Vet då att ännu har inte alla de
förändringar som facket och Saab-ledningen kommit överens om i
"offerten" till ägarna GM genomförts på fabriken. Det överenskomna
treskiftet kommer aldrig att genomföras, istället har takten på linan i
Trollhättan sänkts sedan årsskiftet på grund av vikande försäljning.



Men arbetare på Saab som Proletären talat med kan ge många exempel på hur pressen ökat under hösten. Några exempel:



• Skärpta regler för sjukskrivning. Numera ska arbetare uppsöka läkare
som företaget godkänt, i första hand företagsläkaren. Det har blivit
svårare att bli sjukskriven eller omplacerad till lättare jobb.



• Med färre anställda produceras lika mycket som tidigare. Bland annat
sker en hetsjakt på produktstopp. Alla fel ska rättas till på linan
under gång.



• Arbetet har styckats upp ännu mer och utrymmet för rotationer har minskats.



• Den taktsänkning som skett efter nyår på grund av minskad försäljning
känns ändå inte. "Den lägre takten räcker gott, vi förstår inte hur vi
ska orka springa om takten höjs igen."



Begriper inget

Så ser verkligheten ut för arbetarna på linan, men Metalls Göran
Johnsson, Sif:s Ann-Marie Krantz och de lokala metallbossarna Paul
Åkerlund och Chresten Nielsen tyck ingenting begripa. Om fackpamparna
verkligen trott och fortfarande tror att här har varit en tävling om
jobben, undandrar sig vår bedömning är också ointressant.



Men fakta är att dessa figurer, trots fredagens besked på
presskonferensen från GM:s högsta europachefer, Fritz Hendersson och
Carl-Peter Forster, nedlåter sig att sprida GM:s dimridåer kring vad
Metalls verkstadsklubb fortfarande kallar för "skönhetstävlingen", i
ett informationsblad som spreds på fabriken i måndags. Bättre
bundsförvanter kan GM:s direktörer knappast önska sig.



Den fackliga fronten brast

När GM i höstas utlyste låtsastävlingen om de framtida jobben mellan
Trollhättan och Rüsselsheim tog Göran Johnsson, ordförande i svenska
Metall, initiativ till ett fackligt samarbete över gränserna.



Det ledde till att tyska IG Metall slöt en uppgörelse med de svenska
facken Metall, Sif och Cf i syfte att stoppa social dumpning.
Utgångspunkten för överenskommelsen var att tillverkningen av Saab och
Vectra ska vara kvar i Trollhättan respektive Rüsselsheim och centralt
var respekten för ingångna kollektivavtal.



I Sverige framställdes det som att facket lovat att uppnådda lönenivåer
minsann inte skulle sänkas genom nya avtal. Metall occh Sif var nöjda,
väl medvetna om att lönenivåerna i Sverige är minst 30 procent under de
tyska. Alltså ett ur konkurrenssynpunkt fördelaktigt läge.



Falsk säkerhet

I Sverige har överenskommelsen aldrig använts annat än att invagga de
anställda på Saab i en falsk säkerhet, i tron att facket ändå gör något
för att rädda jobben. Världens starkaste fackförening, som såväl på
riksplanet som i Trollhättan kunde hämtat stöd från socialdemokratin i
spetsen för regering respektive kommunledning, gjorde inte någonting
för att resa kampen för jobben. Inte ett möte, inte någon
namninsamling, inte en demonstration.



Annat var det under hösten i Rüsselsheim, där IG metall tog initiativ
till en kraftig aktivitet i hela staden. En kampanj där affischer
trycktes upp med budskapet: "Ja till jobb i Trollhättan och
Rüsselsheim." En omfattande namninsamling genomfördes, och hela staden
demonstrerade för jobben. Lägg därtill att arbetarna i Bochum, som
drabbas ännu värre av GM:s nedskärningar strejkade vilt.



Sossarna svek

Men som så många gånger förr svek socialdemokraterna facken - i Sverige och i Tyskland.



Här i landet genom att likt anpasslingar framställa GM:s beslut att
flytta jobben till Tyskland som en framgång, genom att inte röra ett
finger för att samla medlemmarna till aktivt motstånd, genom att
försöka dölja att IG Metall brutit överenskommelsen om att motverka
socialdumpning.



I Rüsselsheim skrev IG Metall i fredags på den uppgörelse som varit
GM:s strävan genom hela den riggade tävlingen fabrikerna emellan. I
korthet kan GM:s direktörer presentera följande guldavtal för
aktieägarna i USA:



• 10.000 av 30.000 anställda vid Opel blir av med jobbet.



• De som blir kvar får jobba hårdare, när 30-timmarsveckan blir 35
timmar. Som mest kan arbetstiden höjas till 40 timmar i veckan.



• Arbetarna i Rüsselsheim lovar att arbeta upp till 15 lördagar om året utan övertidstillägg.



• Julbonusen sjunker från 130 procent av månadslönen till 70 procent.



• Opels löner ligger 20 procent över IG Metalls avtal. Därför ska de
närmaste två årens centrala lönelyft räknas bort för arbetarna på Opel.
Även de därpå följande åren blir löneökningarna mindre.



Detta avtal undertecknades i fredags av Klaus Franz, ordförande i IG
Metall Rüsselsheim och Hans Demand, ordförande för Opel i Tyskland.
Inför medlemmarna och press hade IG Metalls ordförande mage att påstå
att det nya avtalet inte innebär social dumpning.



- GM Europas planer att spela ut Saab Trollhättan mot Opel i
Rüsselsheim har stoppats av överenskommelser mellan arbetstagarna,
deklarerade Klaus Franz. Han fick medhåll av Metalls ordförande Göran
Johnsson, som säger till Svenska Dagbladet:



- Vi krokade arm med tyskarna och sade från fackligt håll att ingen
fabrik skulle läggas ned. Och det syftet har uppnåtts, i alla fall i
rätt många år.



Sant och falskt om Saabs framtid

Låt oss skärskåda argumenten och se vad som är sant och falsk i det
gigantiska informationsflödet kring beslutet om Saabs framtid.



Finns det någon substans i Saab-ledningens, politikernas och fackets optimism vad gäller Saabs framtid i Trollhättan?



Proletären lyfter fram några citat.



• Fritz Henderson, ordförande i GM Europa, på presskonferensen:



- Saab är en fantastisk bil och ett viktigt varumärke för GM, men vi måste kunna göra affär på detta också.



• "GM har haft 14 år på sig att utveckla varumärket, men man har inte
visat någon kompetens på området". Det konstaterar Svenåke Berglie, vd
i underleverantörernas branschorganisation, i Göteborgs-Posten.



Frågan är om inte nästa generation Saab 9-3, som ska byggas parallellt
med Opel Vectra på GM:s nya epsilonplattform i Rüsselsheim blir GM:s
sista test vad gäller Saabs bärighet som ett lönsamt varumärke.



Hoppas på gensvar

• Tim Lee, produktionsdirektör GM Europa, på presskonferensen:



- Fram till 2010 är det bara fråga om att tillverka två märken, Saab
och Cadillac. Vi hoppas på gensvar från marknaden så att vi kan öka
våra volymer.



• Grunden till fredagens stora massmediala nyhet som var GM:s "löfte",
att säkra produktionen fram till 2010 istället för som tidigare sagt
2008, är det faktum att GM skjutit två år på introduktionen av nya Opel
Vectra och Saab 9-3. Det som GM tillför Trollhättan är den omskrivna
nya Cadillac, som egentligen är dagens Saab 9-3 med andra karossplåtar.
Dessutom tillkommer 9-3 Sport Combi. Ingen vet hur detta kommer att
påverka produktionen i Trollhättan, där fjolårets produktion var
måttliga 102.000 bilar jämfört med fabriken kapacitet på 190.000.



Hoppas på tur

• Paul Åkerlund, Metalls ordförande på Saab, till Göteborgs-Posten:



- Med lite tur ökar antalet anställda. Det kunde varit mycket, mycket värre. Vi får vara nöjda.



• Åkerlund resonerar utifrån GM:s kalkyler på 35.000 sportkombi och
10.000 Cadillac. Men ingen vet om det går att sälja dessa volymer och
ännu mindre i vilken utsträckning detta påverkar försäljningen av Saab
9-3 och 9-5. Fakta är också att GM:s direktörer hårdnackat vägrade att
på presskonferensen svara på frågorna om hur många bilar som ska
produceras i Trollhättan när 9-3 om fem år börjar byggas i Rüsselsheim.



Den bistra sanningen för Åkerlunds medlemmar på Saab är att tävlingen
mellan fabrikerna inte gett något annat resultat än att arbetarna på
fabriken i Trollhättan från 2010 förlorat rätten att producera den
"egna" bilen Saab 9-3.



Beskedet från GM är i praktiken en så omedelbar nedläggning som är
möjlig för multinationella koncerner som ändå följer lagar och avtal.
Den bistra vekligheten för metallarna på Saab är att, till dess
motsatsen bevisas, måste förlusten av mellanklassbilen betraktas som
dödsstöten för fabriken i Trollhättan. Vad kunde varit värre?



Effektivisera mera

• Peter Augustsson, vd Saab, på presskonferensen:



- Vi talar om årliga effektiviseringar på runt 15 procent, och det återstår att se hur och på vilket sätt vi lyckas med det.



• GM:s aktieägare tänker mjölka ut den sista droppen profit från Saabs
anställda, ända fram till det bittra slutet. Men här finns betydligt
mycket mer att vinna. Tro inte att tävlingen mellan fabrikerna är
avslutad. Räkna tvärt om med att GM de närmaste åren kommer att
fortsätta att jämföra utvecklingen i Trollhättan och Rüsselsheim.
Kommer att fortstätta att spela ut fabrikerna mot varandra.



I Sverige genom att med fackets hjälp försöka hålla uppe en förhoppning
om fortsatt produktion efter 2010, att det skulle kunna bli verklighet
om bara arbetarna jobbar skiten ur sig. Räkna med motsvarande tongångar
i Tyskland.



Tror på framtiden

• Tomas Östros, näringsminister på socialdemokraternas presskonferens i Trollhättan timmarna efter beskedet från GM:



- Idag har vi fått besked och ett beslut som ger anledning till framtidstro.



• Trots beskedet att Saab förlorar mellanklassbilen håller regeringen
fast vid sitt paket som mest handlar om nya motorvägar och bättre
järnväg till Trollhättan. "Sådan är den svenska modellen, och den tror
jag kan användas också på andra platser", deklarerade Östros.



Socialdemokratin håller envist fast vid att visa handlingskraft i syfte
att vinna långsiktigt förtroende hos kapitalet. Därför sker inga
ändringar i den riktade satsningen för att med skattepengar bereda väg
för GM. Fastmer deklarerar näringsministern att han ser GM-beslutet som
ett avstamp inför framtiden.



Andra kapitalister får klara besked: Det gäller att hota jobben, så kommer socialdemokratin med pengarna.



Lars Rothelius

Proletären 10, 2005