Hoppa till huvudinnehåll
Av

Fackliga röster om bemanningsföretagen

På Volvo Pv i Olofström har facket drivit igenom ett avtal för att hindra bemanningsföretagen. Enligt verkstadsklubben i Göteborg är ett liknande avtal inte aktuellt i Torslandafabriken.


På Volvo Pv:s karossfabrik i Olofström har fack och företag kommit överens om ett bemanningsavtal, som enligt verkstadsklubben kraftigt begränsar företagets möjlighet att anlita bemanningsföretag istället för att själva anställa personal.

– Vi har tillsatt ett bemanningsråd där fack och företag har tre representanter vardera, som i samråd ska fatta beslut om inhyrning av arbetskraft, förklarar Miroslav Milurovic, ordförande i verkstadsklubben.

Miroslav Milurovic kan redan nämna ett konkret resultat av bemanningsavtalet, när 63 inhyrda arbetare från Lernia från och med den 1 december anställs av Volvo som visstidsanställda i ett halvår.

• Innebär avtalet att bemanningsföretag inte kommer att förekomma på Volvo i Olofström?
– Jag tror inte att vi kan bli av med bemanningsföretagen helt och hållet, men vi kan förhindra den omfattning som företaget vill se. Vi har tidigare haft viss inhyrning för kortare jobb.

• På vilket sätt är det bättre att vara visstidsanställd i ett halvår än att bli inhyrd från ett bemanningsföretag?
– De arbetare som nu anställs av Volvo får en annan trygghet. De får lön även över jul och nyår. Arbetarna från Lernia blir uppsagda när det är produktionsstopp. I somras blev de arbetslösa när de Volvoanställda hade semester.

Bland arbetarna på karossfabriken har motståndet mot bemanningsföretagen varit stort. När det blev bekant i våras att företaget ville hyra in hälften av 90 arbetare som skulle återanställas från bemanningsföretag, samlade verkstadsklubben till ett välbesökt medlemsmöte. 340 IF Metallare beslutade enhälligt att facket inte skulle godkänna att arbetare hyrs in från bemanningsföretag.

Med arbetarkollektivets beslut i ryggen gick verkstadsklubben in i förhandlingar med företaget. Ytterligare ett välbesökt fackmöte gav styrelsen mandat att förhandla fram det avtal som nu är undertecknat av fack och företag.

– Jag tror aldrig vi hade fått igenom avtalet om vi inte samlat medlemmarna bakom oss. Folk förstod allvaret i frågan, förklarar Miroslav Milurovic.

Miroslav Milurovic berättar att avtalet väckt intresse runt om i fackföreningsrörelsen, och åtminstone fått en efterföljare.

– På ABB i Linköping har de tecknat ett liknande avtal, fast de fick inte igenom riktigt lika starka formuleringar som vi.

När vi frågar Miroslav Milurovic om företaget varit lika positivt till avtalet skrattar han länge och väl, men tillägger att företaget har ett intresse av ett bra förhållande med verkstadsklubben.

– Det gynnar alla om vi kan komma överens om en fungerande personalpolitik.

Frågan om bemanningsföretag diskuteras även i verkstadsklubben på Torslandafabriken i Göteborg. Men här är det inte aktuellt med ett avtal likt det i Olofström.
Enligt uppgifter från verkstadsklubben i Göteborg jobbade i vecka 47 185 arbetare inhyrda från bemanningsföretag, av en arbetsstyrka på närmare 4500 personer.

Michael Blom från Volvo Verkstadsklubb säger att inhyrningen från bemanningsföretag är tillfällig för att kunna hålla produktionen igång när bilförsäljningen ökar, när Proletären ringer upp.

– Vi vill förhindra att bemanningsföretag ska användas generellt av företaget.

• Volvoledningen har ju satt som mål att en tiondel av arbetsstyrkan inte skall vara fastanställd. Innebär inte det att inhyrning från bemanningsföretag kommer att öka?
– Jag har inte hört att en tiondel av personalen ska komma från bemanningsföretag.

Volvoledningen har sagt att de vill ha en flexibel arbetsstyrka, men vi vet ännu inte hur det kommer att se ut.

Enligt Michael Blom ska de som idag arbetar för bemanningsföretag successivt anställas av Volvo på visstidskontrakt, en ordning verkstadsklubben föredrar framför ökad inhyrning från bemanningsföretag.

– I första hand handlar det om att ersätta de bemanningsanställda med visstidsanställda, men jag tror inte vi kommer att kunna förhindra att bemanningsföretag anlitas vid produktionstoppar.

• Är det aktuellt för er att försöka få igenom ett liknande avtal som det verkstadsklubben drivit igenom i Olofström?
– Vi diskuterar ständigt hur vi ska komma tillrätta med bemanningsföretagen, men jag tror inte att ett avtal av exakt samma modell som i Olofström är aktuellt för oss.