Hoppa till huvudinnehåll
Av

Facklig front i Göteborgs hamn


Hela hösten har kommunalt ägda Göteborgs Hamn AB envetet hållit fast vid att övertidsreglerna ska ändras enligt företagsledningens diktat. Med resultat att hamnens anställda förlorat lusten att ställa upp på frivillig övertid.

Ett positivt resultat är att de två fackliga organisationerna, LO-anslutna Transportarbetarförbundets avd 2 och fristående Hamnarbetarförbundets avd 4, för första gången på lång tid har hållit gemensamma medlemsmöten med mycket god uppslutning.

Proletären träffade de båda avdelningsordförandena, Peter Anneback (PA) från Hamn och Patrik Östbjerg (PÖ) från Transport, för ett samtal om situationen.

• Vad är hamnledningens syfte med att kräva förändrad övertid?
PÖ: – För det första vill de att vi ska jobba fler röda dagar. För det andra vill de slippa att förhandla varje gång de vill ha arbete utanför dagtid eller skift.
PA: – Kort sagt vill de kunna bestämma och planera arbetstiden efter egna önskemål utan inblandning från fackföreningarna.

• Hamnledningen påstår att det pågår förhandlingar. Stämmer det?
PÖ: – Jag kallar det inte förhandlingar. De lägger fram sina önskemål, men de frågar inte oss vad vi tycker. De kommer med miljontals önskemål, men vi får inga konkreta förhandlingsbara förslag.
PA: – Det verkar som de inte vill konkretisera sig av rädsla för att vi ska säga nej. Kanske hoppas de att den utdragna processen ska löna sig för företaget.

• Berätta kort om hamnledningens krav.
PA: – Låt oss först konstatera att det bara blivit sämre villkor för oss hamnarbetare på senare år. Några exempel:
• Bojen ett alkoholprogram försvann
• Samma med julklappen till de anställda
• Läkarmottagningen varannan torsdag är ett minne blott
• Matsalarna har stängts på kvällstid
• Övertidsreglerna ska ändras
• Kaptenskörningen, ett ”reträttjobb” överförs till vaktbolag.
• Portside är en stiftelse där vi avsätter 1,5 procent av lönesumman till en fond för tidigare pension för utslitna hamnarbetare.
Trots 100 miljoner i fonden vägrar arbetsgivaren att betala ut några sådana pengar.
– Inte är det konstigt att våra medlemmar är förbannade och att de har förlorat viljan att ställa upp på övertid.
PÖ: – I korthet är arbetsgivarens krav att vi ska jobba alla röda dagar utom tre aftnar. All övrig tid ska vara beordringsbar, till och med 1 maj.
– Självfallet kan vi inte gå med på något sådant, säger de två fackordförandena i korus. 

• Nu har hamnen till nyår sagt upp ”Göteborgsbilagan”, det lokala avtal som stadgar att övertiden är frivillig. Vad betyder det?
PÖ: – Göteborgsbilagan är ett billigt system för arbetsgivaren. Hamnen betalar som mest 100 procent för övertid, samma på nätter, helger eller på julafton. Det är därför att övertiden är billig som de sålt bort möjligheten att beordra till övertid.
PA: – Nu känner de vind i seglen och vill kunna beordra samtidigt som de sparar pengar. Vi ska ställa upp och jobba när de vill utan att det kostar dem mer.
PÖ: – Utan Göteborgsbilagan gäller det centrala avtalet. Det finns både bra och dåliga saker i det centrala avtalet. Men det är ingen fara för oss att jobba efter det.
PA: – Övertidsreglerna blir mycket knöligare för arbetsgivaren. Så frågan är om de i slutändan verkligen sätter uppsägningen av Göteborgsbilagan i verket.

Här finns en samsyn mellan fackföreningarna på arbetsgivarens förmåga:
– De visar gång på gång att de inte klarar att leda och fördela arbetet i Göteborgs hamn.

• Det är inte bara här i Göteborg som hamnbolagen vill bestämma mer, situationen är liknande i Stockholm och Södertälje. Nog hänger Sveriges Hamnars och Svenskt Näringslivs skugga över dessa aktiviteter?
PA: – Klart att det är något större bakom när samma fråga kommer upp i flera hamnar. Här i Göteborg har Hamnen och Sveriges hamnar stämt Hamnarbetarförbundet på 1,6 miljoner för vår varslade övertidsblockad över midsommar. Saken kommer upp i Arbetsdomstolen i 22 januari.
PÖ: – I Södertälje har Sveriges hamnar stämt Transport. Det är något nytt att de stämmer oss för avtalsbrott i slutet av en avtalsperiod. Hamnavtalet går ut sista mars nästa år. Min erfarenhet är att ju längre avtalsperiod man skriver, desto jävligare blir arbetsgivaren.

• LO tänker sätta sig i förhandlingar med Svenskt Näringsliv om ett nytt huvudavtal där bland annat strejkrätten kan komma att urholkas. Ser ni något samband med detta och arbetsgivarens tuffare attityd i hamnarna?
PÖ: – Jag har inte funderat i de banorna.
PA: – Eidfeldt och Jeppsson i ledningen för Sveriges hamnar har aldrig gillat oss i Hamnarbetarförbundet. Kanske passade de på och tog chansen att slå till i samband med konflikten i midsommar. Det är ju faktiskt så att Sveriges hamnar ligger bakom stämningen mot oss till AD.

• Hamnen ägs av kommunen. I styrelsen sitter gamla toppolitiker som Sven Hulterström (s) och Lars Åke Skager (m). Hur märker ni av detta?
PÖ: – Jag trodde att vi hade nytta av politikerna i styrelsen. Men det har jag fått omvärdera. Men jag anser att politikerna borde försvara hamnen och vårt arbete. Göteborgs befolkning behöver en levande hamn och hamnen skapar mycket arbete utanför våra grindar.
PA: – Min uppfattning är att vd Kårefeldt är politiskt anställd. Han försvarar aldrig de anställda när vi attackeras i dagspressen. Vi fick en ny styrelse för ett år sedan men de märks inte. De har inte kunskap för att klara jobbet. Jag misstänker att mycket av agerandet från hamnen i dagsläget styrs från Sveriges Hamnar.

• Vad är lösningen på dagens situation?
PÖ: – Vi vill ha det som förut. De får gärna göra övertiden lockande, men den ska inte vara tvingande. Det ska vara värt att jobba över.
PA: – Övertid ska vara dyrt för företaget. I Göteborg har den använts som dragspel av företaget.

• Nu samarbetar Transport och Hamn på ett nytt sätt. Är detta framtidens melodi?
PÖ: – Det har varit mycket positivt. Nu är det fullt på de gemensamma mötena. Jag var rädd att det skulle bli pajkastning mellan Hamn och Transport men inte, vi diskuterar gemensamma bekymmer.
PA: – Detta speglar faktiskt av sig ute i produktionen. Det är mera gemenskap på kajen.

LARS ROTHELIUS
Proletären 47, 2007