Hoppa till huvudinnehåll
Av

Björn Borg: "De försöker knäcka Hamn, men vi växer istället"


– Hela utspelet från Peter Jeppsson är för djävligt osmakligt, säger Björn A Borg, förbundsordförande i Svenska Hamnarbetarförbundet. Det är djupt odemokratiskt med tydliga krav på inskränkningar i vår grundlagsfästa strejk-rätt.

Bakgrunden är naturligtvis den pågående hetskampanjen mot Göteborgs hamnarbetare i allmänhet och Hamnarbetarförbundets avd 4 i synnerhet. Kampanjen som drivs av ledningen för kommunalt ägda Göteborgs Hamn AB fick förra onsdagen stöd av Peter Jeppsson, vd i branschorganisationen Sveriges Hamnar, som i sin tur är medlem i Svenskt Näringsliv.

I samma anda som Svenskt Näringslivs Urban Bäckström kräver alltså hamnarbetsgivarnas vd Jeppsson grundlagsvidriga inskränkningar i hamnarbetarnas strejkrätt. I en stort uppslagen artikel i Göteborgs Posten säger Jeppsson: ”Alla vet att protesterna är samordnade och det är ett bekymmer för hela Hamnsverige”.

Vidare hävdar Jeppsson: ”Det vi köper genom kollektivavtal med Transport är fredsplikt. Men Hamnarbetarförbundet har ingen fredsplikt. Vi gör vad vi kan för att påverka regeringen att ändra i lagstiftningen.”

Reagerar starkt
När Proletären når ordförande Björn A Borg på förbundskontoret i Stockholms frihamn reagerar han starkt mot Sveriges Hamnars utspel.

– De vill tvåla till oss ordentligt. De vill knäcka Hamn 4:an och sopa bort oss från den fackliga kartan. Men verkligheten är att vi tvärtom växer. Förbundet växer så kraftigt att vi blir förvånande själva.

Statistiken talar ett tydligt språk. Så ökar inte bara medlemstalet i förbundet utan också i Hamnarbetarförbundets a-kassa, samtidigt som nästan alla kassor förlorar medlemmar. Transport tillhör de fackförbund som förlorat medlemmar i tusental i den neråtgående spiral för facklig organisering som tagit fart genom högerregeringens kraftigt ökande avgifter för a-kassan.

Politiska förändringar
Men som Björn Borg påpekar är naturligtvis det allvarligaste de politiska och demokratiska förändringar som arbetsköparna vill framtvinga.
– Vi har på senare år försökt upprätta en bättre relation till arbetsgivarna och deras förbund. Därför undrar jag om Hamnsverige verkligen stödjer sin vd Peter Jeppsson. Arbetsgivarna trampar på Medbestämmandelagen. De vill inte ens tuta längre innan de kör.

Björn Borg påpekar det orimliga i att köpa fredsplikt av Transport när det växande Hamnarbetarförbundet organiserar merparten av hamnarbetarna. Det är hög tid att erkänna hamnarbetarnas val av facklig tillhörighet och sluta regelrätta avtal med Hamnarbetarförbundet.

– Än värre är när Sveriges Hamnar drar politiska växlar och kräver att icke avtalsslutande parter ska bindas av andra organisationer och påtvingas fredsplikt. Det är djupt odemokratiskt och en ren inskränkning i vår grundlagsfästa strejkrätt.

Anklagelser
• Hur ser du på talet om samordnade protester. En anklagelse som om den vore sann betyder att Hamnarbetarförbundet bryter mot lagens krav på varselplikt.
– Göteborgs Hamn har missbedömt situationen. De vill tvinga våra medlemmar att frivilligt ställa upp och jobba på sin fritid under försämrade övertidsvillkor.

– I detta läge har hamnens ledning mage att vara förvånande när folk reagerar och förlorar lusten att jobba extra övertid. Det behövs ingen samordning när hela kollektivet angrips på bred front.

• Hur kan situationen i Göteborgs hamn lösas?
– Jag ser bara en lösning och det är att Göteborgs Hamn tar ett steg tillbaka och sätter sig och diskuterar med de fackliga ombuden innan några förändringar införs.

• Hur ser du rent principiellt på övertidsfrågan?
– Vi ställer oss till förfogande 40 timmar per vecka och till på köpet på udda tider så att nästan hela dygnet täcks. All arbetstid därutöver ska naturligtvis vara helt frivillig. Övertiden ska inte vara beordringsbar.

LARS ROTHELIUS
Proletären 41, 2007