Hoppa till huvudinnehåll
Av

Arbetslösa tvingas jobba gratis

Omkring 1500 personer arbetar i dag i Fas 3 av jobb- och utvecklingsgarantin utan att få någon ersättning alls. De är istället hänvisade till ekonomiskt bistånd från socialtjänsten, så kallat socialbidrag.


Jobb- och utvecklingsgarantin är därmed den första arbetsmarknadspolitiska åtgärd som tillåter ekonomiskt bistånd som enda ersättning. Tidigare har alla som deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program fått ersättning från Arbetsförmedlingen i någon form.

I Fas 3 finns de arbetslösa som har varit utan jobb längst och de som aldrig har haft något arbete. När a-kassan tar slut återstår endast ekonomiskt bistånd trots att personerna fortfarande är inskrivna på Arbetsförmedlingen och deltar i jobb- och utvecklingsgarantin.

Eftersom kommunerna ställer krav på aktivitet hos bidragstagarna riskerar de att förlora sitt bistånd om de vägrar.

Totalt deltar i dag 26500 personer i Fas 3 och 1500 av dessa arbetar alltså helt utan ersättning. I takt med att antalet inskrivna i Fas 3 ökar kommer också antalet utan ersättning att öka.

Högerregeringens arbetsmarknadspolitik skapar på det här sättet en underklass i arbetskraften som anvisas tvångsarbete utan lön och rättigheter. De arbetslösas möjligheter att ta sig in på den reguljära arbetsmarknaden minskar och för arbetarklassen i sin helhet verkar Fas 3-jobben lönenedpressande. Varför ska arbetsgivarna betala anständiga löner när de istället kan få bidrag av staten för att sysselsätta gratisarbetare?

Enligt Arbetsförmedlingen får personer i Fas 3 endast tilldelas arbetsuppgifter som annars inte skulle ha blivit utförda, men i praktiken är risken stor att bidragsjobben konkurrerar ut de riktiga anställningarna. I Trollhättan städas till exempel tio av kommunens äldreboenden av människor i Fas 3.

Mot regeringens arbetarfientliga politik måste rätten till arbete och egen försörjning vara huvudkravet.
Fakta

Arbetslösa tvingas jobba gratis

Jobb- och utvecklingsgarantin
  • Är arbetsförmedlingens program för långtidsarbetslösa.
  • I Fas 3 anvisas den arbetslösa sysselsättning hos offentlig arbetsgivare, privata företag eller organisationer.
  • Arbetsgivaren får 225 kronor per person och dag från Arbetsförmedlingen
  • Källa: Arbetsförmedlingen.
Arbete för socialbidrag
  • Historiskt har betoningen på arbetsmoral och arbetstvång karaktäriserat den svenska fattigvården.
  • Fram till 1885 var det olagligt att vara arbetslös.
  • Tvångsarbete avskaffades först 1964.
  • I socialhjälpslagen från 1956 hade arbetslösa inte rätt till socialhjälp.
  • Socialtjänstlagen från 1982 gav alla rätt till ekonomiskt bistånd oavsett orsaken till behovet. Arbetslöshet blev för första gången ett legitimt skäl för rätt till bistånd.
  • 1998 förändrades socialtjänstlagen och nu fick socialtjänsten nya möjligheter att ställa krav på aktivitet och motprestationer bland arbetslösa bidragstagare. Förändringen representerar ett ideologiskt skifte mot en ökad individualisering av sociala problem. Rätten till arbete ersätts av individens eget ansvar för sin försörjning.
  • Socialtjänstlagen är en ramlag vilket innebär att det finns stor frihet för de olika kommunerna att utforma biståndsarbetet. Varken i lagstiftningen eller i andra offentliga regelverk finns klara riktlinjer för hur kraven på motprestationer skall praktiseras.
  • Källa: Avhandlingen Arbete istället för bidrag? vid Uppsala Universitet