Hoppa till huvudinnehåll
Av

"Allra helst vill jag bli fast anställd på Volvo"

Anna är en av alla tiotusentals personer som jobbar på bemanningsföretag i Sverige. Hon har varit anställd månadsvis på bemanningsföretaget i snart ett halvår. Det är en osäker tillvaro, och Anna vågar inte framträda i Proletären med sitt riktiga namn.




Den senaste tiden har Anna hyrts ut till Volvo. Efter att ha fått sex
månaders arbete i sträck så ska man bli fast anställd. Det hoppas Anna
mycket på. Men hon känner sig inte säker. Anna  har en kompis som
inte blev fast anställd förrän hon jobbat där i sju månader, och hon
har hört om sådana som fått gå precis innan de skulle ha fått fast
anställning.



– Det skulle vara skönt med en anställning på bemanningsföretaget, fast
allra helst skulle jag vilja få ett fast jobb på Volvo. Det skulle
innebära en mycket större trygghet. De kan inte bara kicka en eller
flytta en till en annan arbetsplats då. På bemanningsföretaget så känns
allt så osäkert. De har sina trick om de vill bli av med en, säger Anna.



Som inhyrd har Anna en högre inkomst än Volvos ingångslön. Men trygghet är viktigare än pengar, menar hon.



– Jag väljer gärna bort femtusen om jag får den trygghet som en fast
anställning ger. Jag hyr en lägenhet i andra hand, och jag vill veta
att jag kommer kunna betala hyran nästa månad.



Själv fick Anna erfara hur det är att inte få något jobb förra året.
Efter sommaren hade hon blivit lovad arbete på bemanningsföretaget, men
när hon tvingades åka bort några dagar på grund av
familjeangelägenheter, så fanns det plötsligt inget jobb längre när hon
kom tillbaka.



– Då fick jag klara mig på olika ströjobb och deltidstjänster. Det var
jobbigt. Men i somras fick jag arbete på bemanningsföretaget igen,
säger hon.



Ingen rotation

Just otryggheten och osäkerheten är den viktigaste skillnaden mellan en
fast anställning på Volvo och att jobba via ett bemanningsföretag,
menar Anna. Men det finns också andra viktiga saker som skiljer åt.



– Är man anställd på Volvo så får man rotera och göra olika
arbetsuppgifter. På bemanningsföretaget så kan de låsa fast en på en
och samma balans. Själv har jag jobbat på samma balans i ett halvår.
Det innebär att jag har jobbat nio timmar om dagen hela den här tiden
med en och samma sak. Det kan göra mig galen, och många klarar inte av
det, säger Anna.



Hon berättar att det sliter mycket på kroppen, speciellt handlederna
tar stryk. Men själv har hon trots allt klarat sig från arbetsskador.

– Det är inte mycket jag kan göra åt min arbetssituation. Jag är ju
inhyrd, så Volvo gör vad de vill med mig, säger hon lite uppgivet.



• Varför tror du att Volvo använder sig av inhyrd personal?

– Det är enklare för dem, för då kan de kicka dem som de inte behöver.
Det lönar sig för Volvo, men vi i bemanningspersonalen slits ut.

Dessutom är det många av de som är anställda på bemanningsföretag som inte vågar protestera mot missförhållanden.



– Jag hör väldigt ofta att folk inte vågar klaga för att de är rädda
för att bli av med jobbet. Om man blir obekväm så kan de bara säga till
en att man ska arbeta någon annanstans nästa dag, och där kan det vara
lägre lön och ännu sämre förhållanden.



Rädsla för förflyttning

Anna berättar att som anställd på ett bemanningsföretag så kan du bli
förflyttad när som helst. Har du otur kan det innebära att du
förflyttas till Lear, en underleverantör till Volvo. Det tyskägda
företaget har tillverkning i Volvos lokaler, och en stor del av
personalen är inhyrd. Anna jobbade på Lear i några månader innan hon
hyrdes ut till Volvo.



– På Lear var det en katastrof. Cheferna kör med en hela tiden. De
klappar i händerna för att stressa oss att jobba fortare. Ibland hade
vi bemanningsanställda dubbla balanser. Och vi fick städa fabriken,
berättar hon.



Många som jobbar menar att arbetskamraterna är en av de viktigaste
faktorerna för att man ska trivas. För de som är anställda på ett
bemanningsföretag är det svårt att hinna lära känna den fasta
personalen, och det gör det mycket svårare att etablera en social
gemenskap på arbetsplatsen.



– För det mesta håller sig de som är anställda på bemanningsföretag
till de andra inhyrda. Men jag är på en bana där det nästan bara är
Volvoanställda, så vi har lärt känna varandra. Men inte ens jag som är
inhyrd hinner lära känna de andra inhyrda som bara jobbar på vår bana
någon vecka, säger hon.



Ändrar i kontraktet

I dag finns det flera etablerade bemanningsföretag, och till och med
staten bedriver bemanningsverksamhet. Men detta är ingen garanti för
att företagen ska vara seriösa och hålla sig till lagar och regler.



– På bemanningsföretaget får man ett anställningskontrakt, men de kan
ändra det medan det pågår. Jag råkade ut för det. Jag hade sagt att jag
bara kunde arbeta natt, för att det var bara då jag kunde ta mig till
och från jobbet. Men plötsligt ändrades det till kväll. ”Du ska vara
tillgänglig alla tre skift”, sade de till mig när jag frågade hur de
kunde göra så. Det hade de aldrig sagt  tidigare. Dessutom kan de
skicka iväg en metallarbetare på sekreterarjobb, eller tvärtom.



Och om du vägrar eller protesterar finns hela tiden hotet om att bli av med jobbet i bakgrunden.



– Därför är det många som inte säger något. Och jag klagar inte, jag
vill hellre arbeta på ett bemanningsföretag med osäkra villkor än vara
utan lön, säger Anna.



LISA ENGSTRÖM

Proletären 50, 2006