Hoppa till huvudinnehåll
Av

”Styr budgeten eller skollagen?”

Proletären har pratat med Maria Wigartz, kurator på Oscar Fredriks-skolan i Majorna-Linné. I en debatt-artikel i Göteborgs-Posten väckte hon frågan om hur nedskärningarna drabbar skolan.


– Efter debattartikeln har jag fått mycket stöd och positiva reaktioner från föräldrar, kollegor och rektorer. Däremot har det varit helt tyst från den egna organisationen i Majorna-Linné, berättar Maria Wigartz. Tre politiker från kommunstyrelsen har dock hört av sig, varav två vill boka ett möte för att höra mer om vår arbetssituation.

Stämningen på skolan är förhållandevis bra, säger Maria Wigartz, men många önskar besked om hur arbetet ska organiseras och hur man ska kunna genomföra ett bra arbete, trots de dåliga förutsättningarna.

– Det har genomförts konsekvensanalyser för vad nedskärningarna innebär och vi hoppas nu på gehör från chefer och politiker. Det går inte att följa skollagen med snävare ekonomiska förutsättningar. Detta drabbar givetvis barn, föräldrar, personal och rektorer.

– Följden av att barn inte får vad de har rätt till är att ökad risk för ett utanförskap i samhället. Vi vet hur stor betydelsen är av en fungerande skolgång. För individen är det katastrofalt att hamna utanför och samhällsekonomiskt innebär det stora kostnader på lång sikt, menar Maria Wigartz.

– Det krävs resurser att ge elever den undervisning och det stöd de har rätt till, men också en bra organisation av skolans arbete.

– Vi behöver politiker och tjänstemän som kan skollagen och som ser den som ett styrande dokument. I nuläget kan man fråga sig om det är budgeten eller skollagen som styr verksamheten, säger Maria Wigartz.

Nedskärningarna kommer att leda till fler anmälningar till skolverket, tror Maria Wigartz. Föräldrarna i Majorna-Linné är medvetna och kommer att göra allt för att påverka politikerna.

– Jag skulle önska att de ansvariga politikerna satte sig in i problematiken och förde en dialog med oss som arbetar på skolorna och med föräldrar/elever. Ibland känns det som att politikerna är för långt bort från verksamheten för att kunna skapa sig en god bild av hur det faktiskt ser ut, säger Maria Wigartz.

– Politikerna har ju möjlighet att påverka hur skolan ser ut. Jag skulle gärna höra hur de motiverar att en kurator har 1000 elever på en heltidstjänst och rimligheten i att tjänstemän anser att man kan skära ner ytterligare i en redan anorektisk organisation, avslutar Maria Wigartz.