Hoppa till huvudinnehåll
Av

Färgstark aktivitet på sommarlovet

På Sjumilaskolan i Biskopsgården har eleverna gjort något annorlunda på sommarlovet. Ungdomar i mellan- och högstadiet har fått göra sin skola fin genom att måla och färglägga väggar och bänkar.


I en korridor på Sjumilaskolan i Göteborg kan man se rapparen Tupac, boxaren Muhammad Ali, blommor, katter och enhörningar pryda väggarna. Bänkarna är målade med färgglada kulörer som rosa, blått och gult. Vissa bänkar har även hjärtan, peace-märken och blommor på sig.

Eleverna har själva fått välja motiv och färg och de har på egen hand målat allt. Några elever på Sjumilaskolan visar stolt upp sina verk och berättar hur de gick till väga och vilka motiv de valde.
– Det var lite svårt att måla, jag fick ont i handen efter ett tag, berättar Ali Omar, 12 år.

Ali Omar har tillsammans med sina kompisar Anton Olivares och Ibrahim Aden målat en stor bild på rapparen Tupac. De ska till hösten börja sjätte klass och de lyssnar allihop på hiphop.

– Vi fick skriva ut bilden från datorn och sätta upp den på väggen. Sedan fick vi måla av, det tog ungefär en vecka, berättar Ali Omar.

På en annan vägg syns en svart katt och blommor på väggarna. Nedanför står en svart bänk med massa färgglada motiv. Motiven och bänkmålningen har 14-åriga Rawan Mhawe och Hafsa Mohamed gjort tillsammans.

– Det var lite svårt att nå längst upp så vi fick använda en stege vilket var lite läskigt, men det är kul att måla och rita, säger Hafsa Mohamed.

Målningarna är fint gjorda och det syns att eleverna lagt ner mycket tid på att få det bra.

– De har inte alls behövt mycket hjälp utan klarat det mesta själva. Många tror att ungdomar inte kan, men så är det inte, berättar Stina Birgegård, anställd på Sjumilaskolan och delaktig i projektet.

Att eleverna själva får välja hur deras skola ska se ut är ovanligt och det är speciellt att de får göra det själva.

– Inspirationen kom från en lärare på skolan som tidigare gjort ett liknande projekt i Hjällbo, berättar Stina Birgegård.

Sjumilaskolan fick i vintras hård kritik från Skolinspektionen angående arbetsmiljön som beskrevs som torftig och fattig.

Kritik riktades också mot att skolan inte arbetade med delaktighet.

– På båda dessa problem har man möjlighet att jobba på genom detta. Delaktighet att vilja och göra allt själv, säger Stina Birgegård.

När förslaget lades fram till rektornvar det inga problem och projektet krävde inte särskilt mycket, jämfört med kostnader för hantverkare och material.

– Det är ekonomin som styr. Eleverna får alltid höra att det inte finns pengar. Ingen ger oss något så då skapar vi det själva.

Men eleverna får också något för tiden de lägger ner. Varje dag innan de sätter igång serveras det lunch i matsalen.

– Det är jättebra att de kan få ett lagat mål om dagen här på skolan, många har föräldrar som jobbar under sommaren och det är svårt att fixa själv, berättar Stina Birgegård.

För ungdomar mellan årskurs 5 och 8 finns ingen självklar sommaraktivitet. Det ordnas ingen fritidsverksamhet och de är för unga för sommarjobb och praktik.

Enstaka aktiviteter ordnas då och då, men någon mer kontinuerlig verksamhet finns inte i Biskopsgården. Men detta projekt är tänkt att bli tradition.

Som avslutning ska eleverna och lärarna åka ut till Askim där de ska bada, grilla, spela fotboll och fira att de är klara.

När sommaren är slut kommer alla elever tillbaka till skolan där de får se en mer färgglad och rolig korridor.

– Alla kommer se, säger Rawan Mhawe med en lite nervös, men framförallt stolt röst.