Hoppa till huvudinnehåll
Av
Chefredaktör

USA:s gränspolis kan få verka i Sverige

Sveriges regering vill tillåta US-amerikanska myndigheter att utföra gränskontroller på Arlanda flygplats. Ännu en gång går Sverige världspolisen USA:s intressen.


Att låta USA:s gränspolis få genomföra gränskontroller på Arlanda är bra för Sveriges konkurrenskraft, menar regeringen. Men frågan är principiell. Andra länders myndigheter, i detta fall den självutnämnda världspolisen USA, ska inte ha polisiära befogenheter på svenskt territorium.

Införandet av ”US Preclearance” skulle innebära att US-amerikanska myndigheter får genomföra sin inresekontroll (person-, tull-, och säkerhetskontroll) vid avgången i Sverige istället för i USA. Det ska, enligt Näringsdepartementets pressmeddelande, spara tid och pengar för svenska och US-amerikanska företag samt öka handel och utbyte med USA.

– Preclearance är en möjlighet att stärka konkurrens-­­­kraften för Arlanda flygplats, säger näringsminister Mikael Damberg (S) i pressmeddelandet.

Införandet av US preclearance framstår av regeringens förslag som en ren formalitet som ska göra gränskontrollen smidigare. Men förslaget skulle innebära att USA:s Inrikessäkerhetsdepartement, Homeland Security, får rätt att genomsöka och förhöra USA-resenärer på Arlanda flygplats.

Department of Homeland Security skapades 2003 för att förebygga terroristangrepp, och har snabbt blivit ett av de största regeringsdepartementen i USA. I ”kriget mot terrorismen” samarbetar departementet med CIA, FBI och USA:s militär, ett samarbete som kritiserats för att bryta mot USA:s konstitution och gå utanför sina befogenheter.

I Europa är det bara Irland som infört US preclearance på två flygplatser, varav en av dem också används som mellanstation för USA:s militära trupp- och material-transporter till Europa. Men det finns uppgifter om att USA tagit initiativ till att utöka antalet europeiska flygplatser med preclearance och att Sverige är ett av dessa.

I september skrev tidningen The Guardian att Storbritannien blivit ”uppvaktat” av USA:s myndigheter på Europeiska rådets möten om transatlantiska relationer om att införa preclearance på brittiska flygplatser. The Guardian anger dokument från en utfrågning begärd av Die Linke i det tyska parlamentet som källa.

Enligt dokumentet, som också publicerats av Die Linkes parlamentsledamot Andrej Hunko, har tyska regeringen vetskap om att, förutom Tyskland, också Storbritannien, Frankrike, Nederländerna och Sverige tillfrågats eller omnämnts som aktuella för preclearance. Av dessa ska enbart Storbritannien ha varit positiva.

Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Sverige lyfte däremot juridiska, ekonomiska och humanitära frågor kring avtalet. ”Sveriges första reaktion var att uttrycka skepticism, och ville ha en vidare analys av konsekvenserna i och med Schengenavtalet och Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter”, står det i dokumentet. Eftersom utfrågningen gjordes förra sommaren avses troligtvis den förra borgerliga regeringen.

Det tyska parlamentet har på sin hemsida publicerat en sammanfattning av utfrågningen där de förtydligar att någon formell förfrågan från USA inte inkommit, och att frågan därför inte behandlats. Samtidigt vidhåller den tyska regeringen att de är ”extremt försiktiga” med att tillåta US-amerikanska myndigheter att få befogenheter på tyskt territorium, där tysk lag och EU-lag råder.

När Proletären ringer upp näringsminister Mikael Dambergs pressekreterare Ann Wolgers säger hon sig inte veta något om The Guardians uppgifter om att USA uppvaktat fem europeiska länder, däribland Sverige, om preclearance redan förra sommaren.

– Nej, det känner jag inte till något om. Var har du fått de uppgifterna ifrån? Mikael Damberg har varit engagerad i denna fråga i flera år. Det är en fråga som ligger honom varmt om hjärtat.

• Så det är regeringen och Mikael Damberg som tagit initiativet till preclearance och inte USA?
– Ja, i annat fall har de gjort det oberoende av Mikael Damberg och regeringen, säger Ann Wolgers som inte vill kommentera uppgifterna om att Sverige, eller Sveriges förra regering, skulle ha varit negativa till preclearance.

Om USA och Sverige kommer överens om ett preclearance-avtal återstår enligt Ann Wolgers en omfattande process för att se över eventuella lagändringar och nödvändig tillbyggnation av Arlanda. Kostnaderna för det sistnämnda kommer Swedavia stå för.

Oavsett vem som har tagit initiativet till preclearance, och oavsett om det är affärsintressen eller andra intressen som ligger bakom, måste regeringen tänka om. Upp med alla korten på bordet, Mikael Damberg! Skrota alla tankar på att låta USA:s polis och tullmyndigheter verka på svenskt territorium.